Lucka 5 - Vanessa Ludwig

Vanessa Ludwig tillhör Sveriges Kommunikatörers Region Östra som omfattar hela Östergötland inklusive Norrköping och Linköping där de flesta av aktiviteterna hålls. Vanessa arbetar som kommunikatör på Transportstyrelsen där hon ansvarar för både intern och extern kommunikation. I denna lucka berättar Vanessa om hur viktigt det är att engagera sin målgrupp och om planerna Region Östra har inför det kommande året.

Vad utmärker kommunikationsåret 2018? 
–På sociala medier har det varit fortsatt mycket snack kring att skapa engagemang och värde, genom att vara relevant för kunden. Vi har funderat mycket på hur vi skapar engagemang och att våga välja bort sådant som inte gör just det. Jag har under året bytt arbetsgivare och därmed också riktning mot en helt annan målgrupp, men ser att det är samma frågor man funderar kring.

–Mycket tid har ju också lagts på GDPR, att göra de omställningar som krävs rent praktiskt, men inte minst att stötta hela organisationen med intern kommunikation för att få alla med på banan.

Vilka kommunikationstrender ser du 2019?
–Jag vet inte om man kan kalla det för trend men jag tror att det kommer vara fortsatt tonvikt vid att studera målgruppen för att kunna skapa en bra innehållstrategi för sina kanaler. Kommunikatörer blir ju allt duktigare på att jobba systematiskt med sociala medier, tex genom content-kalendrar men en utmaning som jag ser är att verkligen skapa innehåll utifrån kundens behov.

Hur ser dina planer ut för Sveriges Kommunikatörer Region Östra nästa år?
–Till att börja med känns det extra kul att få vara med och utveckla ett kommunikatörsnätverk även för oss som jobbar utanför storstäderna. Jag hoppas att nätverket fortsätter att växa, att fler kommer på våra träffar och minglar med kollegor i branschen. Jag tror att det finns mycket vi kan lära av varandra så jag hoppas att vi kan få till fler träffar där dialog och interaktion står i fokus.

Vilka kompetenser bör en kommunikatör besitta inför 2019?
–Som kommunikatör behöver man vara duktig på att facilitera bland all information och hjälpa sin organisation att värdera kommunikation utefter vad som faktiskt är relevant att nå ut med här och nu, och varför. Jag tror det är viktigare än någonsin att ställa frågan ”varför” och att ständigt ta in  kundens perspektiv när man planerar sina kommunikationsaktiviteter.

Kommer du titta på Kalle Ankas julafton i år?
–Ja det kommer jag att göra. Det är en mysig stund under dagen.

 


I Sveriges Kommunikatörers julkalender lyfter vi personer som deltagit i olika sammanhang under året.

Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

 

loader
Laddar