Tillbakablicken blev en ögonöppnare

- Ändrad: 2 december 2014

Kommunikatörer kan ta plats och påverka först när vi är pålästa och förstår vår organisation. Janine Sjöö, kommunikationsansvarig på Stena Line, menar att bred erfarenhet och kunskap av organisationen har haft stor betydelse för hennes utveckling.

Foto på Janine SjööJanine Sjöö arbetar sedan tre år tillbaka som kommunikationsansvarig på Stena Line med primärt fokus på förändringskommunikation och chefskommunikation. Karriären innan dess har kantats av allt från mode till infrastruktur.  Detta har gett henne en bred syn på branschen.

– Jag har i många år arbetat med kommunikation i olika roller och branscher. I grunden arbetade jag inom res- och flygbranschen och det var genom det som jag sedan inriktade mig på kommunikation.

Innan Stena Line jobbade Janine på Trafikverket som projektinformatör och innan dess som informationsansvarig på JC. Hennes roller har främst inbegripit internkommunikation men även externkommunikation och kriskommunikation.

– Jag ser bara fördelar med att ha arbetat inom olika organisationer och med olika målgrupper. Min bakgrund har gett mig ett brett spektra internt och externt. Den har också gett mig en god förståelse för skillnaden mellan privat och offentlig sektor. I dag har jag en god känsla för hur man anpassar sig mot olika typer av människor. 

Våga utmana för att utvecklas

Efter många år inom kommunikationsbranschen hamnade Janine till slut i en sits där hon inte visste vilken inriktning hon skulle välja att satsa på. 

– Jag tror personligen inte att man kan vara expert och bäst på allt. Det handlar snarare om att ha kunskap om mycket och vara specialist på några områden. Då det finns många olika inriktningar kan man istället satsa mer på sina styrkor och det man tycker är roligt.

Mentorprogrammet Communication Mentoring Program gav svar på hennes funderingar och hjälpte henne att klargöra vad hennes nästa steg skulle bli.

– Man måste utmana sig själv för att ta ett kliv i någon riktning, så efter rekommendationer från mina kollegor valde jag att gå mentorprogrammet för att kunna ta det klivet.

 – Programmet gjorde det lättare att få en bild av den riktning jag skulle välja. Jag har också fått större självinsikt och bra verktyg för hur jag ska arbeta i mitt personliga ledarskap. Det är lättare att få gehör nu och möjlighet att påverka och leda.

Janine upplevde att många av de andra deltagarna i programmet stod inför liknande situationer som hon själv och de därför hade givande utbyte av varandra.

– Programmet var en ögonöppnare som gjorde att jag såg saker jag inte fått möjlighet att se annars. Det nyttigaste för mig var att titta i backspegeln och reflektera över vad som har påverkat mig till att göra det jag gör och om det är någonting jag saknar.

Reflektion viktigt

Tiden med mentorn var flexibel och det personliga upplägget gjorde att Janine lärde känna sin mentor väl och fick stort förtroende för honom.

– Vi träffades två timmar åt gången och jag kunde alltid ringa min mentor om jag hade behov och ville bolla något med honom. Efter varje träff med min mentor fick jag ny energi och blev inspirerad att ta tag i det personliga ledarskapet och skissa på min personliga målbild.

Kunskaperna från mentorprogrammet har Janine tagit med sig både privat och i arbetet. Hon menar att det är viktigt att lägga tid, utöver träffar och mentorssamtal, på den egna reflektionen för att kunna utvecklas i sin yrkesroll.

 Det är viktigt att skapa rätt efterfrågan och att lära sin organisation vad kommunikation är och vad det kan bidra till. Som kommunikatör måste man ha kunskap och förståelse för sin organisation för att kunna ta plats och driva frågor framåt. Ständigt reflekterande är viktigt för att kunna utvecklas och för att undvika att den nya kunskapen läggs på hyllan.

loader
Laddar