Så många tecken ska dina webbtexter innehålla

Var kanal har sin optimala längd på texter, men det kan vara en snårig djungel att hålla koll på hur många tecken som gäller när. Det sociala medieverktyget Buffer har tagit fram en infografik som guidar dig rätt.

Källa: Buffer

Infografiken i ord

Antal tecken på webben

  • Twitter – 71-100 tecken
  • Facebook – 40 tecken
  • Google+ – 60 tecken
  • Stycke – 40–55 tecken
  • URL:er – 8 tecken
  • Hashtags – 6 tecken
  • Ämnesrad i e-postmeddelanden – 28-39 tecken
  • Titeltaggar – 55 tecken

Antal ord i bloggar och på Linkedin

  • Rubrik på blogginlägg – 6 ord. Hellre än att fokusera på längden, fokusera på att använda rätt ord.
  • Inlägg på Linkedin – 25 ord. Om du marknadsför dig mot konsumenter, håll dig till 21-25 ord. Marknadsför du dig mot andra företag, håll det något kortare, mellan 16-25 ord.
  • Antal ord i en bloggpost – 1 600 ord. 74 procent av alla blogginlägg läses under tre minuter, 94 procent under sex minuter.

Optimalt antal minuter

  • Youtube – 3 minuter
  • Podcasts – 22 minuter
  • TedTalks – 18 minuter
  • Slideshare – 6 minuter

 

loader
Laddar