Nyhet: Månadens bok

Som medlem i Sveriges Kommunikatörer erbjuds du en rabatt på utvalda titlar från Liber bokförlag. I artikelserien Månadens bok presenterar författaren själv sin bok. Först ut är Staffan Ekengren med titeln "Följarna först - redaktionell metod för kommunikatörer”.

Hur ska man kunna skapa bra innehåll i sina digitala kanaler, med följarna och sin publik som utgångspunkt? Behovet av inspiration och stöd är stort.

"Kommunikation har aldrig så mycket som nu handlat om att bli vald av publiken; att förmedla något som följarna har intresse och glädje av. Ett effektivt sätt att åstadkomma det är att behärska det redaktionella hantverket, så som att nyhetsvärdera, hitta rätt vinklar och på ett flyhänt sätt förmedla starka berättelser. Den redaktionella metoden, sedan länge praktiserad av journalister och mediehus, är oöverträffad när det gäller att snabbt komma till kommunikationens kärna och förstå sin publik.

Med min bok ”Följarna först – redaktionell metod för kommunikatörer” vill jag på ett konkret sätt visa hur redaktionellt arbete kan byggas upp och upprätthållas på en kommunikationsavdelning. Men också understryka vilken arbetsglädje och effektivitet det redaktionella arbetssättet kan skapa.

Många står i startgroparna och är nyfikna på redaktionell kommunikation. Låt NU vara tillfället när det händer på riktigt.

Om författaren

Staffan Ekengren är en erfaren ledare och föreläsare inom redaktionell kommunikation. Som chef för Scania Newsdesk har han byggt upp en av Sveriges mest uppmärksammade och framgångsrika inhouseredaktioner. Staffan Ekengren har tidigare arbetat som journalist och redaktör inom både dagspress och radio, samt varit presschef på ICA-gruppen.

 

Du hittar alla dina medlemsförmåner under Mina sidor.

loader
Laddar