Vad kan kommunikatörer göra för att synliggöra fler kvinnor i svensk media?

Bara en av tre personer som intervjuas i svensk media är kvinna, enligt Rättviseförmedlingen. Såklart hänger en stor del av ansvaret på oss i media. Men kommunikationschefer, presschefer och PR-konsulter har en jättemöjlighet att rätta till snedfördelningen.

Gästkrönika: Mikael Törnwall, Reporter, Svenska Dagbladet

Rättviseförmedlingens undersökning stämmer rätt väl överens med våra egna mätningar på Svenska Dagbladet. Andelen kvinnor brukar ligga runt en tredjedel, långt ifrån vårt eget mål på minst 40 procent. När vi i media diskuterar hur vi ska kunna hitta fler kvinnor att intervjua kommer ibland motargumentet att vårt jobb är att spegla verkligheten som den är, och verkligheten är att det finns betydligt fler män än kvinnor på ledande positioner i samhället. Som ekonomijournalist kan jag bara konstatera att så är fallet. Av börsens största företag har så gott som alla både en manlig vd och styrelseordförande. Vi kan naturligtvis inte sluta intervjua de mäktigaste koncerncheferna bara för att de är män. Men det betyder inte att vi har en ursäkt att fortsätta som förr.

Om vi stannar kvar i näringslivet så borde vi som journalister oftare ställa oss frågan om det verkligen är vd eller ordförande som är den mest intressanta personen att tala med. Om frågan handlar om makt eller långsiktiga strategier – då är det vd vi ska prata med, men lika ofta är det en expert eller mellanchef längre ner i organisationen som sitter på den verkliga kunskapen. Och den experten eller mellanchefen är lika ofta en kvinna som en man. Här måste vi som journalister rannsaka oss själva. Vi är ibland så fixerade vid kändisarna att vi insisterar att få prata med vd, trots att våra läsare skulle vara mer betjänta att höra vad den kunniga experten har att säga. På köpet lyfter vi återigen fram en man i stället för en kvinna. Men vi behöver också er hjälp. Vare sig du som kommunikatör sitter på ett företag, en organisation eller PR-byrå kan du bidra genom att aktivt lyfta fram relevanta talespersoner av båda könen.

Börja redan vid medieträningen

Det här börjar redan med processen att välja ut och medieträna talespersoner. Det är inte helt enkelt. Jag har själv jobbat som PR-konsult och jag vet att det inte är helt enkelt att berätta för en manlig vd att han får stå tillbaka för en kvinnlig expert, som formellt befinner sig längre ner i hierarkin. Att synas i media bygger både egon och karriärer. Alltför ofta händer det att vi ringer en kvinnlig expert, som i stället för att ta frågan hänvisar till en (ofta manlig) kollega. Ni som kommunikatörer kan vara till stor hjälp genom aktivt arbeta för att era företag och organisationer ska lyfta fram talespersoner av båda könen. Det här börjar redan i medieträningarna. Jag har själv åtskilliga gånger varit med om hur kvinnor (och även män) inför en träning sagt att de aldrig vill stå framför en kamera för att sedan, vid dagens slut, inse att de är riktigt bra.

Det här handlar inte bara om att vi ska nå våra kvoter så att vi sedan nöjda kan luta oss tillbaka. Det handlar om vilken bild av samhället vi vill ge våra unga. Vi kan inte skapa en bild att det finns jättemånga kvinnliga storbolagschefer, för så är det inte. Men vi kan ge bilden av att det finns massor med kvinnliga makthavare och experter. Vi inbillar oss att ju fler kvinnor som syns desto fler unga kvinnor lockas att ta plats. Förhoppningsvis är det ett steg på vägen mot att vi en dag har lika många kvinnor som män i spalterna och bland toppositionerna i samhället.


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 700 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar