Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Kan du det du behöver kunna om SEO och SEM?

Det sker stora förändringar på sökordsområdet och det är inte helt lätt att hålla sig uppdaterad. Det som var sant för några år sedan är inte nödvändigtvis sant idag.

–Många har känt sig stressade och inte vetat hur de ska anpassa sig till utvecklingen [av röstsök]. Men jag tycker att den spännande tiden för röstsöket är framför oss. Nu har vi alla smält idéen och förstått grundprinciperna, det är nu som innovationen och insamlandet av data verkligen kan börja så att vi kan vara förberedda när det smäller på riktigt, säger Evelina Jörhov. Sveriges Kommunikatörer lanserar därför heldagskursen Grundkurs i SEO och SEM, för att möta det ökade behovet av kompetens inom sökordsomårdet hos kommunikatörer.

Vilka är de största utmaningarna för oss som jobbar med SEO och SEM idag?

–Konkurrensen i söket har ökat de senaste åren och det räcker inte längre att arbeta halvhjärtat med en så viktig marknadsföringskanal. Förutom konkurrensen som finns mellan företag så slåss både sökmotorer, sociala medier och appar för att vara den primära kanalen för sökandet efter information. Även Google själva kan ses som en konkurrent när sökresultaten förändras till Googles egna lösningar. Detta gör att ditt varumärke inte längre blir tydligt och att användaren kan köpa tv apparater, kläder och flygresor direkt i Googles system utan att ha klickat sig in på en webbplats. 

På vilket sätt hjälper kursen till att möta dessa utmaningar?

–Vi vill bredda synen på sök och ge verktyg till hur man kan anpassa sig till framför allt Google. Hur vi skapar bra innehåll, hur vi kan lägga upp våra sökstrategier och olika viktiga sätt att synas beroende på vilken typ av företag du är och vad du säljer.

Vad får man konkret med sig efter att ha gått kursen?

–Vårt mål med dagen är att alla ska ha en god förståelse för SEO och SEM samt fått verktyg för att kunna sätta igång och börja testa sig fram eller kunna bli bra beställare mot sina byråer. Även att ha blivit mer informerade om vart söket är på väg och vilka utmaningar och möjligheter vi kommer att se framöver.

Beroende på hur mycket förkunskap man har så tror jag att många kan känna en aha-upplevelse över hur brett SEO och SEM är och att det handlar om så mycket mer än länkar och sökord. Vi kommer också att gå in på röstsök och Amazon vilket jag tror kommer att bli mycket spännande och lärorikt för att framtidssäkra vårt sök. 

Testa dig själv - kan du tillräckligt mycket om SEO och SEM?

  1. Kan man via SiteLinks peka mot landningssidor på en annan domän än den som är huvud-domän för Google Ads-kontot?
  2. Hur många sökord bör man ha med i meta keywords för att optimera för Google SE?
  3. Vad kan man göra för att göra sin webbplats snabbare?
  4. Får man buda på konkurrenters varumärke även om konkurrenten har genomfört en så kallad "Trademark Claim"?)
  5. Hur kan man nå "Position Zero"?
  6. Under 2018 slog "Mobile First Index" igenom och förändrade hur Google läser webbplatser. Vad är Mobile First Index för någonting?
  7. Från vilken dag attribueras en konvertering i Google Ads (om man mäter konverteringar med en google ads tag)? 
    • a) Dagen konverteringen genomförs
    • b) Dagen personen som konverterar klickat på annonsen 

Se svaren här.

Grundkurs i SEO och SEM: Stockholm 7 maj 2019. Läs mer om den nya kursen och anmäl dig här.