Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Vinnarintervju: Karolina Lisslö, Mattecentrum

Vårsolen står högt på himlen när vi möter Karolina Lisslö, generalsekreterare på Mattecentrum, på deras kontor i Gamla Stan i Stockholm. Hon öppnar dörren på våning två och skiner upp när vi än en gång gratulerar till vinsten. Den 28:e mars på Berns löd motiveringen:

"Med sin vision om rätten till utbildning oavsett bakgrund och med en tydlig strategi har deras kommunikationsarbete åstadkommit påtagliga resultat. Föreningen har växt i antal medlemmar, besökssiffrorna i olika kanaler har ökat och genom ett tydligt fokus på relationsskapande har Mattecentrum hyllats av både framstående politiker och näringslivstoppar. Kommunikationsinsatserna skapar inte bara värde för föreningen, utan för en kommande generation svenskar."

– Som jag skrev på LinkedIn alldeles nyss: det har inte riktigt sjunkit in ännu. Det känns fortfarande väldigt stort och som att vi bär ett ännu större ansvar nu än innan. Varje gång vi får ett tackmejl från en elev, förälder eller lärare som hittat Mattecentrum får vi ett bevis på att vårt arbete gör skillnad. Det här priset är också ett kvitto och ett socialt samhällserkännande för oss. Ett slags existensberättigande att Mattecentrum efter tio år klivit upp och blivit en samhällsaktör. Tack vare den här utmärkelsen når vi ut till ännu flera – då är det en lyx att jobba med människor som tror på vad de gör.

Karolina kom till Mattecentrum år 2014. Då löd kommunikationsmålet mer eller mindre att "nå så många följare på Twitter som möjligt", men så började de istället att fråga sig hur de skulle höras och framför allt varför.

– Målet i vår kommunikation är inte att toppa antalet följare utan vilka vi når ut till. Vi har, om man ska vara krass, en obefintlig budget. Då är det, i synnerhet, viktigt att mäta vad kommunikationen ger och vilka det är vi når. När du har faktiska data att förhålla dig till, det är först då du kan sätta upp ett mål. När du uppnått det vinner du uppenbarligen Stora Kommunikatörspriset, skrattar Karolina.

Faktum är att just detta pris var ett mål Karolina satte upp för Mattecentrum 2019. Efter att ha snubblat på mållinjen två år i rad fanns det bara ett mantra – tredje gången gillt.

– En del såg det som motiverande, andra som en risk att misslyckas till 100 procent om det inte skulle gå vägen. Jag är inte rädd för att misslyckas! Jag tror att du måste våga chansa. Testar du något nytt så vet du inte vilket resultat det kommer nå, därför får man göra några tester och se vad det ger.

Hur har ni gått till väga för att skapa relevant, målgruppsinriktad och mätbar kommunikation för er organisation?

– Vår kommunikation sträcker sig från styrelse- till medlemsnivå. Vi skriver debattartiklar, sponsorer möter lärare och elever. Genom sociala medier sprider eleverna i sin tur vårt budskap vidare. För att inte tala om volontärerna som är som våra vandrande reklampelare. Det är återigen vikten av den organiska spridningen som gör att vi når ut till människor som delar våra värderingar och genuina intresse att bygga broar genom matematiken. Det leder till att de pratar om Mattecentrum som ett meningsfullt arbete på sina arbetsplatser.

– Vi ser på Mattecentrum som ett stort organiskt träd där vi försöker göra matte till det gemensamma språket. Vi är väldigt bra på att dela andras budskap som går i linje med det vi själva tror på. På så sätt har vi skapat goda relationer med allt från forskare till politiker, föräldrar och elever.

Just att samarbeta med aktörer som delar samma värdegrund som Karolina och kollegorna på Mattecentrum är enligt hon själv en avgörande faktor till framgångssagan. Hon berättar till exempel om oanade röster och stöttning från oväntat håll, som till exempel en VD inom näringslivet som valde att skänka 175 000 kronor till Mattecentrum från sin födelsedagsinsamling. En oväntad röst från en yrkeskategori utanför det inre nätverket som de inte visste att de nått ut till. Att lyssna till behoven och alltid försöka se dynamiska lösningar utgör grunden för organisationens kommunikation.

– Vi vill inte sätta betyg, utan vara den bästa vännen som gör att du klarar matteprovet. Vi vill hjälpa människor att komma in på olika marknader. Vi finns till exempel på asylboenden runtom i hela landet och tack vare vår närvaro har nyanlända flyktingbarn mycket lättare att integreras i skolan. Ett stort framgångskoncept är också samarbetet mellan till exempel Migrationsverket och andra ideella organisationer, som Röda Korset och även andra läxhjälpsorganisationer. I de sammanhang som de är bättre på att berätta om oss än vad vi är, utbildar vi till exempel dem så att de kan utbilda de nyanlända. Vi har även värvat nyanlända volontärer och utbildat dem i hur de kan hjälpa andra nyanlända. Vi har alltså lyckats integrera genom matematiken och nått ut till målgrupper där andra misslyckats.

Vad tror du är anledningen till det?

– Vi föregick med gott exempel och anställde en av de asylsökande. Om vi, som liten organisation, kan göra det så kan alla göra det. Tack vare hans språkkunskaper har vi kunnat översätta Matteboken till arabiska som hittills används på sex olika asylboenden i Norrland, och genom att han får översätta den svenska versionen så lär han sig samtidigt de svenska termerna. Det finns en brist på matematiklärare i Sverige och bland de nyanlända finns det över 65 000 superkompetenta lärare från andra länder som vi vill hjälpa in i det svenska samhället.

Kan du berätta om ett case som du är extra stolt över?

– År 2015 hade vi lite budget över. Sverige var sämst i PISA-undersökningen och överallt kunde man läsa om att eleverna inte höll måttet, lärare som slutat, hela året var väldigt negativt. Jag gjorde en research och det fanns inte en enda positiv nyhet om matematik och unga vilket inte är så motiverande. Vi måste peppa eleverna tänkte vi! Så vi bestämde oss för att slå världsrekord med världens största mattelektion i Guinness World Records. Det slutade med att vi lyckades samla 4 150 elever i Gavlerinken i Gävle genom ett samarbete med alla skolor i Gävleborgs kommun. Det var ett pussel att få ihop.

– Domaren från Guinness World Records flögs in, bussarna körde skytteltrafik med eleverna och statsminister Stefan Löfven skickade en videohälsning och önskade Sveriges framtid lycka till. Det slutade med att 3 611 elever klarade provet samtidigt vilket räckte för att slå världsrekordet. Vi lyckades få väldigt mycket press och uppnådde målet att skapa positiva nyheter kring matematik. Nu bär vi ett större ansvar än någonsin att föra vårt arbete vidare till kommande generationer.


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer. Du får tillgång till våra kostnadsfria event, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.