United Screens-chefens tre råd för lyckad influencer marketing

Natalie Tideström Heidmark på United Screens är en av talarna på konferensen Kommunikation Offentlig Sektor i mars. Här ger hon sina bästa råd för lyckad influencer marketing via online-video på exempelvis Youtube och Facebook.

Gästskribent: Fredrik Svedjetun, Resumé

Influencer marketing – marknadsföring där man drar nytta av profilers och kändisars inflytande över sina följare i sociala medier – växer just nu kraftigt. Enligt IRM investerades en halv miljard kronor i influencer marketing i Sverige under 2016, vilket innebär en ökning med 40 procent jämfört med föregående år.

– Allt fler företag och byråer har förstått genomslagskraften och effekten av influencer marketing efter att ha testat lite smått under tidigare år, säger Natalie Tideström Heidmark, försäljningschef på United Screens.

United Screens genererar mer än en halv miljard visningar i månaden i sitt nätverk, som framförallt består av kanaler på Youtube. Sedan starten 2013 har bolaget levererat ungefär 500 kampanjer till olika annonsörer.

Natalie Tideström Heidmark har framförallt tre råd till marknadsförare som vill jobba med influencers i videoformat.

1. Välj rätt influencers

– Det finns enormt många influencers att välja bland och det kommer hela tiden nya medan andra tappar i räckvidd eller genomslag, säger Natalie Tideström Heidmark, och fortsätter:

– Därför har vi gjort det till en intern spetskompetens. Vi har ett team som via verktyg, data och metoder dagligen håller sig ajour på influencermarknaden och som arbetar med att välja ut rätt influencer till rätt företag och varumärke.

2. Arbeta professionellt med en strategisk partner

– Det finns många fallgropar med influencer marketing, till exempel att reklammärka och göra det på rätt sätt. Se därför till att arbeta med en professionell part på ett strategiskt sätt för att säkerställa korrekt reklammärkning för influencer marketing-kampanjer.

3. Återanvänd influencer marketing-innehåll för dina egna kanaler för maximal spridning

– Efter en genomförd influencer marketing-kampanj rekommenderar vi alltid kunden att använda materialet på sina egna plattformar, sociala medier och som reklamfilmer. Det kan resultera i högre konvertering.

De som framförallt använder sig av influencer marketing är kommersiella bolag som vill öka sin försäljning. Men Natalie Tideström Heidmark tycker att metoden är bra även för organisationer i offentlig sektor.

– Influencer marketing kan vara allt ifrån att förklara hur en produkt eller tjänst funkar till att informera och utbilda. Vi ser stora möjligheter för organisationer inom offentlig sektor att genomföra influencer marketing, då influencer marketing verkligen lyckas engagera målgruppen.

Vad kommer din dragning på Kommunikation Offentlig Sektor att fokusera på?

– Jag kommer att berätta om hur influencer marketing går till, visa case och gå igenom trender för 2018.

Konferensen Kommunikation Offentlig sektor

Kommunikation Offentlig Sektor arrangeras 6-7 mars på Berns i Stockholm av Resumé med Sveriges Kommunikatörer som partner. Du som är medlem i Sveriges Kommunikatörer får 30 procent rabatt på biljettpriset.

Läs mer eller anmäl dig här.


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 700 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar