Kommunikatörens guide i Almedalen

Almedalsveckans program med över 3 000 officiella evenemang är en snårig djungel. Sveriges Kommunikatörer tipsar om ett femtiotal evenemang som kan vara intressanta för dig som arbetar med kommunikation.

Varje morgon (måndag – fredag)


08.00 – 08.30 | Dagens snackisar – kommunikation, samhälle och politik | Nowas och Resumés trädgård, Kronstallgränd 4

Arrangör: Resumé, Sveriges Kommunikatörer, Novus Opinion och Nowa Kommunikation

Vilka frågor snackades det om igår? Vad blir dagens snackis? Vilka nyheter får genomslag? Resumés chefredaktör Johan Såthe och en panel med gäster pratar om kommunikation, samhälle och politik. Frukost serveras från 07.30. 


Varje kväll (måndag – torsdag)

17.45–19.00 | Kommunikatörsmingel och Speaker´s corner | Nowas och Resumés trädgård, Kronstallgränd 4

Arrangör: Kimm (Wise Professionals), Sveriges Marknadsförbund, Resumé, Novus, Sveriges Kommunikatörer, Nowa Kommunikation
Träffa kommunikatörskollegor, ta ett glas drickbart och lyssna till korta debatter på aktuella teman. Kommunikatörsminglet är öppet för alla.


Söndag – 2 juli

14.00 – 14.45 | Digital medborgardialog i praktiken | Björkanderska, Skeppsbron 24
Arrangör: Open Source Sweden, imCode Partner AB
Att tidigt ta in medborgaren i olika beslutsprocesser kan bidra till bättre beslut, billigare och effektivare åtgärder och inte minst enklare genomförande. Fler och fler kommuner använder idag digital medborgardialog i sitt politiska arbete. Hur ser det ut i praktiken?

14.00 – 16:00 | Kan kunskap i retorik skapa mer demokratisk aktivitet? | Uppsala universitet, Campus Gotland, Cramérgatan 3
Arrangör:Almedalsretorikerna
Retoriken är ett verktyg för att förstå sin omgivning – och genom att förstå retorik tror vi att det går att bli en mer demokratiskt aktiv medmänniska. 

16.00 – 17:00 | Vem kan man lita på? Påverkar fejknyheterna mediernas trovärdighet? | Almedalens Hotell, Strandvägen 8 – TIPS!
Arrangör: TU - Medier i Sverige
Åtta av tio svenskar menar att fejknyheter i hög utsträckning påverkar våra uppfattningar om grundläggande fakta när det gäller aktuella frågor och händelser. Hur ser ansvaret ut? Hur gör vi för att möta det?


Måndag – 3 juli

07.30 – 09:00 | Medier, medieborgare och demokratiutveckling | Joda Bar och kök, Skeppsbron 24
Arrangör: Stakston PR, Svenska Spel 
I populismens arsenal sker en strategisk nedmontering av den fria åsiktsbildningen. Medier angrips, existerande politiska strukturer föraktas och anklagas för att var elitiska och den fria åsiktsbildningen ska bekämpas. Alltså behövs Almedalen mer än någonsin.

08.00 – 09:00 | Vad gör skärmen med ungas empati? | Birgers gränd 7, trädgård med ingång från Almedalen
Arrangör: Stiftelsen Teskedsorden, Raoul Wallenberg Academy
Hjälper eller stjälper den digitala världen vår empatiska förmåga? Behövs empati mer idag än tidigare? Panelsamtal om hur unga påverkas av hat, rasism och propaganda på nätet. Kan vi skapa en motvikt till näthatet genom empati och källkritik? 

10.00 – 10.45 | Hur fungerar den analoga offentlighetsprincipen i det digitala Sverige? | Strandgatan 19 – TIPS!
Arrangör: Journalistförbundet, Undervaka
Går offentlighetsprincipen att kombinera med en digital värld? Det senaste halvåret har projektet Undervaka granskat Sveriges alla kommuner. Vi diskuterar framtidens Offentlighetsprincip med utgångspunkt i vårens kommungranskning. 

11.00 – 12.00 | Public service och de falska nyheterna – hur står sig PS-bolagen i mediestormen? | Donnersgatan, Sveriges Radios scen
Arrangör: Sveriges Radio
Public Service och de falska nyheterna – vilken roll tar Sveriges Radio och SVT?

11.15 – 12:00 | Falska nyheter – så behåller du trovärdigheten i ett brusigt medielandskap | Strandgatan 34, tält mitt emot Best Western Strand Hotel – TIPS!
Arrangör: Sveriges Kommunikatörer
Vi lever i ett medielandskap där falska nyheter paketeras som "alternativa fakta" och där ogrundade påståenden framställs som verklighet. Vilken roll och vilket ansvar har kommunikatören i det nya medielandskapet? 

13.00 – 13.45 | Copyright in the EU digital single market – what interests are at stake? | Strandvägen, Europahusets paviljong
Arrangör: Europaparlamentets informationskontor
New business models and consumption patterns increasingly characterised by the use of the internet to deliver content cross-border, has significant impact on users and the creative industries. What does this mean to the EU? What interests are at stake when modernising the EU copyright legislation?

14.00 – 14.30 | Det mångkulturella Sverige – igår, idag och imorgon| Strandvägen, Mittemot Wisby Strand
Arrangör: KAPI - mångkulturell insikt och kommunikation
Hur har Sverige förändrats de senaste 10 åren och vad ser vi för trender framöver? Om växande mångkulturella målgrupper och konkreta tips på hur myndigheter och företag lyckas med sin kommunikation. Vi diskuterar effektiva kanaler för att nå ut med riktad kommunikation till specifika målgrupper.


Tisdag – 4 juli

08.00 – 09:00 | Hur nyheter ger en felaktig bild av förorten | Wallers terrass, Wallersplats 2
Arrangör: Fryshuset
Hur skapar såväl traditionella som sociala medier en felaktig bild av våra förorter? Och hur påverkar detta livet för de ungdomar som bor där?

9.00 – 9.45 | EU:s nya dataskyddsförordning – är Sverige redo? | Södra kyrkogatan 3
Arrangör: Microsoft
EU:s nya dataskyddsförordning (GDPR) kommer ställa höga krav på alla organisationers hantering av personuppgifter. Hur förbereder sig svenska företag, myndigheter och institutioner? Vilka är de största utmaningarna? Är Sverige redo för den nya dataskyddsförordningen och allt vad den innebär?

9.00 – 9.45 | Alternativ fakta och förvrängd mediebild – hur ska ideella sektorn förhålla sig? | Strandvägen, H513
Arrangör: Grant Thornton
Bidragsgivare kräver bevis på snabba resultat av insatser. Vi diskuterar om det innebär att kortsiktiga insatser som syns i media får mer resurser, medan långsiktiga får stå tillbaka. Bidrar det till att alternativ fakta blir vanligare? Hur ska ideella sektorn förhålla sig nu och framåt?

9.00 – 9.45 | Desinformation hotar demokratin – vem kan man lita på? | Donnersgatan 6
Arrangör: FOI, Sida, Svenska Institutet
Lever vi i en post-sanning-tid? Hur möter Sverige exempel på desinformation? Hur stöds demokratisk utveckling i områden där tilliten är lägre? Hur är risken för att val påverkas, globalt och på hemmaplan? Hur stärker vi samhällenas och individernas motståndsförmåga?

9.00 – 9.45 | Misstron mot medier – vad har medierna gjort fel? | Strandgatan 19
Arrangör: Journalistförbundet, Institutet för mediestudier
Mediers trovärdighet ifrågasätts numera dagligen i sociala medier. Anklagelser om mörkande och haglar i mejlkorgarna hos landets journalister. Vad i detta beror på mediers eget agerande? Och vad beror på en politisk situation, där vissa försöker plocka poäng på att göra medier till motståndare?

9.00 – 10.00 | Journalister och kommunikatörer – vem behöver vem? | Best Western Strand Hotel, Strandgatan 34 – TIPS!
Arrangör: Cision Sverige AB
Hur ser relationen mellan journalister och kommunikatörer ut 2017? Hur förändras rollerna i takt med att kanalerna för förtjänad media blir fler? Vi presenterar resultatet av vår årliga journalist- och kommunikatörsundersökning som belyser dessa yrkesgruppers utmaningar och möjligheter.

11.15 – 12.00 | Vi utan dem – är kärlekssagan mellan journalister och kommunikatörer slut? | Strandgatan 34, tält mitt emot Best Western Strand Hotel – TIPS!
Arrangör: Sveriges Kommunikatörer
Kommunikatörerna blir fler och journalisterna färre. Kommer utvecklingen att skada balansen mellan granskade och granskare eller stärks demokratin av att organisationer själva blir mer kommunikativa? Är vi på väg mot mer transparens och tillgänglighet eller mer desinformation?

12.15 – 13.00 | Opinionsbildning utan filter - blir de egna kanalerna avgörande på bekostnad av massmedia? | Rigagränd 1
Arrangör: Borg & Owilli AB
Vi lever i en tid där fristående debattörer och politiker många gånger lyckas sätta agendan genom egna plattformar. Till och med USA:s president använder Twitter som sitt främsta kommunikationsmedel. Håller de egna kanalerna på att bli viktigare än medier?

12.15 – 13.00 | Ungdomar, media och påverkan – vilket ansvar har olika intressenter för budskap till unga? | Uppsala universitet, Campus Gotland, Cramérgatan 3
Arrangör: Sveriges Psykologförbund
Informationsflödet till våra barn och ungdomar är idag gigantiskt. Flödet kommer via traditionella media, aktiv påverkan via marknadsföring och inte minst via sociala medier. Hur påverkas unga av de budskap de peppras med och vilket ansvar har intressenter och leverantörer?

14.00 – 15.00 | Ny lag om ofredande på nätet – stoppar den hoten mot journalister? | Strandgatan 19
Arrangör: Journalistförbundet, Institutet för Juridik och Internet
En ny lag om ofredande förbereds just nu hos justitiedepartementet. De luckor gällande hot på nätet som funnits i svensk lagstiftning ska täppas till. Kommer lagen att ge möjlighet att lagföra de som hotar journalister? Och på vilket sätt påverkar den yttrandefriheten?

14.00 – 14.30 | Det mångkulturella Sverige – igår, idag och imorgon | Strandvägen, Mittemot Wisby Strand
Arrangör: KAPI - mångkulturell insikt och kommunikation
Hur har Sverige förändrats de senaste 10 åren och vad ser vi för trender framöver? Om växande mångkulturella målgrupper och konkreta tips på hur myndigheter och företag lyckas med sin kommunikation. Vi diskuterar effektiva kanaler för att nå ut med riktad kommunikation till specifika målgrupper.

14.00 – 15.00 | Kollektivavtal – kommunikationsbranschens nya svarta | Klosterbrunnsgatan 3
Arrangör: DIK, Gullers Grupp
Fackförbundet DIK och Gullers Grupp har tecknat ett unikt kollektivavtal, anpassat efter kommunikationsbranschens behov. Det skapar trygghet och förutsägbarhet för Gullers och för de anställda. Men är kollektivavtal den trygghet kommunikatörer efterfrågar?

14.00 – 15.00 | Chefens roll i en digital och automatiserad värld | Restaurang Monroe's, Skeppsbron 8
Arrangör: Ledarna – Sveriges chefsorganisation
Ny teknik och nya arbetssätt förändrar vardagen för många. För att såväl näringsliv som offentlig sektor ska kunna möta det förändrade arbetslivet är bra chefer och gott ledarskap avgörande. Men har dagens chefer rätt förutsättningar och attityd för att leda i en digital och automatiserad värld?

14.30 – 16.00 | Sanning, ledarskap och allianser i ett nytt kommunikationslandskap - vad betyder det för dig? | Best Western Strand Hotel, Strandgatan 34 TIPS!
Arrangör: Berghs School of Communication
Kommunikationens förutsättningar i samhället fortsätter förändras. Hur medskyldig är reklambranschen till att "sanning" i media blivit ett relativt koncept? Hur påverkas ledarskapet när medarbetarnas kompetens ständigt måste utvecklas? Och vem bestämmer i förhållandet mellan företag och influencers? 

15.00 – 15.45 | Faktaresistens och filterbubblor – hur främjar vi det upplysta samtalet? | Strandvägen, H514
Arrangör: EU-kommissionen i Sverige, Stockholm Environment Institute
Faktaresistens och filterbubblor växer sig starkare. Populistiska krafter ifrågasätter forskning, lyfter fram data finansierad av särintressen och hänvisar till alternativa fakta. Utvecklingen hotar öppenhet och demokrati och i USA banade den väg för Trump. Hur hanterar Sverige och EU utmaningen?


Onsdag – 5 juli

08.00 – 08:45 | Vad är sant och hur lever vi i postsanningens tid? | Uppsala universitet, Campus Gotland, Cramérgatan 3
Arrangör: Uppsala universitet, UNT
Hur lever vi i en tid där kunskap ifrågasätts och gränsen mellan fakta och åsikt blivit otydlig? Där inget är sant, eller vad som helst kan vara sant.

