Snappa rätt!

Snapchat har för många företag blivit en viktig kommunikationskanal som erbjuder snabba och personliga live-uppdateringar genom foto och film, direkt i mobilen. I rätt sammanhang en stor tillgång, i andra fall ett resurskrävande och smalt kommunikationsverktyg. Snapchat eller inte, vad är det som avgör?

Snapchats app lanserades i september 2011 och har nu över 150 miljoner dagliga användare*. Med anpassade inställningar kan appen fungera både som medel för lekfull och kreativ kommunikation mellan vänner samtidigt som den kan justeras att fungera mot en mer enkelriktad marknadsföring från företag till kund. Att det har blivit en populär social kommunikationskanal råder inga tvivel om, och att haka på trenden kan därför kännas självklart.

Genomtänkt strategi och rätt resurser

Caroline Ettefalk, nybliven marknadskommunikatör inom sociala medier, är själv aktiv på Facebook, Instagram och Snapchat. Hon menar att de olika sociala medierna alla har sina individuella fördelar, även om de börjar ta efter varandra och nu erbjuder liknande funktioner, tillexempel stories. Caroline vill lyfta vikten av att som företag ha en genomtänkt strategi och rätt resurser innan man ger sig ut i för många sociala kanaler.

–Den största risken med att ha för många konton är att man inte hinner ta hand om alla. Det blir kvantitet istället för kvalitet med många halvfärdiga och ogenomtänkta uppdateringar bara för att verka aktiva.

Viktigt med unikt material

Caroline menar också att det kan bli svårt att avgöra vilket material som passar för vilken kanal, och utan rätt resurser kan det lätt bli tokigt. Snapchat bygger på ett aktivt och kreativt engagemang med unika live-uppdateringar. Att exempelvis ta material från andra kanaler och publicera i Snapchat är helt fel sätt och kan tyvärr kännas krystat och missanpassat.

–Exempel på riktigt dåligt innehåll är massor av text som inte hinner läsas på de 10 sekunder som den visas. Eller ett foto som blivit uppladdat i efterhand. Då skapas det en vit ram runt bilden, och man blir direkt avslöjad att fotot inte är taget live. Sånt material har ingenting på Snapchat att göra.

Caroline vill rekommendera företag att verkligen fundera över vilket syfte Snapchat ska fylla, som ingen annan kanal redan gör. Och om man nu väljer Snapchat så bör innehållet sträva efter att vara här och nu, personligt och exklusivt. Får man inte till det, är Snapchat kanske inte rätt för just ditt företag.

 

* Enligt Snapchats officiella statistik


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 400 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning. 

Kurs

Master Class - sociala medier Umeå

19 maj i Umeå | På kursen Master Class Sociala Medier får du under en fullspäckad heldag utforma idéer för ditt företags framtida kommunikation. Vi går igenom hur du och din organisation bäst använder sociala medier för att förbättra produktutveckling, varumärke och kundservice.

Läs mer
loader
Laddar