Q&A med Marcus Thomasfolk - ny ledamot i juryn för Stora Kommunikatörspriset

- Ändrad: 19 november 2018

Marcus Thomasfolk är Head of Communication på Volkswagen Group Sverige och har jobbat med olika former av kommunikation största delarna av sitt professionella liv. Han har tidigare deltagit i sammanhang med Sveriges Kommunikatörer där han bland annat talat om Volkswagens krishantering. Nu har Marcus blivit utsedd till att vara en del av juryn som ska kora vinnarna av Stora Kommunikatörspriset 2019.

Nomineringsprocessen till Stora Kommunikatörspriset har öppnat och är öppen fram till 1 februari. Det går att nominera i fem kategorier: Bästa kommunikativa ledarskap, Bästa kommunikation näringsliv, Bästa kommunikation offentlig organisation, Bästa kommunikation ideell organisation och Årets unga talang. Nya ledamöter har tillkommit till juryn som ska utse vinnarna och en av de nya ledamöterna är Marcus Thomasfolk.

Du är en av de nya jurymedlemmarna inför Stora Kommunikatörspriset 2019. Vilka perspektiv är viktigast för dig i arbetet att utse vinnarna?
–Egentligen handlar det om en sak och det är att kommunikationen ska nå fram. Det är en utmaning i dagens extrema brus och snabbrörliga samhälle. Jag vill också gärna premiera kommunikation som är uthållig över tid och som därför ger resultat.

Du har deltagit i tidigare sammanhang med Sveriges Kommunikatörer, bland annat på ett seminarium i Almedalen där du talade om Volkswagens krishantering. Vad är enligt dig det viktigaste att tänka på som kommunikatör när ens företag står inför en kris?
–Det har sagts tidigare men förtjänar att upprepas: man måste vara förberedd på att en kris kan komma att inträffa även om man sällan kan förutse hur krisen kommer att se ut. Men utöver att ha ett krismedvetande handlar det också om att ett bra grundarbete och goda relationer med olika intressentgrupper blir avgörande för utfallet. 

Du har lång erfarenhet inom kommunikation och arbetar nu med intern och extern kommunikation på Volkswagen Sverige AB. Hur arbetar du för att göra organisationen inklusive medarbetarna mer kommunikativa?
–Vår organisation har arbetat mycket med våra grundvärderingar. Här är vår HR-avdelning drivande och tillsammans arbetar vi med olika sätt att vara kommunikativa. Det handlar mycket om att involvera alla medarbetare så att de känner att öppenhet är något vi prioriterar i vår organisation.

Vad är bra kommunikation enligt dig?
–Bra kommunikation är kommunikation som når fram till sina mottagare. Bra kommunikation handlar också om mod, att vara tydlig, våga sticka ut och samtidigt inse att 100 procent av alla där ute kanske inte kommer att hålla med om budskapet. 

Resterande jury består av Per Mossberg, juryns ordförande och Senior Advisor på Diplomat, Eva Corp, kommunikationschef på Regeringskansliet, Hanna Brogren, generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer, Hanaw Rashid, digital strateg och föreläsare på The Amazing Society, Katarina Mohlin, Head of Communication på If P&C Insurance och Erik Modig, Assistant Professor på Handelshögskolan i Stockholm.

 

Nominera till Stora Kommunikatörspriset 2019 

 


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

 

loader
Laddar