Så lyckas du med livesändning i sociala medier

Livesändningar i sociala medier blir allt vanligare och den digitala publiken ställer allt högre krav på personlig, transparent och ögonblicklig kommunikation. Men vad utmärker en lyckad livesändning? Vad är viktigt att tänka på innan kameran börjar rulla? Sveriges Kommunikatörer tog kontakt med tre personer som är enormt kunniga inom ämnet – möt Hanaw Rashid, Sandra Olt och Mats Strömqvist.

Hanaw Rashid

Hanaw Rashid

Hanaw Rashid är digital strateg på The Amazing Society och har arbetat med digital kommunikation i över tio år – hon syns ofta i media i rollen som expert på digitala trender och sociala medier. Hon leder dessutom Sveriges Kommunikatörers nätverk för kommunikatörer verksamma inom digital kommunikation.

Vilka möjligheter ser du med att sända live på Facebook (eller på sociala medier generellt)?

– Först och främst – Facebook premierar nya funktioner och du belönas när du använder dessa. Om du gör en livesändning kommer den att visas för fler än när du lägger upp en vanlig video. Dina följare får en notis och uppmärksammas om att du sänder live. Dessutom får du en direkt respons och kan ha en dialog med tittarna i realtid – du får ett engagemang på ett helt annat sätt och kan vara mer personlig.

Vilken utrustning behövs, enligt dig, för att genomföra en lyckad livesändning på Facebook?

– En mobil brukar räcka – man ska inte göra det för komplicerat. Men se till att ha en bra internetuppkoppling och inte livesända där det är mörkt eller mycket oljud. Det ska synas och höras vad du gör – blir det för stökigt kommer folk sluta titta. Mobil brukar alltså räcka men se till att ha bra ljud, bra ljus och bra uppkoppling.

Hur förbereder man sig inför en livesändning?

– Vill du ha tittare måste du förvarna om att du kommer sända live – ofta räcker det att skriva "måndag klockan 22 ska vi köra en livesädning – save the date" i sociala medier. Ett vanligt misstag är att man sätter igång en livevideo utan förvarning och folk har annat för sig. Det är också viktigt att du har en tydlig agenda för vad du vill säga. Livesändningen ska givetvis vara personlig och avslappnad men eftersom det är lätt att bli nervös är det viktigt att ha några punkter att förhålla sig till.

I vilka sammanhang är det särskilt passande att sända live?

– Vill du gå ut med något fort men inte har tid att redigera video eller göra en bild – då kan du livesända. Livesändning är också passande när du vill ha en dialog med din publik, vara personlig eller ge varumärket ett ansikte. När en högt uppsatt vd går in i livesändning och besvarar tittarnas frågor i realtid skapar det en fin, ärlig och transparent relation.

Vilket är det vanligaste misstaget när man livesänder på Facebook?

– Ett vanligt misstag är att man är lite för rädd och tänker att livesändningen måste vara helt perfekt. Många tänker att det kan skada varumärket om det inte blir en perfekt sändning men så tänker inte publiken i sociala medier – de är vana vid att det är oputsat och personligt så länge man har ett tydligt budskap.

– Ett visuellt tips är också att sätta människor i fokus under livesändingen och inte filma landskap eller miljöer – formatet är personligt.


Sandra Olt

Sandra Olt

Sandra Olt är konsult på Geelmuyden Kiese i Stockholm och arbetar brett inom samtliga affärsområden. Hon var med och arrangerade Sveriges Kommunikatörers allra första Livesnack på Facebook.

Vilka möjligheter ser du med att sända live på Facebook (eller på sociala medier generellt)?

– Möjligheterna är verkligen många. Det känns som branschen bara börjat experimentera med innehåll och kanalval för livesändningar. Man glömmer lätt bort att bara för något halvår sedan var det bara stora amerikanska mediebolag som livesände på sociala medier. De gick i frontlinjen och nu livesänder både opinionsbildare och Dagens Nyheter.

Vilken utrustning behövs, enligt dig, för att genomföra en lyckad livesändning på Facebook?

– I princip behövs ju bara en telefon, men vill man verkligen arbeta med livesändningar behöver man investera i utrustning för stabil bild och bra ljud. Det finns jättebra stativ att köpa, exempelvis bordsstativ för mobilen som man enkelt kan montera på ett vanligt kamerastativ.

– Ljudet är absolut viktigast och dåligt ljud kan förstöra hela sändningen – ändå är det lätt att glömma bort. En bra mikrofon att koppla till mobiltelefonen behöver inte kosta mycket alls och är värd en investering. Sen finns det självklart en mer avancerad nivå till efter det, men då bör man nog anlita ett produktionsbolag som kan sina grejor.

Hur förbereder man sig inför en livesändning?

– Ta först en rejäl funderare på varför ni ska göra just en livesändning. Sänder man från något som pågår just nu? Kan tittarna interagera och styra sändningen? Hur ska den interaktionen fungera? Försök att förutspå scenarios som kan uppstå och planera det du kan i detalj. Med det sagt – livesändningar ska vara spontana och äkta. Personen som ska leda sändningen i bild är A och O, så välj hen med omsorg. Personen bör vara van att stå framför en kamera, veta hur man intervjuar och svarar på frågor, och så pass trygg att hen kan bolla allt som kan dyka upp.

I vilka sammanhang är det särskilt passande att sända live?

– När man kan visa något unikt, exklusivt som händer just nu, eller när man vill att tittarna ska interagera med sändningen. Det kan vara en frågestund med en intressant person, exempelvis en politiker eller så kan det vara från röda mattan på en gala där man intervjuar förbipasserande. Jag tror vi kommer få se många olika typer av livesändningar framöver, och hoppas att det blir ett naturligt verktyg för kommunikatörer att ta till. Innehållet kommer ju närmre mottagaren och avsändaren framstår som väldigt transparent.

Vilket är det vanligaste misstaget när man livesänder på Facebook?

– Det vanligaste misstaget är dåligt ljud eller att det är otydligt varför man ska kolla live – varför kan jag inte bara se det i efterhand, fast i (ofta) bättre kvalité?


Mats Strömqvist

Mats Stömqvist

Mats Strömqvist är bildproducent och fotograf med lång erfarenhet av  direktsänd tv-produktion och filmproduktion för media och näringsliv. Mats är en av ledare för Sveriges Kommunikatörers succékurs Filma med mobilen.

Vilka möjligheter ser du med att sända live på Facebook (eller på sociala medier generellt)?

– Det är enkelt att starta igång en livesändning i sin mobiltelefon idag – bara man är uppkopplad mot rätt konto. Dock tycker jag inte att man ska göra för långa livesändningar med bara en mobiltelefon eller iPad. Det blir tråkigt att titta på och man bör istället överväga att ta in bolag som kan göra en lättare bildproduktion. När man sänder från en mobil enhet så är det viktigt att stå nära de som talar – inte längst bak i lokalen med publik emellan.

Vilken utrustning behövs, enligt dig, för att genomföra en lyckad livesändning på Facebook?

– Som nybörjare bör man använda trådbundet ljud. Alltså koppla in en bättre mick med sladd. Ska man bara ha en person i bild, som talar direkt in i kameran, så sätter man en myggmikrofon på personen. I annat fall använder man en extern mick som man ställer nära den grupp som talar – dra en förlängningskabel till mikrofonen och använd ett stativ för mobilen. Zooma inte in och ut och sitt så nära scenen som möjligt. Vill man köpa in enklare hårdvara som gör det möjligt att klippa in mellan ansikten och utsnitt så fungerar Mevo bra.

Hur förbereder man sig inför en livesändning?

– Man testar att uppkopplingshastigheten räcker för streaming – se denna länk. Man testar att ljudet blir bra genom att spela in testklipp direkt på telefonen och sedan lyssna. Tänd upp så mycket belysning som möjligt i lokalen eller använd ljuset från fönster. Blanda helst inte utomhusljus och ljus från belysning inomhus.

I vilka sammanhang är det särskilt passande att sända live?

– Passar bäst i kortare sammanhang och när det har ett nyhetsvärde för tittarna. Inte för heldagskonferenser.

Vilket är det vanligaste misstaget när man livesänder på Facebook?

– Man slarvar med ljudet och tror att det duger med den inbyggda mikrofonen eller att man gör alldeles för långa sändningar. Ett ytterligare tips är att vara noga med att styra upp innehållet och presentationen om möjlighet finns.


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 400 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning. 

Nätverk Plus –Digital Kommunikation

20 september, Stockholm | Ett professionellt nätverk för dig som arbetar med digital kommunikation. Nätverket har ett starkt fokus på sociala medier och hur vi som jobbar med digital kommunikation kan utnyttja de sociala plattformarna i vårt dagliga arbete. Nätverket leds av Hanaw Rashid som har arbetat med digital kommunikation i över tio år – hon syns flitigt i media där hon diskuterar digitala trender och sociala medier. 

Boka plats
loader
Laddar