Lucka 23 - Martina Brandt

Martina Brandt är Senior consultant på Brightness Executive Search och hon brinner för mötet mellan människor, relationer och nätverk. Hos Sveriges Kommunikatörer är Martina nätverksledare och även programansvarig för Communication mentoring program (CMP) som startar i vår. I lucka 23 tar hon upp kommunikatörens föränderliga roll och ger sitt tips till kommunikationsansvariga som vill utvecklas i sitt personliga ledarskap.

Vad utmärker kommunikationsåret 2018?
–Det är tydligt att medie- och kommunikationsbranschen är under stor utveckling och förändring. Allt går snabbare och vi har vant oss vid att inget är som det brukade vara. Kommunikationsyrket blir mer komplext och vi behöver både vara strategiska och operativa på alla nivåer. Det digitala landskapet är här för att stanna, vilket innebär att vi kommunikatörer har fått betydligt fler kanaler att förhålla oss till och ansvara för. Det är mottagaren som väljer var och när hen vill ta del av budskapet. Utomhusreklam och publika event är fortfarande en del i mediemixen liksom digitala nyhetsbrev och sociala medier. Som kommunikatör behöver man förstå allt från webb, poddar och sökordsoptimering till planering av seminarier och konferenser.

–Ur ett rekryteringsperspektiv är efterfrågan fortfarande stor på framåtlutande erfarna kommunikatörer som behärskar både de nya och de traditionella kanalerna. Jag upplever dessutom att fler företag och organisationer söker kommunikatörer för kortare tid och eller för specifika projekt. De behöver hjälp under perioder då det är extra tryck, under en förändring en lansering eller vid ett specifikt event.  Eftersom de inte vet hur behovet ser ut nästa år väljer man att istället för att anställa ta in en interimschef eller en konsult som passar för just det specifika uppdraget och det behov de har för tillfället.

Vad har du för tips till kommunikationsansvariga som vill ta nästa steg i sitt personliga ledarskap?
–Utveckling och förändring kan vi många gånger uppfatta som lite läskigt. Men vi måste våga utvecklas och ta nästa steg. Och då vi måste våga riskera att göra fel och att utsättas oss för kritik. För det krävs det att man har såväl mod som självförtroende. Som kommunikatör behöver vi ta plats och kunna förmedla vårt budskap på ett sätt som når fram. Vi måste också våga pröva nya idéer och arbetssätt. I de mentorprogram jag leder tränar vi oss att gå utanför vår komfortzon på flera sätt. Under en av kursdagarna är vi på Ledarstudion där vi tränas i att utveckla vårt kroppsspråk och vårt scenframträdande. Ibland handlar det om att våga göra bort sig och visa sina svagheter. Det är inte alla chefer som vågar det. En framgångsfaktor att verkligen nå fram är att kunna bjuda på sig själv och vara mer personlig. Då blir man lyssnad på. 

Vilka kommunikationstrender ser du 2019?
–Jag kanske är lite gammaldags men när det gäller möten mellan människor tror jag stenhårt på att vi behöver mötas på riktigt inte bara digitalt i t ex i sociala medier. För att utvecklas och bli kreativa behöver vi den energi som vi människor kan ge och få av varandra. Därför tror jag vi kommer att prioritera fler och mer värdefulla möten. Att hitta en balans mellan det analoga och det digitala blir nödvändigt. För att skapa goda relationer med våra kunder måste vi se dem som människor inte bara mottagare av budskap. Att förstå mänskligt beteende blir därför alltmer viktigt för oss som kommunikatörer. Samtidigt behöver vi bli mer kreativa och att tänka nytt. Innovation är det som skapar konkurrenskraft. Jag tror därför att kurser som exempelvis Design Thinking är något kommunikatörer borde gå nästa år. 

Har du något julklappstips?
–Mitt julklappstips är att slå in en upplevelsegåva i en vacker förpackning och ge till någon du tycker om att umgås med. Att uppleva saker tillsammans är mer värt än att få prylar som vi redan har för mycket av.

 


I Sveriges Kommunikatörers julkalender lyfter vi personer som deltagit i olika sammanhang under året.

Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar