Trendspaning inför ett kommunikativt 2018 – om starka idéer, storheten i det mindre och osminkade grisar

Vi summerar ett intensivt och intressant kommunikationsår och kastar oss snart in i ett nytt. Vad stack egentligen ut mest 2017 och vad bubblar runt kommunikationshörnet 2018? Spekulationerna kring kommande trender är minst lika många som nyårsnattens välgångsönskningar. Sveriges Kommunikatörer bad trendproffsen Pia Grahn, Amir Zaino och Jonas Wallin att dela med sig av bilderna i sina kommunikativa spåkulor - här bjuder de på ett axplock av troliga stjärnor på nästa års kommunikationshimmel - Gott Nytt 2018!

Bild från vänster: Jonas Wallin, Amir Zaino & Pia Grahn

 

Pia Grahn, VD för analys- och konsultföretaget Regi som bland annat driver branschstudien Årets Byrå i Sverige, Norge och Finland. 

”Min trendlista 2018 toppas av utvecklingen från  #metoo. Ett oerhört starkt globalt fenomen och ett uttryck för en kollektiv frustration som kommer att påverka livet för oss alla framöver. Inte minst gällande kommunikation – från och med nu är det ännu viktigare hur, vad och vem som kommunicerar till vem. #metoo lyfter förhoppningsvis både kommunikatörers arbete och innehållet i kampanjer inte bara nästa år, utan för lång tid framöver.

Jag tror och hoppas också mycket på den typ av kommunikation vi ser i kampanjen ”Fearless Girl” – 2017 års mest belönade kampanj globalt. En liten, modig tjej som utmanar hela etablissemanget. En stark grundidé som berör. Med starka, enkla, tydliga, modiga idéer behöver vi inte längre debattera om det kategoriseras som event, PR, digitalt osv – den starka grundidén bryter igenom alla typer av kanaler.

Vi får också tillfälle att diskutera ”Tävlingarnas vara eller inte vara”. 2017 var året då Cannes Lions – världens ledande reklam/kreativitetsfestival och tävling – blev för stort och för kommersiellt. Tävlingen fick i år omdefiniera sig och sin verksamhet – efter massiv kritik från byrånätverken. Jag tror att den välbehövliga diskussionen kring reklamtävlingar både i Sverige och internationellt – kommer att fortsätta. Det bådar gott inför 2018”.

 

Amir Zaino, partner och konsult på byrån Friends Agenda som arbetar med varumärkes-strategier och kommunikationskoncept i en vid variation av branscher.

"2017 var året då de sociala medierna visade sin fulla förändringskraft. Det började väl egentligen redan 2016 när USA valde sin första Twitterskjutglada dokusåpapresident men tog verklig, och positiv, fart i samband med alla #metoo-upprop som underlättats av samordning i sociala medier. Fortsättning på detta kommer garanterat följa efter den sista droppen nyårsskumpa är uppdrucken.  

Precis som tidigare år kommer det som påverkar kommunikationsklimatet 2018 vara en mix av tekniska innovationer och att vi blir bättre på att utnyttja potentialen i befintliga kanaler och discipliner. Nya iPhone X, exempelvis, har fått mig att hoppas att ansiktsigenkänning slår stort nästa år (även om funktionen fungerade sådär på lanseringseventet).  

Ett exempel på hur vi kommer att jobba smartare i en disciplin som redan i dag är stark, är utvecklingen av influencer-marknadsföring. Där det stora blir att vi tänker mindre, som i mer småskaligt. Räckvidd är bra, men många gånger gör micro-influencers jobbet bättre än jättarna. En mindre och smalare ansats innebär generellt högre engagemang och det finns studier som visar att nischade influensers får upp till fyra gånger så mycket respons på sina inlägg jämfört med jättarna. Något vi alla kommer att förstå 2018”. 

  

Jonas Wallin, kommunikatör på Region Västmanland - belönad och nominerad i flertalet tävlingar för arbetet med arbetsgivarkommunikation

”Inför 2018 har trovärdighet och äkthet seglat upp som en av de viktigaste utmaningarna för framtiden, detta i kölvattnet av fake news, filterbubblor och de sociala nätverkens distribution av motsättningar. Syftesdrivna kommunikationshaverier med Pepsi i fronten har gett ännu mera bränsle åt att det inte fungerar att sminka grisen längre. Äkthet kommer att vara allt 2018. Och med äkthet kommer öppenhet. Intern- och externkommunikation har redan börjat konvergera och kommer fortsätta att göra det i allt snabbare takt. Intranät öppnas upp för allmän beskådan, varumärkesbyggande kampanjer måste fungera såväl internt som externt och företagskultur blir äntligen något som alla måste ta på fullaste allvar. Det går inte att sopa interna problem under mattan längre. #metoo har plågsamt och effektfullt satt såväl individers oacceptabla handlingar och organisationers strukturella problem på agendan.  

Nu när öppenhet och äkthet blir våra viktigaste förhållningssätt för lyckad kommunikation och verksamhet ställs det höga krav på oss kommunikatörer. Vi måste inte bara kunna hantera hantverket, skapa engagemang och driva på för transparent kommunikation utan också ta stort ansvar för våra medieval, vilket inte minst diskussionen om Brand Safety visat i år.  

2018 kommer bli fantastiskt, men svettigt. Jag ser framemot ett äkta och öppet 2018, det hoppas jag att du också gör. Tillsammans kan vi genom kommunikation förändra mycket. Det är vi som sitter på makten över orden, bilderna och budskapen. Använd din makt ansvarsfullt för en bättre framtid. Det ska jag göra. Och du, sminka inga fler grisar."

 

Från oss alla – till er alla. Gott nytt Kommunikationsår!

 


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 700 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar