Lucka 4 - Ulrika Nybäck

Att vara autentiskt, personlig och lyhörd är något som vi människor uppskattar i en värld fylld av självservice och automatisering. Det menar Ulrika Nybäck som leder kursen Modern storytelling på uppdrag av Sveriges Kommunikatörer. Ett ämne som verkar engagera, då varje heldag 2018 varit fullbokad.

Vad utmärker kommunikationsåret 2018?
– Jag tänker spontant på fejkade nyheter, Facebooks nya algoritm och talmannens utmaningar att kommunicera med partiledarna och få dem att enas. Vi kommunikatörer har fått vässa vår förmåga att värdera informationsflödet, samtidigt som vi själva har ett stort behov av att nå ut. Och ju bättre vi förstår Facebooks nya algoritm och hur våra förutsättningar förändras på andra sätt – desto högre rankas de berättelser som vi sprider.

Varför är storytelling så aktuellt för kommunikatörer idag?
– När vi översköljs av kreativa och tidvis galna budskap är det något annat som sticker ut, nämligen glasklara budskap och berättelser som berör. 

– Studier visar också att vårt tålamod blivit kortare och i modern storytelling är snärten, alltså inledningen, kraftfullare än tidigare. Dessutom ger berättelser hjärnan en röd tråd och hjälper oss att se i bilder, vilket gör att vi minns ditt budskap bättre.

Vilka tips har du till kommunikatörer som vill utvecklas i sitt berättande? 
– Lägg märke till vilka företag, böcker, filmer och reportage som fångar din uppmärksamhet, i sociala kanaler, print och live. Fundera sedan på vad som utmärker deras berättande. Min analys är att visionära ledare som vågar sticka ut hakan, är tydliga med vad de står för och vågar visa sårbarhet når fram bättre än andra.

– Sen tycker jag att det är både roligt och lärorikt att gå utbildningar och kurser för att utveckla mitt eget berättande. 

 Vilka kommunikationstrender ser du 2019?
– Att vara autentisk, personlig och lyhörd är något som vi uppskattar i en värld fylld av självservice och automatisering. Även om ny teknik hjälper oss att skräddarsy vår kommunikation på individnivå, gäller det att vi kan lyfta fram verksamhetens själ och vision för att bli intressanta. Vi behöver också vara uppriktigt intresserade av de människor som vi vill beröra och engagera.  

– Trenden att pengar flyttas från klassiska annonser till kommunikation med redaktionell ton fortsätter. Det beror bland annat på att vi litar mer på budskap från människor som vi känner och från verksamheter som vi litar på. 30 procent av alla internetanvändare använder annons-blockering redan idag, den siffran kommer att vara högre i slutet av 2019. Vi vill ha autentiska, relevanta och underhållande budskap, helst från källor vi litar på. 

Vad måste finnas med på julbordet?
–Min systers inlagda strömming i vitlökssås är syrlig och fantastiskt god. En annan favorit är grönkål knådad med olivolja, flingsalt och chiliflakes, rostad i ugnen. Och så är jag svag för sötsaker; min sambo gör en efterrättspaj fylld med pekannötter och en slags kolasås. Inte toppen för kolesterolet, men magiskt god. 

 


I Sveriges Kommunikatörers julkalender lyfter vi personer som deltagit i olika sammanhang under året.

Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar