Tävlingar som hyllar kommunikation

God kommunikation är värd att belönas. Här är en sammanställning över svenska och internationella tävlingar inom allt från PR till internkommunikation för dig som själv vill delta, nominera eller inspireras av andras prisbelönta insatser. 

CLIO Awards – En internationell och prestigefylld tävling inriktad på reklam, PR, digitalt och kommunikation. Kreativt utförande belönas varje år under en gala som hålls i oktober i samband med New York’s Advertising Week.  

Cannes lions – Internationell kommunikationstävling som belönar framstående personer, idéer, kampanjer och byråer. Tävlingen har två undertävlingar – Health som fokuserar på kreativ kommunikation som haft livsavgörande betydelse samt Innovation som belönar kommunikationens utförande utifrån teknik, idé och funktion. Totalt belönas kommunikationsinsatser i 16 olika kategorier, däribland produktdesign, kreativ effektivitet, innovation, radio, mobil och PR.  Cannes lions anordnas i Cannes under en vecka i slutet av juni. 

Eurobest – Ledande kommunikationstävling i Europa som belönar allt ifrån PR till film till unga kreatörer. Vinnarna utses i början av december under en prisutdelningsgala som senast 2014 hölls i Helsingfors. 

European Excellene Awards – En omfattande europeisk kommunikationstävling som delar ut pris i 60 olika kategorier, däribland internkommunikation, kriskommunikation, förändringskommunikation, CSR och mycket mer. European Execellence Awards har också separata kategorier där kommunikation från specifika länder belönas. Svenska bidrag ingår i en nordisk kategori tillsammans med Norge, Danmark, Finland och Island. Europen Execellene Awards anordnas i december varje år. 

Guldägget – En kommunikationstävling som Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm, står bakom. Här belönas kommunikationsinsatser inom 14 olika kategorier: alternativ media, design, digitalt, direkt, event, film, integrerat, mobilt, onlinefilm, PR, radio, tidningsannonsering och utomhus. Varje år, i slutet av april, anordnas en gala i samband med utdelningen av guldäggen.

Gyllene Hjulet – En tävling där Sveriges bästa projekt inom sponsring och event belönas. Följane kategorier går att tävla inom: Årets bästa sponsring, Årets rättighetsinnehavare, Årets mest kreativa lösning, Årets event B2B, Årets event B2C, Årets interna event, Årets samhällsengagemang, Årets nytänkande, Årets hantverk, Årets digitala, Årets långsiktiga, Årets internationella och Årets endorsement. Gyllene Hjulet anordnas av Sponsrings & Eventföreningen samt Eventum. Prisutdelningen sker årligen i slutet av mars. 

ISPO Award – En internationell tävling som belönar framstående kommunikationsinsatser inom sportvärlden. Vinnarna utses under en gala som hålls i februari varje år. 

Publishingpriset – Svensk tävling som belönar kommunikation inom digital och tryckt redaktionell kommunikation och marknadskommunikation. Vinnarna utses av en jury som bedömer varje bidrag utifrån dess helhet och läsarupplevelser.  Prisutdelningen sker under en gala i oktober varje år. 

Reed Awards – En internationell tävling som belönar politiska kommunikationsinsatser inom olika typer av kategorier såsom bland annat design, kampanjer och ledarskap. 

Sabre awards – Världens största tävling inriktad på PR. Sabre awards har över 100 olika kategorier och har dessutom två separata tävlingar som endast fokuserar på den amerikanska och asiatiska marknaden.  Vinnarna utses under en årlig gala som hålls i USA i mitten av februari.

Signumpriset – Svensk tävling som belönar nordiska företag som bäst förvaltar och vårdar sina varumärken. Priset delas ut i januari varje år under ett event kallat varumärkesdagen. 

Spinn –  Svensk tävling där PR står i fokus. Pris delas ut för årets bästa PR-kampanj, årets digitala kampanj, årets samhällsinformationskampan, årets varumärkesbyggare, årets business to business, årets content marketing, årets event marketing, årets integrerade kampanj, årets konsumentkampanj, årets massmediekampanj, årets non-profit och årets rookie.  Vinnarna utses i november varje år. Bakom tävlingen står PRECIS, Föreningen Public Relations Konsultföretag i Sverige.

Stora kommunikatörspriset – En kommunikationstävling av Sveriges Kommunikatörer som belönar god kommunikation.  En person eller en grupp belönas för sin kommunikationsinsats. En jury bestående av branschpersoner utser vinnaren som presenteras i slutet av mars varje år på Sveriges Kommunikatörers årliga föreningsstämma. 

Sveriges bästa intranät – Svensk tävling som anordnas av RIM, redaktörer interna medier.  Priset delas ut i maj varje år under RIM:s vårkonferens.  Juryn bedömer intranät utifrån dess  policy, syfte, användarvänlighet, design, deltagande, interaktiva funktioner etc.  

Sveriges bästa personaltidning – Ännu ett pris som RIM, redaktörer interna medier, står bakom. Här bedöms hur väl en personaltidning bjuder in till läsning, vilka olika textgenrer den innehåller, informativitet, språk, målgruppsanpassning, form, layout etc. Priset delas ut i maj varje år under RIM:s vårkonferens. 

Svenska designpriset – Svensk tävling i grafisk kommunikation. Bakom tävlingen står Batteri Kommunikation AB. Tävlingen innehåller 7 kategorier med tillhörande underkategorier. Huvudkategorierna består av: redaktionellt, information, identitet, reklam, device, bildkommunikation och event. Prisutdelningen äger rum i oktober varje år. En jury bedömer bidragens utförande med fokus på kommunikation, effekt, hantverk och känsla. 

Årets byrå – En tävling som belönar svenska kommunikationsbyråer. Årets byrå delas ut till byråer som jobbar med content, PR, reklam, design, digitalt och varumärkesbyggande. Årets byrå kan sägas vara en studie då vinnarna utses utifrån kundbedömningar från över 3000 kunder. I februari varje år hålls en gala där Årets byrå utses. 

Web service award – En tävling som utser Sveriges bästa webbplatser. Vinnarna tas fram genom en omfattande webbplatsundersökning där omkring 200 000 besökare bidrar med sina upplevelser och kundnöjdhet. Sveriges bästa webbpats utses i kategorierna: Information & service, Samhällskommunikation, E-handel, Mobilapp, Mobil webbplats och Intranät. Priset delas årligen ut under WSA-dagen i slutet av januari. 

100-wattaren – En tävling som belönar reklam som gett påvisad effekt. Gala och prisutdelning hålls i oktober varje år. 100-wattaren arrangeras av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer. 

48h – En kommunikationstävling för studenter som anordnas av studenter från Berghs School of Communication. Tävlingen delar ut pris i två kategorier: Print och Digitalt. Deltagande studenter anmäler sig självständigt och blir sedan indelad i lag om tre personer bestående av en AD, en copy och en strateg. Under 48 timmar får studenterna jobba med ett case för en idell organisation där syftet är att leverera en annons. Laget som presenterar den bästa lösningen där det textuella samspelar med det visuella får sin annons publicerad i tre stora morgontidningar och vinner en summa pengar. Tävlingen går av stapeln i slutet av mars varje år. 

 

Har vi missat någon?
Kontakta hampus.zethelius@sverigeskommunikatorer.se

loader
Laddar