Almedalen: Jan Artem Henriksson om AI, kommunikatörens framtid och Almedalens viktigaste fråga

Sveriges Kommunikatörer bjuder till två seminarier under årets Almedalsvecka. Den 2/7 låg fokus på vikten av nytänkande kommunikation i relation till innovationer såsom AI, Blockchain, Big data och Internet of Things. I panelen fanns bland annat Jan Artem Henriksson – medgrundare av utbildningsföretaget SelfLeaders och föreläsare på Handelshögskolan och Harvard University. Sveriges Kommunikatörer tog kontakt med Jan Artem Henriksson för att ställa några snabba frågor om kommunikatörens framtid, Almedalsveckans viktigaste tema och vikten av att ha koll på AI och digitalisering.

Jan Artem Henriksson, medgrundare till SelfLeaders och Valuesmatch, har föreläst på Handelshögskolan, Harvard University och KTH samt utbildat chefer på bland annat Spotify, iZettle, Sveriges Riksdag och Bonnier. Den 2/7 deltog han i expertpanelen på Sveriges Kommunikatörers seminarium på temat "AI och digitalisering kräver ny kommunikation".

Varför är AI och digitalisering en viktig fråga för kommunikatörer, tycker du?

– Det är den mest kraftfulla teknologin som kommer påverka allt vi gör och skapar som människor. All kommunikation oavsett om den är positiv eller negativ kommer också förstärkas och bli smartare av AI – då är det verkligen viktigt att kommunikatörer är välinformerade och har djupare förståelse för dessa mekanismer.

Vilka är de viktigaste kompetenserna för framtidens kommunikatörer?

– I alla komplexa och adaptiva system så blir medvetenhet om värderingar och syfte centralt. Vårt samhälle och våra förtag blir allt svårare att fånga i en enkel story och därmed blir det allt viktigare att ha en förståelse för hur man kan kommunicera kring värderingar och syfte. Sen är det viktigt, enligt forskning, att man inte bara jobbar med att kommunicera organisationens värderingar och syfte utan låter de som man vill nå själva reflektera kring hur de kan ge utryck för sina värderingar och sitt syfte i relation till organisationens. Det är väldigt få organisationer som jobbar på det sättet idag även om Spotify är förebilder där och några få stora har tagit efter såsom den satsning som Telia Company gör just nu.

Vilka är de viktigaste frågorna under årets Almedalsvecka enligt dig?

– Hur kan vi bygga kapacitet hos politiker och beslutsfattare att hantera den högre komplexiteten som de möter och som samhället idag kräver. Det pratas för lite om det, om ens alls!

Information om Sveriges kommunikatörers seminarier i Almedalen

AI och digitalisering kräver ny kommunikation (Seminariet är slutfört men släpps som podd inom kort!)
När: måndag, 2/7 kl. 11-12
Var: Strandgatan 34, Visby

Varumärket, kommunikatören och etiken
När: tisdag, 3/7 2018 11:00 - 12:00
Var: Strandgatan 34, Visby

Läs mer om våra evenemang på årets Almedalsvecka i Visby!


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar