Röstannonsering är på gång – Trendspaning från Buzzter

Smarta högtalare som Amazon Echo och Google Home förväntas inta de svenska hemmen under året, och röststyrningen kommer att bli ett allt mer naturligt gränssnitt. När konsumenten dessutom väljer att shoppa med hjälp av sin röst istället för att surfa runt på internet måste annonsörer hitta nya sätt att nå fram med sina budskap.

Gästskribent: Jeanette K. Lindberg

I USA ser man en kraftigt ökande försäljning av smarta högtalare och att en växande skara användare spenderar allt mer tid med att shoppa genom dessa.

Förflyttningen från skärm och tangentbord innebär ett stort skifte i konsumentens shoppingbeteende, inte minst när det kommer till att välja varumärke. Gränssnittet ger inte på samma sätt som skärmen en överblick över alternativ, utan toppresultat kommer troligtvis att prioriteras när konsumenten väljer sina produkter. Det här får självklart stora konsekvenser för varumärken och annonsörer som inte vill hamna utanför den växande röstshoppingplattformen.

Det kommer att efterfrågas en ny typ av annonsering. För tillfället är annonsering via de smarta högtalarna begränsad och hur röstannonser kan tänkas vara utformade har ännu inte officiellt presenterats av någon av de stora aktörerna. Däremot ryktas det om att det är på gång.

Vilka strategier Amazon har när det kommer till annonsering genom sin populära högtalare Echo har det särskilt spekulerats kring. Källor har avslöjat att e-handelsjätten inlett samtal med varumärken som Clorox och Procter and Gamble om att marknadsföra produkter genom högtalaren. Annonserna kommer exempelvis fokusera på sponsrade varumärkesrekommendationer eller baseras på data om konsumentens köphistorik.

Sverige ligger långt efter när det kommer till röststyrning, men en förflyttning mot röstgränssnittet är på gång även här. Amazon lanserade i slutet av 2017 sin röstassistent Alexa i Sverige och i år kommer Googles motsvarighet Google Assistant kunna tala det svenska språket.

Det är stora kliv gentemot en större utbredning även i Sverige och det tar oss närmare den konverserande handeln som är på frammarsch. För att vara en del av den växande röstshoppingplattformen är det därför viktigt att sätta sig in i fenomenet och fundera på hur man som varumärke eller annonsör ska förhålla sig till det.


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar