Krönika: När Amazon kom till byn…

Av naturliga skäl är intresset stort för vad som händer när stora drakar som Amazon kommer till Sverige. De flesta är nog, med rätta, en aning oroliga. Amazon har förändrat konkurrenssituationen i grunden på de marknader där de hittills lanserat sin verksamhet.

Gästskribent: Bobo af Ekenstam, krönika i samarbete med Buzzter - Sveriges största trendsajt

 

Innan jag kommer in på konsekvenserna av en Amazon-etablering i Sverige vill jag förklara min syn på vad ett så kallat ekosystem är och hur det förhåller sig till begreppet plattform.

En plattform skulle jag beskriva som ett slags köpcentrum på internet där andra aktörer, eventuellt, erbjuds en möjlighet att finnas med. Två exempel är CDON och Zalando.

Ett ekosystem å sin sida är mycket mer än en plattform. Det är ett system vars centrum är en köpplattform på nätet. Till det kommer betalningslösningar och betalsystem som styrs av aktören. Är det en tillräckligt stor aktör kan den i princip agera som egen bank. Sedan kommer en av de viktigaste delarna, nämligen logistiksystemet. Här ser vi de stora ekosystemägarna börja bygga upp egna logistiklösningar som är av en helt annan kaliber. För kunden innebär det snabba och säkra leveranser.

Utvecklingen sker snabbt och smarta lösningar med att leverera in i konsumentens hem eller till kundens bagageutrymme börjar etablera sig. Som en ytterligare tentakel i ekosystemet adderas röststyrda assistenter byggda på AI-teknik som gör att kunden enkelt och sömlöst kan beställa sina varor i flygande fart med rösten. Produkter som Amazon Echo och Google Home ser ut att ha en mycket snabb utveckling på de marknader där de lanserats. Man pratar ofta i marknadsföringssammanhang om att det är viktigt att komma nära kunden, och frågan är; kan man komma närmare kunden än med en digital assistent som står i kundens sovrum eller kök?

Amazon är ett exempel på ett ekosystem som fullt utbyggt kommer vara i stort sett omöjligt att konkurrera med. Ingen vanlig aktör kan skaffa sig alla delar som ett ekosystem består av. Det gör att när ekosystem-aktörer närmar sig den marknad man själv är på så ställs man inför två val; att försöka vara med som en del i ett ekosystem eller att nischa sig och försöka hitta några konkurrensfördelar.

Min bedömning är att den här typen av aktörer helt kommer att rita om kartan för hur handel i stort går till. Därför finns det all anledning att förstå hur detta fungerar och tidigt lägga en strategi för hur man ska förhålla sig till det här fenomenet.

Vilka aktörer handlar det om då? Ja, i USA används ibland begreppet "The Big Five" med vilka man syftar på Amazon, Apple, Microsoft, Facebook och Google. Enligt våra analyser är det av dessa ännu bara Amazon som kan kallas ett fullt utbyggt ekosystem. Riktar vi däremot blicken österut ser vi ytterligare en aktör, nämligen Alibaba, som på den kinesiska marknaden har ett fullt utbyggt ekosystem.

Vad kan vi förvänta oss av Amazon om jätten kommer till Sverige med hela sitt ekosystem? Till att börja med kan vi konstatera att deras plattform redan är här och har varit länge. Många svenskar har redan handlat från Amazon och vissa är trogna kunder. Men när vi säger att de kommer till Sverige så menar vi mer än att de har sin handelsplattform här. Vi kan räkna med att de kommer ha lager på flera ställen i Sverige, vilket kommer att korta leveranstiderna väsentligt. En gissning är att de köper en svensk eller nordisk logistikaktör, alternativt bygger upp en egen logistikverksamhet. Heter man Postnord bör man verkligen fundera över sin verksamhet.

Vi kan vidare förvänta oss andra typer av företagsförvärv. Troligt är att de kommer att ge sig in i dagligvaruhandeln och erbjuda snabba, effektiva leveranser av mat. Kanske köper de Mathem eller någon annan redan etablerad aktör?

Amazon Echo finns sedan en tid tillbaka att köpa i Sverige, men det återstår att se om de kommer att låta svenska bli ett språk som deras röststyrda system Alexa omfattas av. Med abonnemangstjänsten Prime ingår Amazons egna streamingtjänster för musik och film, och erbjuder leveranser på oslagbart korta tider och möjlighet för kunder att returnera varor utan kostnader och krångel. En välkommen lösning för många svenskar.

Det är svårt att se någon bransch som inte behöver filosofera över vilken inverkan en Sverigeetablering av Amazon skulle innebära för den egna affären. Det kan också vara värt att tillägga att Amazons aktieägare förväntar sig en vinstmarginal på 1,2 procent och accepterar att enorma summor investeras i forskning, utveckling och fortsatt expansion. Alltså svårt att konkurrera med om ägare förväntar sig en normal vinstmarginal.

Och är man en vanlig butiksägare då; vad innebär Amazons etablering för mig? Svaret är att den tillväxt som sker inom handel idag sker på nätet. När Amazon kommer till Sverige och kraftfullt förändrar möjligheterna att e-handla och få trygga leveranser som kommer i tid så lär handeln på internet ta ytterligare kliv uppåt. Att inte behöva jobba hemifrån mellan nio och fem för att ett paket eventuellt ska levereras lär hjälpa till att ytterligare påskynda den butiksdöd vi redan ser.

Det är ännu osäkert om Amazon tar med sig hela sitt ekosystem hit till Sverige. Som de positiva säger kan Amazon oavsett innebära en stor möjlighet för företag att nå ut över världen. Rätt hanterat kan er verksamhet bli en del av Amazons ekosystem och därigenom hitta helt nya marknader och möjligheter.

Räkna däremot med att det kommer att ske på Amazons villkor.


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning. 

loader
Laddar