Så köper du framgångsrikt design

Den 11 april arrangerar Ohlsonsmith Brand Design Agency, Essen International och Sveriges Kommunikatörer ett afterworkseminarium om hur du framgångsrikt köper design. Som uppvärmning inför afterworken får du här tre tips på hur du lyckas som designköpare.

Skribenter: Alex Holmén (vd Essen International) och Barbro Ohlson Smith (vd OhlsonSmith)

Design är ett av vår tids mest använda och missförstådda begrepp. För ett halvår sedan utspelade sig en publik konversation mellan en högt uppsatt vd och designchef i Silicon Valley. Vd:n frågade designchefen "Marc – do you know any good design-thinkers?". Designchefen svarade "All designers think". Vem letade vd:n efter? Vad menar affärspress när de lite godtyckligt använder sig av begrepp som design, "design-thinking" och UX. Design är problemlösning. Designs discipliner är hantverk för olika problem. Sveriges Kommunikatörers nya vd, Hanna Brogren, är en av Sveriges bästa designköpare. Inspirerade av Hanna har vi tagit fram en föreläsning och afterwork för att reda ut begreppen, avmystifiera branschens buzz-words och etablera en hälsosam plattform för hur du kan göra design till ett affärskritiskt verktyg.

3 tips:

1. Utveckla en disciplinoberoende designstrategi. Då kan alla kompetenser lättare arbeta tillsammans med gemensamma problem.

2. Säkerställ att dina byråer arbetar enligt dina KPIer inte bara din organisations. Då får du en effektiv partner på din sida.

3. Tydliggör om du erbjuder ett långsiktigt ramavtal och inte bara ett uppdragsavtal. Då får du en proaktiv och långsiktig partner.

Läs mer om eventet eller anmäl dig här.

 


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar