Lucka 2 - Johan Eriksson

Johan Eriksson är extern kommunikationschef på Swedbank och vann med sitt team Stora Kommunikatörspriset 2018 för sina smarta kommunikationsinsatser i traditionella och sociala medier. Även 2016 vann han priset med sitt dåvarande team på Trygg-Hansa som hyllades för sin ”Don’t drink and dive”-kampanj. I grunden är Johan civilekonom med en magisterexamen i företagsekonomi, men idag besitter han kunskaper i allt från värdeskapande kommunikation, ledarskap och strategisk kommunikation.

Vad utmärker kommunikationsåret 2018?
–Förutom en massa väldigt bra kommunikation och, tyvärr, en än mer polariserad värld, så har det helt klart blivit ännu svårare att nå igenom bruset med ett budskap. Medieplattformarna och -konsumtionen hos oss människor förändras otroligt snabbt och det gäller verkligen att följa trenderna noga, vara intresserad av hantverket och våga testa nya sätt att kommunicera. Det är enda sättet, som jag ser det, som vi kan fortsätta skapa kommunikation som engagerar och fungerar. 

Vilka kommunikationstrender ser du 2019?
–Jag tror trenderna jag nämner ovan kommer fortsätta. Förutom det så blir ju ”ljud” och röststyrning allt viktigare och vi ser hur AI kommer påverka oss mer och mer. Jag hoppas också vi får se än mer syftesdriven kommunikation 2019.

Du var en av vinnarna i Stora Kommunikationspriset 2018, och du vann priset även 2016. Hur känns det och hur har det påverkat dig?
–Det känns såklart väldigt roligt & hedrande! Men såväl nu som då så är det resultatet av lyckade teamarbeten. Den påverkan det haft på mig personligen är att jag har fått ett kvitto på att den kommunikation jag tror på också fungerar och uppskattas. Och att jag är lyckligt lottad som får jobba med så duktiga människor. 

Du har tidigare pratat mycket om värderingsdriven kommunikation, är det lika aktuellt idag som för ett år sen? 
–Absolut, det känns nästan ännu mer relevant nu. Det har ju blivit ännu mer polariserat idag, både här i Sverige och i övriga världen, och då behövs det värderingsdrivna än mer. Men det är inte enkelt och det är sannerligen inte svart eller vitt. Ta bara Nikes ”Just do it-kampanj”, med bland andra Colin Kaepernick, som jag verkligen gillar. Där tar de ställning i viktiga frågor och utmanar på ett kreativt sätt. Men samtidigt som kampanjen stärkte Nikes varumärke och ökade försäljningen, så bidrog den ju, initialt i alla fall, till en ökad polarisering i USA. Något de verkligen inte behöver mer av. Men att fler företag tar ställning i viktiga samhällsfrågor och bidrar till en mer hållbar värld ser jag som helt nödvändigt. För egen del så lanserade vi på Swedbank, tillsammans med Stiftelsen Friends, initiativet ”Arenans barn” (www.arenansbarn.se), som ett sätt att belysa en viktig samhällsfråga och försöka minska mobbningen i samhället. För mig är det helt självklart att vi som företag ska ta ställning och driva viktiga samhällsfrågor! 

Har du något julklappstips?
–I dessa tider av ”fake news” så skulle jag önska att många fler läste Hans Roslings bok ”Factfulness”, den är fantastisk. Och att fler valde att konsumera hållbart. Kanske också att man kan ge bort något helt annat i julklapp, tid till exempel? 

 


I Sveriges Kommunikatörers julkalender lyfter vi personer som deltagit i olika sammanhang under året.

Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar