”Intresset för meningsfulla upplevelser har exploderat”

Upplevelseexperten Arvid Axland är en av talarna på konferensen Kommunikation Offentlig Sektor som äger rum den 6-7 mars. Här delar han med sig av sina viktigaste råd för en mer upplevelseorienterad kommunikation.

Hur kan företag och organisationer spela en mer värdefull roll i människors liv?

Det är en central fråga för Arvid Axland, grundare av kommunikationsbyrån Pool och en av författarna bakom boken "Jakten på känslan".

Han tycker att kommunikatörer de senaste åren har blivit mycket bättre på att förstå vikten av att skapa meningsfulla upplevelser för sina målgrupper.

– Intresset för frågan har exploderat. Och jag märker när jag är ute och pratar i organisationer att förståelsen har ökat mycket på tio år, säger Arvid Axland, och fortsätter:

– Fortfarande är många i en sökande fas där man inte riktigt ringat in vilken sorts upplevelse man vill och bör skapa. De närmaste åren kommer det att hända mycket i frågan.

Hur skulle du definiera "meningsfulla upplevelser" och varför är det viktigt för företag och organisationer att skapa sådana?

– Det är den sortens upplevelser som ligger i linje med mottagarens grundläggande värderingar och som tillför något som är viktigt och värdefullt i livet. Inte bara som konsument utan som en hel människa, med allt vad det innebär. Alla företag och organisationer har mycket att vinna på att skapa sådana upplevelser. Hur vi kan spela en mer värdefull roll i människor liv, helt enkelt. I stort och smått.

Vilka är dina tre viktigaste råd för att lyckas med en mer upplevelseorienterad kommunikation?

– Förstå helheten – alla dina kunder ser den. Allt som en organisation gör och inte gör, säger och inte säger, påverkar upplevelsen. Se därför till att involvera hela organisationen.

– Det finns ingen anledning att vänta med att bli upplevelseorienterad. Det finns mängder av metoder och knep som du kan applicera redan idag, oavsett hur förutsättningarna ser ut.

– Agera mänskligt i all sorts kommunikation.

Vad kan deltagarna förvänta sig av din dragning på Kommunikation Offentlig Sektor?

– Bevis för varför ett upplevelseorienterat tankesätt lönar sig, inspirerande exempel och användbara metoder för upplevelsedesign, samt idéer för hur du ska göra i din vardag.

Kommunikation Offentlig Sektor arrangeras 6-7 mars på Berns i Stockholm av Resumé med Sveriges Kommunikatörer som partner. Du som är medlem i Sveriges Kommunikatörer får 30 procent rabatt på biljettpriset.

Läs mer eller anmäl dig här.


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 700 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar