Ulrika Nybäck: ”Dramaturgin i storytelling ger dig en unik chans att visa vem du är”

Den 15 juni arrangerar Sveriges Kommunikatörer ”Livesnack på Facebook: Storytelling” – ett direktsänt panelsamtal där storytelling står i fokus. Då får du bland annat lära känna Ulrika Nybäck – kreativ strateg, föreläsare och redaktör med mångårig erfarenhet av storytelling och innehåll som engagerar och berör. Sveriges Kommunikatörer tog kontakt med Ulrika Nybäck och bad henne berätta om fördelarna med storytelling och sin personliga relation till ämnet.

Foto: Kristofer Samuelsson

Ulrika Nybäck är expert inom storytelling och har en djupgående förståelse för hur berättelser kan användas för att stärka organisationers kommunikation – såväl externt som internt. Hon har en bakgrund inom journalistiken och är idag verksam som föreläsare och kreativ strateg på Stockholm Creative Partner.

Hur väcktes ditt intresse för storytelling?

I januari 2001 stod jag och en fotograf i byn Las Colinas (utanför San Salvador) som precis drabbats av en stor jordbävning. På skakiga knän gick vi runt med block och kamera och pratade med de drabbade. Där och då gick det upp för mig att vi behövde skildra denna story med omsorg, eftertanke och varsamhet. Sedan dess har jag jobbat med storytelling och affärsdrivande kommunikation som frilansskribent – jag har även arbetat med rörlig bild och idag är jag verksam som föreläsare och rådgivare inom näringslivet.

Varför är det viktigt med storytelling?

Dramaturgin i storytelling ger dig en unik chans att visa vem du är, vad som gör dig unik och vart du är på väg. När du gör det med omsorg, ärlighet och kontinuitet har du en chans att attrahera de drömkunder och topptalanger som du vill samarbeta med, oavsett vad du gör. Därför får de människor jag träffar jobba med att utveckla sitt Varför (inspiration från Simon Sinek, Start With Why) samt sin passion och sina drivkrafter och se vilka storys som de finner inom det området (temat).

Vilka är de främsta fördelarna med storytelling?

I det digitala brus som vi lever i idag gäller det att ha något relevant och genuint att berätta. Behärskar du dessutom dramaturgin (du vet hur man slänger ut en intressent krok, du kan beskriva hjältens kamp, vet var du ska lägga in en dramaturgisk vändning och så vidare) så har du stor möjlighet att nå ut till många (fler än idag) och även inleda en relation med människor som delar dina värderingar och din vision. De kan så sikt bli lojala ambassadörer för ditt varumärke.

Vad utmärker en bra varumärkesberättelse enligt dig?

Den är personlig, genuin och vi betraktare (tittare, lyssnare, läsare) känner för människorna bakom varumärket, vilka värderingar de har och vart de är på väg. Det är trots allt människor som vi gör affärer med och inte varumärken. För alla som tvekar när det gäller att dela med sig av sina utmaningar - läs om, eller titta på, Therese Lindgren. Hon har blivit en av Sveriges största youtubers när hon valt att vara öppen med att hon lider av återkommande panikångestattacker. Vi människor uppskattar mänsklighet, sårbarhet och äkthet.

Hur har storytelling berikat ditt liv?

På många sätt. Mina största drivkrafter handlar om att inspirera andra att våga dela med sig av sina berättelser och sitt Varför. Uppdragen börjar ofta med storytelling och affärsdrivande kommunikation, men snart skapar vi strategier för affärsutveckling, undersöker företagets värderingar och tar reda på hur vi kan beskriva svåra utmaningar och vad vi lärt oss av dem. Ämnet storytelling har öppnat många dörrar: jag har fått leda stora föreläsningar, hjälpa människor bli bättre talare och det är kul att se när entreprenörer når rätt målgrupper när de vässat dramaturgin i sin kommunikation.

Var med och diskutera framgångsrik storytelling!

Vad utmärker framgångsrik storytelling? Var med och diskutera den 15 juni klockan 11.30 – 12.00 när Sveriges Kommunikatörer bjuder till ett direktsänt panelsamtal på Facebook. I panelen möter du Ulrika Nybäck och Matts Heijbel – två av Sveriges främsta experter på storytelling. 

Gilla Sveriges Kommunikatörers facebooksida eller läs mer om eventet.


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 400 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar