Matts Heijbel: "Utan berättelser finns man inte."

Den 15 juni arrangerar Sveriges Kommunikatörer ”Livesnack på Facebook: Storytelling” – ett direktsänt panelsamtal där storytelling står i fokus. Då får du bekanta dig med Matts Heijbel – föreläsare, författare och föregångsman inom Corporate Storytelling. Som uppvärmning inför Livesnacket tog Sveriges Kommunikatörer kontakt med Matts Heijbel och bad honom dela med sig av sin egen berättelse och fördelarna med storytelling.

Foto: Lasse Hallström

Matts Heijbel har arbetat med Corporate Storytelling på heltid sedan 1999 – idag har tiotusentals människor hört hans föreläsningar och seminarier. Han är dessutom verksam som författare och har skrivit boken "Storytelling befolkar varumärket" – en djupdykning i berättandets förmåga att locka kunder, medarbetare och höja motivationen på arbetsplatsen.

Hur väcktes ditt intresse för storytelling?

– Jag är utbildad journalist och har också en examen inom socialantropologi. Efter många år som författare och journalist/journalistlärare på Journalisthögskolan trängde det socialantropologiska perspektivet på allt starkare. Det var något som fattades i den allmänna diskussionen om kommunikation, content med mera – den sanna berättelsen.

– Alla människor ingår i grupper, flockar och olika organisationer. För att gruppen ska fungera behövs ett kulturkapital i form av berättelser. Jag kallar det organisationsfolklore. Internationellt talar man om Corporate Storytelling eller Storytelling i och om organisationer. Jag fattade allt det där först vid sekelskiftet efter ett uppdrag hos Näringsdepartementet där jag på uppdrag besökte samma företag 20 gånger. Det ledde till att frigöra starka krafter hos organisationen. Sen dess är jag helt fast i att arbeta med att sätta kulturkapitalen i arbete.

Varför är det viktigt med storytelling?

– Utan berättelser finns man inte. Organisation är människor och organisationer utan fungerande berättelser får ingen framgång och riskerar att gå under. Detta dundrar jag vid mina uppdrag i 100-tals företag, svenska och internationella, och vid mina uppdrag i universitet och högskolor.

Vilka är de främsta fördelarna med Corporate Storytelling?

Med en medveten hållning till berättelserna ökar möjligheten till framgång och överlevnad. Ett företag eller en organisation som förstår att använda detta strategiskt har lättare att bygga en stark kultur, ett kreativt ledarskap, en vettig rekrytering, ett levande lärande och ett bra sälj. Kunder, medlemmar och brukare/klienter ger och använder berättelser för att leva med och motivera organisationens verksamhet.

Vad utmärker en bra varumärkesberättelse enligt dig?

– En bra varumärkesberättelse visar både praktiskt och emotionellt meningen med att man finns och varför kunder/brukare/medlemmar ska vilja delta och engagera sig och sprida och bygga berättelserna. Berättelsen ska vara befolkad. Det är därför min bok i det här ämnet, som nu finns i en tredje upplaga, heter: Storytelling befolkar varumärket.

Hur har storytelling berikat ditt liv?

– Jag brukar säga att jag blev frälst när jag förstod detta. Varför har inte varenda organisation förstått och hanterat detta på ett insiktsfullt sätt? I dag slarvas tyvärr mycket bort under ett omedvetet användande av begreppet storytelling. Det svider. Man kan faktiskt studera dessa perspektiv vid exempelvis Harvard. Detta därpå riktigt!

– Privat har detta också gett insikter för mig visavi den egna flocken och mina vänner. Det är kul med Storytelling och det finns många roliga alternativa spår som Healing storiesStorysellingStorybuilding etc.

Var med och diskutera framgångsrik storytelling!

Vad utmärker framgångsrik storytelling? Var med och diskutera den 15 juni klockan 11.30 – 12.00 när Sveriges Kommunikatörer bjuder till ett direktsänt panelsamtal på Facebook. I panelen möter du Ulrika Nybäck och Matts Heijbel – två av Sveriges främsta experter på storytelling. 

Gilla Sveriges Kommunikatörers facebooksida eller läs mer om eventet.


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 400 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar