Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Vem blir årets unga talang?

Stora Kommunikatörspriset delas ut i fem kategorier och går till personer eller organisationer som gjort stora insatser inom kommunikation det senaste året. Årets finalister i kategorin Årets unga talang är Gediminas Norgela, Lovisa Ohlson och Tom Samuelsson.

Priset belönar en ung talang som under 2018 har bidragit till utvecklingen av professionell kommunikation genom ny kunskap, innovativ prestation eller stor påverkan. Personen får högst fylla 28 år under det år som priset delas ut.

 
Gediminas Norgela, Multimedia designer på Uppsala Monitoring Centre

Gediminas NorgelaMotivering: Med engagemang och känsla förmedlar han komplicerade forskningsresultat på ett estetiskt tilltalande sätt. Designen förstärker det vetenskapliga budskapet och gör informationen både iögonfallande och lättillgänglig. Han har redan uppmärksammats inom vetenskapen och vunnit priser för sin färgstarka affisch-design. Gediminas Norgela har en ljus framtid inom design och kommunikation, vilket gör honom till en kommunikatör att hålla koll på.

Vad är den största utmaningen med att kommunicera och göra design för forskningsresultat?

– I think the most challenging part is to understand the scientific concepts behind each poster. Some of the topics we cover are quite technical, and for me sometimes not very easy to comprehend. However I enjoy discussing subjects with our research team, most of the time I start asking very primitive questions, which help to simplify the topic and contribute to the later stage during the creative process.

Vad skulle du säga utmärker din design?

– I think my strongest side is that I spend quite a lot of time investigating the topic I am working on. I don't like making design just for the sake of something being just aesthetically appealing. My main focus is to use the benefit of design to communicate very complicated concepts in an easier and more understandable manner. I hope my work helps to reach even broader audiences.

Hur ser framtiden ut och vad har du för drömmar?

– I see myself working in science communication, because there is so many important things are happening in the world of science, which quite rarely go beyond the science community. Therefore, science needs strong communicators. I still have plenty of ideas for projects I would like to do at my current work at UMC. There is still a lot of work which needs to be done if we want to reach out and spread the word about pharmacovigilance to all audiences which should be aware of it.

Vad kännetecknar bra kommunikation enligt dig?

– Good communication is the one which actually can make an impact on the audience. There is so much information surrounding us today, so not every message we produce can reach our intended audience. Therefore, I think good communication needs to stand out from the rest, has to be innovative and challenge current standards of communication.

Hur känns det att vara nominerad till Årets unga talang?

– I was extremely pleased that my work is being recognized not only among my colleagues or pharmacovigilance community, but also by communications professionals. This means a lot and motivates me for my future projects.


Lovisa Ohlson, podcastchef på Bauer Media

Lovisa OhlsonMotivering: Trots sin ringa ålder är hon en av Sveriges främsta experter på podcasts. Lovisa Ohlson har varit med att driva utvecklingen av det nya ljudmediet i Sverige och har en otrolig känsla för berättarkonst och kommunikation. Med sitt imponerande driv och sin framträdande skicklighet är hon en kommande stjärna inom branschen.

Du har arbetat med poddar sedan 2012, hur har formatet förändrats sedan dess?

– Programformaten och poddarna blir bara fler och fler, vilket ju betyder att man konkurrerar om människors tid ännu mer och därför blir också programmen mycket mer välproducerade och "smarta". Okända personer som kanske hade kunnat starta en större podd för 3-4 år sedan, har idag svårare att bli stora om man inte har en unik idé. På så sätt har formatet förändrats rejält.

Tycker du att fler organisationer borde arbeta med poddar och i sådana fall varför?

– Har man resurser och en bra idé så är podcast en otroligt bra kommunikationskanal utåt för att nå en specifik målgrupp. Det finns liksom inget media som slår podcast på fingrarna när det gäller det. Man hittar exakt den målgruppen man vill ha, med det exakta budskapet man vill ut med.

Vad gör du i dag och hur ser dina framtidsplaner ut?

– Idag jobbar jag som podcastchef på Bauer Media Sverige. Det är otroligt roligt och utvecklande. Jag hoppas att jag framåt kommer kunna fortsätta utvecklas i min roll och en stor dröm för framtiden är att på något sätt jobba med podcasts internationellt.

Vad kännetecknar bra kommunikation enligt dig?

– Det handlar om vad det är man vill säga och hur man för ut det budskapet. Gör man det på ett unikt och tilltänkt sätt, så är följden förhoppningsvis att en stor skala personer kommer att kunna nås av det.

Hur känns det att vara nominerad till Årets unga talang?

– Det är otroligt ärofyllt för mig. Det blir ju som en bekräftelse på det jobb man lagt ned. Jag har nu jobbat med podcasts i ungefär 7 års tid och ser inte att jag vill göra någonting annat än just det – eftersom det är så roligt. Och då är det himla kul att få uppskattning på ett sådant här vis. Oerhört glad och stolt är jag!


Tom Samuelsson, tidigare digital strateg på Försvarshögskolan

Tom SamuelssonMotivering: Tom Samuelsson har stor kännedom om hur digitaliseringen påverkar strategisk kommunikation, både för organisationer och samhället i stort. Han har via olika medieframträdanden, och genom sin egen webbplats, belyst och förklarat komplicerade förhållanden som påverkar hela branschen. Dessutom leder han Försvarshögskolans digitala utveckling på ett framgångsrikt sätt.

Du har snabbt gjort dig ett namn inom branschen, vad är ditt bästa tips till unga kommunikatörer som vill ta sig fram?

– Mitt bästa tips är att läsa många fackböcker och diskutera innehållet med andra så ofta som möjligt. Jag har utvecklats mycket själv genom att driva en blogg där jag skriver ned reflektioner om kommunikationsbranschens framtid. Bjud någon smartare än dig själv på lunch. Läs historia. Använd Youtube för att lära dig ny teknik och experimentera med den. Studera och applicera, studera och applicera. Glöm creddighet och omfamna din nördighet.

Vilka kompetenser tror du att framtidens kommunikatörer behöver ha?

– Jag tror att de grandiosa kampanjernas tid är förbi och att den ständiga interaktionen är framtiden. Kommunikatörens jobb framöver blir inte lika mycket att planera storslagna miljonkampanjer som lanseras ett år fram i tiden, som att vara den ständiga bryggan mellan kärnverksamheten och omvärlden.

– Kommunikatörens roll går nu från att vara en planerad megafon till att bli en aktiv lyssnare som konstant utvecklar den egna verksamheten baserat på publikens feedback. Sociala medier möjliggör det, och konsumenterna förväntar sig att företag lyssnar på dem. Kommunikationsavdelningen blir allt mer verksamhetskritisk, och får därmed högre status.

– Själv experimenterar jag mycket med webbutveckling och video just nu, men det är bara två kanaler bland många att kommunicera genom. För att bli en långsiktigt duktig kommunikationsstrateg tror jag det säkraste kortet är att studera historien. Tekniska verktyg och sociala medie-plattformar kommer och går, men det finns en essens inom kommunikation som har varit densamma sedan katolska kyrkan myntade först begreppet propaganda.

– Genom att studera hur denna essens sett ut genom historien blir det lättare att hänga med i dagens utveckling. Exempelvis kan man se många likheter mellan hur dagens etablerade politiska karta omvälvs av digitala medier med hur protestanten Martin Luther bröt katolska kyrkans dominans över Europa på 1500-talet genom att använda den nyuppfunna tryckpressen, som var en disruptiv kanal för den tiden.

Vad säger dig begreppet "kommunikativ organisation", och hur skulle du beskriva en sådan?

– Jag skulle säga att kommunikativa organisationer utmärker sig genom att vara bra på att improvisera och att injicera sitt narrativ i befintliga nyhetshändelser, snarare än att försöka skapa egna samtalsämnen från scratch. Det blir allt svårare för organisationer att nå ut med planerade nyheter. Idag när alla kan publicera sig själva i sociala medier blir mediebruset mer svårgenomträngligt. Då blir det viktigt att ha en snabbfotad organisation som snabbt kan agera på uppkomna händelser.

Hur känns det att vara nominerad till Årets unga talang?

– Det känns roligt och hedrande att nomineras. Men kommunikation är ett lagarbete.


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer. Du får tillgång till våra kostnadsfria event, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.