Lucka 3 - Maja Stridsberg

Möt Maja Stridsberg, Senior Consultant på PR-byrån Westander där hon främst arbetar med medierelationer, opinionsbildning samt ansvarar för deras tjänster inom idéutveckling. Maja har tidigare arbetat med sociala medier och jämställdhets- och mångfaldsfrågor på Rättviseförmedlingen och som PR-konsult på H+K strategies. Maja är även en av företrädarna som arbetade för och låg bakom uppropet #Sistabriefen under Metoo-rörelsen.

Vad utmärker kommunikationsåret 2018?
– Om man får vara lite syrlig så tycker jag att valåret 2018 präglades av polarisering och populism. Det beror på en utveckling över tid med debatter som fastnar i symbolfrågor där personlig positionering, rätt ordval och inga stavfel (gud förbjude!) är viktigare än målet vi strävar mot. Det bäddar för ett hårt och oförlåtande samtalsklimat, med förenklade lösningar och populistiska budskap. Blir oerhört tacksam om vi kan lämna det bakom oss. 

Vilka kommunikationstrender ser du 2019? 
– Åh, det finns alltid så många trender och ny teknik att hålla koll på. Personligen tror jag att satsa på storytelling och att profilera sig som en ansvarstagande aktör är superviktigt nu, i turbulenta tider av politisk osäkerhet och fake news. Sen tror jag det blir nya utmaningar kring kanalval, när allt fler ifrågasätter sitt sociala medier-användande både på grund av tid men också av integritetsskäl. 

–Sedan lurar ju en lågkonjunktur bakom hörnet. Det är förstås ingen trend och det är inte heller säkert att den kommer 2019. Men när den väl inträffar kommer det innebära konsekvenser för kommunikationsbudgetar i hela landet. Det kan vara värt att påminna om att forskningen tydligt visar att företag som satsar i sämre tider får ett försprång jämfört med konkurrenterna, så tänk långsiktigt.

Du var en av initiativtagarna till #Sistabriefen. Vilka förändringar har du sett i branschen efter #Metoo-rörelsen start?
– Initialt var det stor aktivitet, med många byråer som svarade på uppropet och aktiva branschorganisationer som skulle lansera det gemensamma projektet Kommunikationskoden. Sedan har det tyvärr blivit knäpptyst. Men det finns en del glädjepunkter, till exempel Tele 2 och Adidas som föregår med gott exempel och visar hur kunder kan sätta press på byråerna. Ett byrånätverk i Göteborg har också skapats, som ska driva gemensam förändring i branschen. Jag får också ständiga rapporter om att #metoo har lett till en ökad medvetenhet på många byråer och att fler vågar säga ifrån och lyfta problem som finns på deras arbetsplats. Folk känner att de inte är ensamma längre.

Du blev tillsammans med de andra initiativtagarna till #Sistabriefen utsedd till en av Resumés 150 superkommunikatörer 2018. Hur har den utmärkelsen påverkat dig?
–  Det är roligt att vårt hårda arbete får uppmärksamhet, så vi är tacksamma och glada. Men jag tycker också att det finns anledning att känna oro över att branschens arbete kanske stannar vid att ge bort priser istället för att ta ansvar för en verklig förändring. Det är viktigt att både enskilda byråer, kunder och branschen i stort går vidare med mätningar, konkreta mål och planer.

Har du något nyårslöfte?
– Jag tycker vintern är en så bedrövlig tid och att det känns extremt omotiverade att lova något som kan kräva en ansträngning. Jag har istället lanserat nyVÅRslöftet som ett alternativ. Det inträffar typ i maj när det blivit varmt och ljus igen, och går ofta ut på att lova sig någon typ av livsnjuteri. Rekommenderas!

 


I Sveriges Kommunikatörers julkalender lyfter vi personer som deltagit i olika sammanhang under året.

Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar