Tre sociala medier-tips för hösten 2018

Sociala medier är en del av internet som rör sig snabbt. Nya uppdateringar kommer varje dag och ditt sätt att arbeta för ett år sedan kan vara helt fel idag. Här kommer tre sociala medier-tips som gör dig bättre än dina konkurrenter i höst.

Strunta i algoritmerna

I många sammanhang talas det om vilken tid på dygnet som är optimalt att posta, hur många poster per vecka du ska lägga ut och ifall film är bättre än tre bilder. Allt har såklart betydelse men ibland kan de där sakerna ta fokus från det allra viktigaste – de du vill nå.

Att fokusera på målgruppen är såklart ingenting nytt. Du som jobbar med kommunikation vet att man alltid startar i målgruppen innan man planerar ett nyhetsbrev, skriver en text eller lägger ut en story. Och istället för att göra allt du kan för att förstå algoritmen fokusera på samma sak som de stora plattformarna Facebook, Twitter, Instagram, YouTube och alla andra sociala nätverk gör. Sätt din målgrupp i fokus och skapa en så relevant upplevelse som möjligt. Algoritmerna finns där för att ge användarna det mest relevanta innehållet, om du lägger din energi på att skapa det kommer du att belönas med stor spridning.

Konkret handlar det till exempel om att:

– våga välja en huvudmålgrupp utifrån vilka de är, vad de har för intresse eller relation till dig

– följa några från målgruppen och ständigt vara nyfiken på vad som intresserar dem

– våga välja bort andra målgrupper och det innehåll som eventuellt skulle attrahera dem. Släpp tanken att "alltid intresserar det någon av alla dem jag vill nå".

– Aktivt söka, testa och utvärdera innehåll som målgruppen kan vara intresserad av.

Hitta de små sammanhangen

Det som är tydligt på de flesta sociala medier och med digital kommunikation generellt är att ju större följarskara du har, desto svårare är det att hålla sig relevant. Har du en stor Facebooksida är den procentuella andelen av följare som ser dina inlägg generellt mindre än om du har en liten sida. Dessutom finns det mycket som talar för att vi lämnar de breda sammanhangen för att nischa oss inom våra intressen.

Så sluta med att nå alla, fokusera på att hitta mindre, nischade sammanhang och målgrupper som är nördiga inom ditt område, där du kan bygga starkt engagemang och verkligen få dem du når att göra det du vill att de ska göra.

Ta dig tiden att vara kreativ

Alla kan vara kreativa och oftast är det den personen som vet mest om något som kan komma på de bästa idéerna. Men det viktiga är att du tillåter dig själv att vara kreativ. Byt miljö och ta med dig en eller flera kollegor. Jaga idéer tillsammans, kopiera andras framgångar och fyll post it-lappar med innehållstankar.

Vill du ha mer inspiration?

Den 25 september anordnas sociala medier-konferensen Someday på Färgfabriken i Stockholm. Då kommer bland annat Michelle från Buzzfeed att prata om hur du erövrar en ny kanal, Henrik från Sparbanken Tanum om hur de har hittat sitt lokala innehåll och Ola Andersson från Systembolaget kommer trendspana kring digitalt och sociala medier.

Som medlem i Sveriges Kommunikatörer får du 25 procent rabatt på biljettpriset. Ange koden "svekom" när du bokar din biljett. Passa på att köp din biljett till Early bird-pris senast 6 september. Mer information på www.socialmediaday.se


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar