BillerudKorsnäs vann designpris på Sveriges bästa årsredovisning

Den 18 september korades fyra vinnare i tävlingen Sveriges bästa årsredovisning 2017. Tävlingen arrangeras av FAR, Nasdaq Stockholm, Sveriges Finansanalytikers Förening och Sveriges Kommunikatörer och syftar till att stimulera företag till att utveckla sin externa kommunikation. Nytt för i år var priset för bästa design som delades ut till BillerudKorsnäs AB. Sveriges Kommunikatörer tog kontakt med Johan Dyrendahl, kommunikationsdirektör på BillerudKorsnäs, för att få en inblick i kommunikationen som banade väg för utmärkelsen till årets bästa design.

Med syfte att stimulera företag till att förbättra och utveckla sin externa kommunikation har ”Sveriges bästa årsredovisning” arrangerats sedan mitten av 60-talet. Årets pris delades ut i fyra kategorier – Large Cap, Mid Cap, Small Cap och den nya klassen Årets bästa design.

I år korades följande vinnare: Axfood i klassen Large Cap. Bulten i klassen Mid Cap och Balco i klassen Small Cap. BillerudKorsnäs belönades för årets bästa design. Sveriges Kommunikatörer tog tillfället i akt att ställa några frågor till Johan Dyrendahl, kommunikationsdirektör på BillerundKorsnäs.

Hur känns det att belönas för Sveriges bästa årsredovisning i kategorin ”Bästa design”?

– Vi är väldigt glada för utmärkelsen. Kommunikation, design och form är en viktig del i vår försäljning, vårt varumärke och i skapandet av förtroende för BillerudKorsnäs. Med denna utmärkelse har vi fått ett kvitto på att vi gör ett bra jobb. Även innehållsmässigt lyckades vi väl och är stolta att vi var nominerade också för bästa årsredovisning. Inom kort påbörjas processen med att sammanställa 2018-års redovisning, och denna placering sporrar hela teamet att fortsätta och kanske denna gång även överträffa vår redan vassa års- och hållbarhetsredovisning.

Vilka är framgångsfaktorerna bakom er kommunikation? Vad är ni särskilt stolta över?

– För två år sedan tog vi ett stort steg och gick från tre separata rapporter (årsöversikt, årsredovisning, hållbarhetsredovisning) till en kombinerad års och hållbarhetsredovisning för att tydligare visa att vår mission, vi utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid, är vägledande för oss. Hållbarhet är ingen sidoaktivitet för oss, det är hela vår affär och vår mission, och därför vill vi också integrera affär och hållbarhet i vår årsredovisning. För 2017-rapporten fokuserade vi på att ytterligare förtydliga den röda tråden, vilket är att utgå från vår strategi, och låta det genomsyra hela rapporten.

Vad kännetecknar bra kommunikation enligt dig/er?

– Ödmjuk och transparent kommunikation med ett tydligt syfte och ett framåtriktat och engagerande anslag.  

Läs mer om utmärkelsen Sveriges bästa årsredovisning.


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar