Nytt avsnitt av podden: Lär känna Mark Vadasz

Idag släpps säsongens andra avsnitt av Sveriges Kommunikatörers podcast. Kommunikatörens nya roll står i fokus och du får bekanta dig med Mark Vadasz, kommunikationschef på Säkerhetspolisen, som berättar om en säkerhetstjänst som blivit mer öppen, värdet av kreativitet och om varför kommunikatören måste vara en punkare i själen. Sveriges Kommunikatörer sammanfattar två lärdomar från en av Sveriges mest bevandrade kommunikationspersonligheter – Mark Vadasz.

Mark Vadasz är sedan fem år tillbaka kommunikationschef på Säpo, men redan innan arbetet på säkerhetstjänsten hade han en kappsäck full av kommunikatörserfarenheter. Vadasz har tidigare varit presschef på Vattenfall, PR-chef på ett av Telias bolag och informationschef på SJ – där han hyllades för sitt arbete med att vända den negativa mediebilden av bolaget. I Sveriges Kommunikatörers podcast berättar han öppenhjärtat om sin tid som punkare, Säpos resa mot att bli en mer öppen organisation och om kreativitetens livsviktiga roll i kommunikatörens vardag. Sveriges Kommunikatörer avslöjar två lärdomar från månadens fängslande avsnitt.

Kreativitet äter processer till frukost!

Kreativitet är det som driver kommunikation menar Mark Vadasz och uppmanar kommunikatörer till att våga, våga, våga komma med idéer. Han riktar även en särskild uppmaning till ledare: Kreativitet äter processer till frukost!

 Sluta upp med pilar och fyrkanter i olika färger, och våga vara en djärv chef som tänker på leverans och tänker på att lösa uppgiften – processen i sig ska inte vara ett ändamål. Han fortsätter med att berätta hur han ser till att medarbetarna känner kreativiteten:

 Genom att leva som jag lär – definitivt inte ägna mig åt micro management och peta i varje detalj. Jag litar på dig till hundra procent tills motsatsen är bevisad.

 För mycket hierarkier inom kommunikationsområdet skapar icke-kreativitet och rädsla – då dör kreativiteten, säger Vadasz.

Kommunikatören – en punkare i själen

Mark Vadasz berättar om hur kommunikatören är en punkare i själen och måste våga stå på sig:

 När man är kommunikatör måste man nog vara punkare i själen. I vilken organisation du än befinner dig i, som kommunikatör, är du alltid en minoritet. Då måste du vara offensiv och berätta vad kommunikation tillför – du kommer att bli ifrågasatt. Du måste kunna stå på dig!

LYSSNA HÄR

Kommande avsnitt

Kommande avsnitt släpps månadsvis och gästas av bland andra Emma Stjernlöf, marknadsansvarig och brand director på Adidas. Programledare är Max Landergård från AB Storstad Medieproduktion.

Du hittar Kommunikatörens nya roll på Sveriges Kommunikatörers webb, Podbean, iTunes och Google Play.

loader
Laddar