Allt du behöver veta om World Public Relations Forum

- Ändrad: 8 februari 2018

Vad är World Public Relations Forum? Och varför ska du anmäla dig? Oroa dig inte, här kommer svaren.

Originaltext: Malin Sundby Revaa/Norsk kommunikasjonsforening

Foto: Sunniva Tønsberg Gaski

Ja, det är lite nytt och okänt, och inte minst ett mycket långt namn för en kommunikationskonferens. Men det kommer att bli lärorikt och ett spännande program väntar. Se bara här:

WPRF – kortfattat

World Public Relations Forum är världens största internationella PR och kommunikationskonferens. Värd är Global Alliance for Public Relations and Communications Management (se förklaring nedan) i samarbete med ett lokalt värdland. I år arrangerar norska kommunikationsföreningen (Kommunikasjonsforeningen) den internationella konferensen.

Konferensen äger rum den 22 – 24 april på Det Norska Teatret och kommer bland annat bestå av parallella sessioner på tre scener där föreläsare från hela världen diskuterar utifrån konferensens övergripande titel: Value! Communication's impact in a digital and ever changing world. Konferensens tre huvudteman sanning, lönsamhet och intelligens kommer att vara centrala under hela konferensen.

Konferensen är uppdelad i två delar: den första dagen är avsedd för ny forskning och går under benämningen Research and Practice Colloquium. De andra två dagarna är avsedda för Business Program (se förklaring nedan).

Det är tionde gången World Public Relations Forum organiseras, och för första gången i Norge. Tidigare konferenser har varit i Rom (2001), Trieste (2004), Brasilien (2006), Kapstaden (2007), London (2008), Stockholm (2010), Melbourne (2012), Madrid (2014) och Toronto (2016).

Kan man välja vilka dagar man vill anmäla sig till?

När du anmäler dig kan du välja mellan att anmäla dig till den fullständiga tredagarskonferensen (både forskningsdelen Research and Practice Colloquium och det efterföljande Business Program) eller till två av konferensdagarna (endast Business Program).

Vad är Research and Practice Colloquium?

Den första konferensdagen, söndagen, ägnas åt forskning. På förmiddagen kommer tre forskare tala utifrån konferensens huvudteman: sanning, lönsamhet och intelligens. Läs mer om dem här.

Därefter presenteras ny forskning. Akademiker från hela världen har blivit inbjudna till att lämna in relevanta forskningsartiklar. Urvalsprocessen pågår, och de bästa artiklarna presenteras på scenen. Dessa kommer också att publiceras som vetenskapliga artiklar i Public Relations Review.

Vad är Business Program?

Måndag och tisdag tar vi över hela teatern och alla dess scener. Med många föreläsare och flera parallella sessioner kommer du kunna välja de föreläsningar du tycker är mest intressanta och relevanta för dig. Vänta dig inspiration, reflektion och konkret kunskap.

Vilka föreläsare kommer?

• Amanda Coleman, Greater Manchester Police
• Dan Bennett, Ogilvy Change
• Berit Svendsen, Telenor
• Daniel Tisch, Argyle Public Relationships
• Jesper Falkheimer Lunds universitet
• Tim Sutton, Weber Shandwick EMEA and Asia Pacific
• Kjetil Trædal Thorsen, Snøhetta
• Vilma Luoma-aho, University of Jyväskylä

Undrar du vad talarna ska prata om? Ta en titt här.

Hur vet man om man är medlem i Global Alliance?

Som medlem i Sveriges Kommunikatörer är du automatisk medlem i Global Alliance. Allt du behöver göra när du anmäler dig är att ange att du är medlem i Global Alliance. Då får du medlemspris på evenemanget.

Vad är Global Alliance?

Global Alliance for Public Relations and Communications Management är en paraplyorganisation för kommunikationsföreningar runtom i världen. Sveriges Kommunikatörers medlemmar är alltså med i ett nätverk med 160 000 andra kommunikatörer. Global Alliance syftar till att underlätta kunskapsutbyte över gränserna och driva professionens utveckling framåt.

Har du frågor eller funderingar?

Skicka gärna ett mail till projektledaren på norska kommunikationsföreningen Malin Revaa eller Juan Navas på Sveriges Kommunikatörer.

Läs mer eller anmäl dig här.


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar