Insikter från Social Media Day 2017

Den 26 september arrangerades Someday 2017 – en av Sveriges största sociala medier-konferenser. Konferensen gästades av en grupp föreläsare med respektingivande förståelse för sociala medier och digital kommunikation. Sveriges Kommunikatörer blickar tillbaka på en upplysande konferens och sammanfattar några lärdomar.

Innehåll och berättelser överträffar varumärke och produkt

I sociala medier får varumärken och produkter ta ett kliv bakåt till förmån för berättelser och fängslande innehåll. Jonna Ekman, Marketing Manager på KIT, menar att ingen någonsin klickar på en artikel i sociala medier för att den kommer från ett visst varumärke – man klickar för att man tycker att just den artikeln verkar bra. Varumärket är dock inte oviktigt – i tider där falska nyheter översätts till "alternativa fakta" finns det givetvis varumärken som man inte vill kännas vid.

Jonna Ekman tillägger att produkten är död i sociala medier och understryker vikten av attraktivt innehåll:

– Produkten är död – det måste man förstå. Då blir varje enskild historia så oerhört viktig. Folk tittar inte längre bara efter en produkt. I sociala medier ser väldigt många bara inläggen och historierna och då måste varje historia kunna stå för sig själv.

Vidare menar Jonna Ekman att innehåll i stort sett alltid är underdistribuerat och uppmanar innehållskapare till att våga lägga upp sitt innehåll flera gånger:

– Allt innehåll är underdistribuerat. Man måste inte alltid lägga upp nytt. Redistribuera grejer! Ingen kommer att gå in på er Facebooksida och tänka "varför har de lagt upp det här två gånger?".

Vänd på den dramaturgiska kurvan och formatanpassa

Johannes Stålnacke-Nero, ansvarig för produktion av video i sociala medier på Ving, menar att vi måste våga göra slut med ideal som lever kvar från linjär-tv om vi ska lyckas med video i sociala medier. Exempel på ideal från linjär-tv som är ofördelaktiga i sociala medier är föreställningen om att klimax ska komma sist och användandet av intron och logotyper. Johannes Stålnacke-Nero uppmanar till att vända på den dramaturgiska kurvan och sätta klimax tidigt i videor på sociala medier – något så enkelt som att flytta en mening från slutet till början kan nämligen öka tittarmängden.

– På Facebook har du 1,7 sekunder på dig att fånga tittaren – det är tiden det tar för en genomsnittlig person att scrolla genom flödet. Använd den tiden väl, säger Johannes.

Johannes Stålnacke-Nero delar dessutom åsikt med Jonna Ekman i frågan om att berättelser överträffar varumärken i sociala medier.

– Våga sätta varumärket i baksätet. Berättar vi en historia runt varumärket så får vi större genomslag.

"Kommunikatörer med kompetens" tar plats

Livrustkammaren har fått mycket beröm för sitt arbete med sociala medier – genom att sammanbinda historia och nutid med hjälp av fyndiga referenser till aktuella internetfenomen har de gjort succé på Facebook. Jonas Lindwall, verksamhetsutvecklare på Livrustkammaren, framhåller "kommunikatörer med kompetens" som en av framgångsfaktorerna bakom museets konstfulla kommunikation. Genom att involvera historiekunniga medarbetare i arbetet med Facebook har Livrustkammaren säkrat att kommunikationen utformas där kunskapen finns – medarbetarna har alltså blivit "kommunikatörer med kompetens".

– Att producera kommunikationen där kunskapen finns har varit en framgångsfaktor. De som jobbar på Livsrustkammaren kan historia och de kan sammanhangen. De kan också koppla det förflutna till det samtida, säger Jonas Lindwall.

Läs mer om Social Media Day

Läs mer om årets upplaga av Social Media Day och se bilder från eventet under hashtaggen #somedayconf på Twitter och Instagram


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 400 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar