Pär-Jörgen Pärson: kommunikation en ”core competence” för att lyckas som start-up

Pär-Jörgen Pärson var en av de allra första som investerade i Spotify – när i princip alla andra investerare nobbade musiktjänsten då de ansåg att risken var för hög. Investeringen kom att kallas ”en av de bästa på den nordiska riskkapitalmarknaden”. Enligt honom är kommunikation en ”core competence” för företag, och inte minst om du är ett mindre nystartat företag. Sveriges Kommunikatörer intervjuade Pärson om framgångsfaktorerna bakom Spotifys kommunikation, kommunikatörens framtid och den tekniska utvecklingens inverkan på branschen.

– När man är liten och nystartad har man inte den trovärdighet som man kanske har som ett stort etablerat företag. Därför måste man jobba extra hårt för det, och dessutom jobba autentiskt, intensivt, och man får inte se ett enda ögonblick som något annat än en kommunikativ möjlighet, säger Pär-Jörgen Pärson.

Vi tog chansen att ställa några frågor till Pär-Jörgen under Nordic Financial Communication Summit – Nordens största konferens om finansiell kommunikation – som arrangerades av Hallvarsson och Halvarsson i samarbete med Sveriges Kommunikatörer och Nasdaq den 30 maj.


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning. 

loader
Laddar