Så blir du ett proffs på medierelationer

Helena Brunkman har stor kompetens inom journalistik från flera år på TV4. I kursen "Medierelationer och intervjuträning" delar hon med sig av alla sina tips och tricks för att hantera medier på ett framgångsrikt sätt.

Helena Brunkman om framgångsrika medierelationer

Helena Brunkman

Helena Brunkman har själv stått såväl framför som bakom kameran, och vet hur läskigt det kan kännas. I kursen Medierelationer och intervjuträning får du under en dag lära dig verktygen för att hantera media på ett framgångsrikt sätt – och praktisk träning i att använda dem. 

Vad är viktigast att förstå för att kunna hantera media på ett bra sätt?

 – Att ha en god förståelse för medielogiken gör att man kan fokusera på rätt saker och därmed vara relevant. Det gör också att man inte fastnar i småsaker utan kan fokusera på den stora bilden. En god relation och förståelse för media ökar också chanserna att lyckas med ett framträdande – även i svåra granskningar. Att alltid utgå ifrån att alla samtal spelas in gör att man skärper sig och inte säger något "off the record”, säger Helena.

Har du exempel på bra respektive dålig mediehantering?

 – Dålig mediehantering får man när inställningen till journalister och media är negativ, när man blir långsam av att den egna organisationen inte prioriterar mediekontakter och när man i kris omger sig med ryggdunkande kollegor som säger att "allt kommer gå bra". Bra mediehantering åstadkommer man när mediefrågor prioriteras av alla i organisationen, när man sätter sig in i tittarens/läsarens/lyssnarens känsla och utgår ifrån den och när man är noggrann med analysen och kontexten av nyheten, säger Helena.

 Har du något konkret tips för oss kommunikatörer som hanterar media?

 – Var vänlig och be om frågorna i förväg och repetera så att du inte missförstått något. Be om journalistens vinkel på nyheten så att du förstår kontexten. Det är viktigt att inte fastna i småsaker, säger Helena.

Läs mer om kursen och anmäl dig här. 


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 400 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning. 

loader
Laddar