Nu öppnar European Communication Monitor 2018 – världens största vetenskapliga undersökning bland yrkesverksamma inom kommunikation

Missa inte möjligheten att dela dina insikter och erfarenheter i världens största vetenskapliga undersökning bland yrkesverksamma inom kommunikation. Alla som besvarar undersökningen på webben får en rapport med hela resultatet.

Alla som är yrkesverksamma inom kommunikationsbranschen är inbjudna att medverka i den årliga europeiska undersökningen European Communication Monitor (ECM). Undersökningen är tillgänglig via www.communicationmonitor.eu.

ECM är världens största vetenskapliga undersökning bland yrkesverksamma inom kommunikationsbranschen. Undersökningen har sedan starten för mer än tio år sedan identifierat trender och bidrar årligen till viktiga insikter för beslutsfattare inom området.

Årets undersökning riktar särskild uppmärksamhet mot omdiskuterade ämnen som utmaningarna med fake news och hur vi kan hantera dem, hur vi kan förse beslutsfattare med bättre information, ledarskap inom PR, nöjdhet med arbetsplatsen samt balansen mellan arbetsliv och privatliv.

Undersökningen tittar även närmare på vad som utmärker framgångsrika kommunikationsavdelningar och utforskar likheter och skillnader mellan de europeiska länderna. Jämförelser mellan länderna och benchmarks mellan olika typer av organisationer (företag, ideella organisationer, offentliga organisationer, byråer etc.) gör resultatet relevant för alla i branschen.

ECM 2018 utgör också en början på en ny fas i undersökningens historia. Alla data som samlas in kompletteras med resultat från liknande studier som utförs i Stillahavsområdet, Latinamerika och för första gången någonsin – Nordamerika. Med över 50 000 respondenter i över 80 länder är Global Communication Monitor den enda globala undersökningen inom strategisk kommunikation.

"Vi är stolta över att de ledande universiteten och forskarna i alla de största länderna aktivt deltar i det här initiativet. Det gör det möjligt för oss att ha ett internationellt perspektiv. Starka partners med gott renommé säkerställer att vi undersöker relevanta ämnen och att det är engagerande att besvara undersökningsfrågorna", säger Ansgar Zerfass, professor på Leipzig Universitet och ansvarig för studien.

Alla resultat tillgängliggörs helt kostnadsfritt. En ny hemsida med rapporter och andra skrifter, videomaterial och interaktiva utvärderingsverktyg lanseras senare under året.

European Communication Monitor organiseras av European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA) som representerar cirka 500 akademiker inom kommunikationsbranschen samt European Association of Communication Directors (EACD) som är en medlemsorganisation för personer med ledande befattning inom branschen. ECM får också stöd av Premium Research, en ledande global aktör inom kommunikationsforskningen och medlem i Cision Group, samt Fink & Fuchs, Wiesbaden, en digital kommunikationspartner. Jesper Falkheimer, professor vid Lunds universitet och ansvarig för Sveriges Kommunikatörers Communication Executives Program, är svensk representant för European Communication Monitor. 

Undersökningen organiseras av akademiker från 23 välkända universitet i bland annat Amsterdam, Madrid, Milano, Moskva samt några nya kollegor från Wien, Lissabon, Leuven och Zagreb.

Alla som besvarar undersökningen på hemsidan får en rapport med hela resultatet. Man kan också vara med och tävla om en Amazon Echo Dot, som delas ut till fem svarande.

Klicka här för att delta i undersökningen.


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar