Så toppar du resultatsidan genom SEO

I en Googlesökning på ”Kommunikationsbyrå Stockholm” får du över 46 000 träffar. Konkurrensen om att toppa resultatsidan är hög, milt uttryckt. Så hur ska man göra för att bli upptäckt på en plattform där alla har möjlighet att ta utrymme? Svaret är SEO, menar sökmotoroptimeraren Magnus Bråth.

Ett av senare exemplen på hur sökmotoroptimering (SEO) gett resultat är IKEAs kampanj Retail Therapy. Kampanjen har hyllats internationellt och kammade dessutom hem ett silver i en av Sveriges största kommunikationstävlingar Guldägget som avgjordes den 4 maj.

Nummer 1 på resultatsidan

Genom att döpa om 100 av sina produkter efter vanliga familjerelationsproblem, som folk söker lösningar på, får IKEA många träffar i just Googlesökningar. Skriver du in ”Min syster tar mina saker” är första träffen ett låsbart skåp som i IKEAS ordinarie sortiment heter Gunnern. På samma sätt får du träff på IKEAS soffa Kivik om du söker på ”fått bonusbarn på köpet”.

Å ena sidan en kreativ och lekfull metod för att marknadsföra sig, men också ett tydligt bevis på att sökmotoroptimering är ett viktigt, kraftfullt och kanske till och med avgörande verktyg för att bli upptäckt på internet.

SEO är framtiden

Magnus Bråth, marknadschef och grundare i bolaget Brath, har tidigare blivit utsedd till den främste sökmotoroptimeraren i Sverige. Han tycker sig se en trend i att sökmotoroptimering blir allt viktigare.

–Även om vi ser så långt att Google kanske inte längre är totalt dominerande, så kommer ändå någon form av tjänst för att slå upp verksamheter finnas. På samma sätt som på telefonkatalogernas tid då du genom att välja ett namn på A kunde komma bättre till och på så vis i alfabetiska ordningens tidevarv kunna optimera kommer du också efter sökmotorns tid kunna. Om nu sökmotorer någonsin går ur tiden. 

Stora konkurrensfördelar

Om man väljer att inte sökmotoroptimera, finns också risken att hamna långt efter då andra hinner bygga upp en starkare närvaro, menar Magnus. Men vad skulle hända om alla börjar sökmotoroptimera?

–Intressant nog borde det innebära mycket bättre kvalitet på sökresultaten och förr eller senare närmar man nog sig en sits där de framgångsrikaste företagen, de med bäst marginal och bäst försäljning kommer kunna ta toppen. Idag är det fortfarande möjligt att konkurrera helt och hållet med sökmotoroptimering men i en idealiserad värld där alla gör det kommer storleken på budget spela mycket större roll.

Hur ska man börja?

Magnus menar att det allra viktigaste om man har en fungerande plattform är att arbeta med text och rubriker.

–Det brukar kunna ge ett försprång i nästan alla segment. Gott om fyllig, informationsrik text och rätt rubriker, gärna utifrån en sökordsanalys. Enklaste sättet att göra sökordsanalysen är att använda Googles "sökordsplanerare" för att få förslag och välja de ord som passar den egna verksamheten.

 

Vill du veta mer om SEO, och hur det kan användas?

Läs Magnus snabbguide i sökmotoroptimering eller besök brath.se

Mer omfattande instruktioner finns i Googles egen handbok

Tre begrepp att skilja på

SEM – Search Engine Marketing

Sökmotorsmarknadsföring är den övergripande benämningen för allting som handlar om att marknadsföra sig i sökmotorer.

SEA – Search Engine Advertising

Sökmotorsannonsering är betald marknadsföring i sökmotorer.

SEO – Search Engine Optimization

Sökmotorsoptimering är det du gör för att få din webbplats att synas högre upp i sökmotorer

loader
Laddar