Så kommunicerar du effektivt med digital kommunikation

- Ändrad: 6 oktober 2017

Den 18-19 oktober håller Sveriges Kommunikatörer i kursen "Effektiv digital kommunikation". I vår egen kommunikation för att lansera utbildningen har vi arbetat med samma tillvägagångssätt som förkunnas under kursen. Här får du ett smakprov på hur.

Kursen "Effektiv digital kommunikation" hålls av Petronella Barvaeus, digital marknadsförare och strateg som har arbetat med flera snabbväxande startupbolag och välkända varumärken, och Mathias Westphal, tillväxtstrateg som tidigare har arbetat som global marknadsdirektör för Absolut, Malibu och Kahlúa.

Vanlig metod för startupbolag

Under två heldagar presenterar Westphal och Barvaeus en metod för hur man arbetar med automatiserade processer som ger mätbara resultat. Tillvägagångssättet är vanligt hos startupbolag med mindre marknadsföringsbudget, eller som i alla fall vill se resultat innan de lägger stora pengar på kommunikation. Metoden kännetecknas av snabba arbetsprocesser där taktik och budskap ständigt förbättras utifrån resultaten.

Så här har Sveriges Kommunikatörer arbetat med modellen. Genom att sätta upp flera olika annonser (med olika budskap), till olika målgrupper, har vi kunnat se vilket budskap som är mest framgångsrikt för respektive målgrupp. Med den informationen har sedan annonserna justerats för att få maximal effekt.

Modell som visar tillvägagångssättet

För de personer som visat intresse har vi satt upp tre olika landningssidor där samma budskap (som personerna har blivit attraherade utav) utgör texten. Om besökaren funnit informationen tilltalande har de haft möjlighet att lämna sin e-postadress som vi sedan har använt till att skicka ut ett automatiserat mejl för att ge mer information och uppmuntra till anmälan.

Med den här metoden har vi haft möjlighet att se vad annonskostnaden har gett för resultat. Vi har även fått förståelse för vilka budskap som tilltalar målgrupperna.

Tillämpbar metod för flera

Det här är förstås bara ett smakprov, och en snabb beskrivning, över hur metoden kan tillämpas. Under kursen utvecklas metoden som kan användas till att både aktivera och värva ny kunder, medlemmar eller medborgare, beroende på om du arbetar för näringslivet, offentlig sektor eller en ideell organisation.

Tycker du att metoden låter intressant så kan du läsa mer om kursen här. Vi har fortfarande några platser kvar för den som vill lära sig att arbeta som ett startupbolag.


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 400 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

Effektiv digital kommunikation

18 oktober | Vi lär dig en metod för hur du utvecklar en skalbar och automatiserad process för rekrytering av kunder och medlemmar genom att testa och utvärdera experiment i syfte att förbättra nyckeltal såsom rekryteringskostnad och konverteringskostnad. Samt hur du optimerar din process genom att använda agila-metoder för att skapa insikts- och datadrivna experiment.

Läs mer
loader
Laddar