Ordspråk som får ekonomisk kunskap att fastna

När du är på väg till finalen i Melodifestivalen upptäcker du att du oturligt nog har tappat din biljett. Skulle du försöka att köpa en ny biljett? En vecka senare ska du på teater efter att ha köpt en teaterbiljett för länge sedan. Samma dag upptäcker du att den viktiga matchen som ditt favoritlag i fotboll spelar direktsänds på TV samma kväll. Skulle du gå till teatern som du redan köpt biljett till, eller skulle du stanna hemma eftersom du hellre vill se matchen på TV?

Enligt forskning inom ekonomisk psykologi, skulle du troligen välja att inte köpa någon ny biljett till Melodifestivalen och du skulle antagligen gå på teater, trots att du hellre skulle vilja stanna hemma och se på fotboll.

Det hela handlar om hur vi som individer förhåller oss till vad vi har gjort tidigare, samt hur vi bedömer förluster och vinster. Ett centralt begrepp är vad ekonomen kallar sunk cost. Det innebär utlägg som du redan har haft och i vilken utsträckning du låter dem påverka ditt framtida agerande.

I företagssammanhang händer det att satsningar på till exempel utveckling av nya produkter som redan har kostat mycket pengar får fortsätta, även om prognosen för fortsättningen inte är god. Se upp med hur mycket du låter dig påverkas av det som redan skett. Agera efter vad du ser framför dig, mer än vad du ser i backspegeln.


Man ska inte gråta över spilld mjölk.

Lär dig mer om business finance och finansiell kommunikation här.

Utdrag ur boken Ordspråksekonomi av Magnus Bild och Per Mårtensson.

loader
Laddar