09.00 – 09:50 | Går det att vara granskande journalist på förmiddagen och göra reklamkampanjer på eftermiddagen? | Strandgatan 19 – TIPS!
Arrangör: Journalistförbundet
Det blir allt vanligare att mediehus både gör journalistik och erbjuder native advertising åt kunder som annonserar. Kan enskilda journalister arbeta med båda dessa typer av innehåll? Ser mediekonsumenterna någon skillnad? Vad händer med den journalistiska yrkesetiken?

11.00 – 12:00 | Kärlek hat och hot på nätet | Sveriges Radios scen, Donnersgatan
Arrangör: Sveriges Radio
Hur gör vi för att bidra till god ton på internet och i sociala medier?

12.00 – 13:00 | Det står i tidningen, då är det säkert falskt! En ny mediepolitik för hela Sverige | Strandvägen, H528
Arrangör: Västra Götalandsregionen
Förtroendet för medier minskar och publicistiska medier når allt färre – samtidigt är frågan om yttrandefrihet och vad som är sant brännande aktuell. Vilket ansvar har branschen och vilken roll.

12.00 – 13:00 | Källkritik eller klickmonster – överlever journalistiken? | Cramérgatan, H320
Arrangör: Svensk Lokalmedia
Journalistiken är demokratins renhållningsarbetare via sina granskningar av maktstrukturer och en viktig faktakälla för den offentliga debatten. Men, vad händer i dag med källkritiken? Är journalistikens roll hotad och då indirekt demokratin?

13.00 – 14.30 | Kommunikationsrådgivarna – lögnsmeder eller sanningsgaranter?| Mellangatan 18
Arrangör: PRECIS - Föreningen för Public Relations företag
Att förstå opinioner och deras strömningar är grundläggande för vad som blir nyheter. Kommunikationsrådgivarna är experterna som tar fram fakta, tolkar och använder detta som underlag för kommunikation i ett särskilt intresse.

14.00 – 14.30 | Det mångkulturella Sverige – igår, idag och imorgon | Strandvägen, Mittemot Wisby Strand
Arrangör: KAPI - mångkulturell insikt och kommunikation
Hur har Sverige förändrats de senaste 10 åren och vad ser vi för trender framöver? Om växande mångkulturella målgrupper och konkreta tips på hur myndigheter och företag lyckas med sin kommunikation. Vi diskuterar effektiva kanaler för att nå ut med riktad kommunikation till specifika målgrupper.

14.00 – 15.30 | Kommunikation som förändringskraft Biostaden Borgen, Hästgatan 24
Arrangör: Prime Weber Shandwick, KOMM
Alltfler företag tar ställning i samhällsdebatten. Varför blir vissa hyllade och andra hånade? Vilka är framgångsfaktorerna och fallgroparna? Seminariet inleds med mingel. 

15.00 – 16.00 | Vem tar ansvar i mediesverige? | Kilgränd 1
Arrangör: Föreningen Utgivarna
Att ta på sig utgivarskapet och ansvaret för egna och andras yttranden är krävande och en del av yttrandefrihetsregleringen i Sverige sedan 250 år. Publicistiska som juridiska perspektiv diskuteras.

15.00 – 15.45 | Världsekonomin bakom rubrikerna - sant och falskt? |Best Western Strand Hotel, Strandgatan 34
Arrangör: EKN (Exportkreditnämnden)
Mediernas rapportering kring världsekonomin ger ofta intrycket att mycket är konfliktfyllt, dystert och instabilt. Samtidigt är tillväxten stark på många håll i världen och svensk ekonomi går bra. Vad är sant och vad är falskt?

15.00 – 17:30 | Företagarna och digitaliseringen | Rigagränd 1
Arrangör: Nowa Kommunikation, DigJourney, Cordial
Inom vissa delar av näringslivet är digitaliseringen redan den dominerande förutsättningen för hela verksamheten. I andra delar har den knappt börjat. Den digitala transformationen måste accelerera i en helt global värld. Hur skapar vi ett Sverige där innovativa företag kan utvecklas?

15.00 – 15:45 | Smutskastning i sociala medier – en vinnande strategi i valkampanjer? | Björkanderska, Skeppsbron 24
Arrangör: Mittuniversitetet
Den senaste presidentvalskampanjen i USA anses vara den mest smutsiga och negativa någonsin. Samtidigt var den otroligt innovativ vad gäller nya sätt att kommunicera med väljare. Det som händer i valkampanjer i USA överförs ofta till svenska kampanjer. Vilka delar kommer vi att få se i svenska val?

15.30 – 16:10 | Kan teknik göra språk begripligt för alla? | Strandvägen 4
Arrangör: Region Östergötland, Linköpings kommun, Norrköpings kommun, Linköpings Universitet, Östsvenska Handelskammaren
Hur kan vi med hjälp av språkteknologi göra information tillgänglig för alla? Vågar vi lita på sammanfattade diagnoser och texter översatta och förenklade av en dator?


Torsdag – 6 juli

10.20 – 12:10 | The importance of truthful and relevant news is greater than ever | Wisby Strand Congress & Event, Donnersgatan 2 – TIPS!
Arrangör: Sveriges Radio
The access of information as well as disinformation in a digitalized world is greater than ever. Issues regarding truth and reliability impact politics, society and government and emphasizes the need for collaboration and it increases the importance of truthful and important news.

11.00 – 11:15 | Debattfnatt – debattsidornas och -sajternas roll i dagens medielandskap | Donners plats, H411
Arrangör: Expressen
Vem äger agendan när medievärlden fragmentiserats och de stora drakarna fått stenhård konkurrens i sociala medier?

12.30 – 13:45 | Hatad och hotad – vardag för journalister | Strandgatan 19
Arrangör: Tidningen Journalisten
Vart tar det demokratiska samtalet vägen om man blir hatad eller till och med hotad för att man uttrycker sin åsikt? Vi diskuterar hur det ser ut idag och vad vi kan göra åt debattklimatet, så att vi kan rädda demokratin.

11.00 – 12:00 | Kärlek hat och hot på nätet | Sveriges Radios scen, Donnersgatan
Arrangör: Sveriges Radio
Hur gör vi för att bidra till god ton på internet och i sociala medier?

14.00 – 14.30 | Det mångkulturella Sverige – igår, idag och imorgon | Strandvägen, Mittemot Wisby Strand
Arrangör: KAPI - mångkulturell insikt och kommunikation
Hur har Sverige förändrats de senaste 10 åren och vad ser vi för trender framöver? Om växande mångkulturella målgrupper och konkreta tips på hur myndigheter och företag lyckas med sin kommunikation. Vi diskuterar effektiva kanaler för att nå ut med riktad kommunikation till specifika målgrupper.

15.00 – 17.30 | Sverige som en del av en digital värld | Rigagränd 1
Arrangör: Nowa Kommunikation, DigJourney, Cordial
Sverige är ett litet land med stolta traditioner av demokrati och jämlikhet. Men idag är vi också en del av en helt globaliserad värld med urbanisering och nya globala kraftcentra. Hur skapar vi ett Sverige som en aktiv – och attraktiv - del av världen?


Fredag – 7 juli

09.30 – 10:00 | Hur får vi fler att delta i samhällsdebatten? | Clarion Hotel Wisby, Strandgatan 6
Arrangör: Westander – TIPS!
Vem eller vilka når ut med sitt budskap? Hur får vi fler att göra sina röster hörda och delta i samhällsdebatten? Hur kan vi inspirera fler att höja sina röster och delta i det demokratiska samtalet?

10.00 – 10:30 | Ödestid för public service | Donners plats, H411
Arrangör: Expressen
Vad är egentligen tv och radio "i allmänhetens tjänst" idag, när konkurrensen och utbudet ständigt ökar? Funkar de gamla modellerna för SR och SVT - och hur ska de kunna samverka med de privata medierna?

11.00 – 12:00 | När media fokuserar på elände och polariserar debatten, hur kan journalistiken bli mer konstruktiv? | Sveriges Radios scen, Donnersgatan
Arrangör: Sveriges Radio
Media har en tendens att fokusera på konflikter, därför provar allt fler nyhetsmedier nya sätt att bedriva journalistik. Ett annat synsätt håller på att växa fram. Ofta under rubriken konstruktiv journalistik. Finns det risk för att detta förhållningssätt förskönar verkligheten?

13.30 – 14:30 | Politisering och polarisering i ett yrvaket informationssamhälle | Strandvägen 4
Arrangör: Göteborgs Universitet, ingår i Västsvenska Arenan
Vilken roll spelar traditionella och sociala medier för ett opinionsklimat där en allt yvigare informationsmängd ska värderas, bearbetas och delas inom allt snävare tidsramar? SOM-undersökningarna visar hur alarmism och polarisering påverkar aktuella frågor som migrationspolitik och medieförtroende.


Har du fler tips?

Har vi missat något seminarium som du tycker vi borde tipsa om? Mejla Juan Navas, kommunikationsansvarig på Sveriges Kommunikatörer.

Kontakt

Foto på Juan Navas

Juan Navas
Kommunikationsansvarig 
Tfn: 070-306 22 45
juan.navas@sverigeskommunikatorer.se

loader
Laddar