Våra kurs- och nätverksledare

Sveriges Kommunikatörer jobbar bara med de bästa kurs- och nätverksledarna. Här hittar du några av de ledare som vi ofta anlitar till våra utbildningar inom kommunikation.

 


 Nätverksledare


Foto på Linda Andersson Linda Andersson har närmare 25 års erfarenhet av kommunikationsyrket. Hon har tidigare varit kommunikationschef och presschef på olika bolag inom energi-, transport- och skogsbranschen. Linda är idag senior kommunikationsrådgivare på Gullers Grupp med ett särskilt intresse för frågor som kopplar till en hållbar utveckling i företag och samhälle.
Bild på Salomon Bekele

Salomon Bekele har över 20 års erfarenhet som reporter, nyhetschef, redaktionschef, rådgivare, press- och externkommunikationschef på företag som Reuters, Svenska Dagbladet, Veckans Affärer, Kreab och Telia Company. Salomon arbetar för närvarande som seniorrådgivare på Telia Company, men han är även delägare i KB18 Företagsförädling som köper och förädlar små- och medelstora företag. Inom ramen för KB18 driver han den strategiska kommunikationsbyrån KB18 Labs.

Foto på Hanaw Rashid

Hanaw Rashid är content marketing-ansvarig på The Amazing Society och har arbetat med digital kommunikation i över tio år. The Amazing Society är en digital content-, reklam-, mediabyrå född i den digitala transformationen av marknadsföring. Hon följer det senaste inom digitala trender och kommunikation och genom uppdaterad kunskap om vad som är aktuellt just nu och vad som kommer imorgon bidrar hon till att ständigt förflytta företag/kunder till de snabbast växande och mest effektfulla kommunikationskanalerna för deras investering. Hanaw är även van föreläsare och figurerar flitigt i media, bland annat som digital strateg på TV4 Nyhetsmorgon och i Sveriges Radio.
Bild på Martina Brandt

Martina Brandt är grupp- och ledarutvecklare, facilitator och sedan årskiftet 2017 organisationskonsult i eget bolag. Hon är även programansvarig för Sveriges Kommunikatörers mentorprogram och har mångårig erfarenhet av marknadsföring, professionella möten och relationsbyggande nätverk. Martina brinner för det personliga ledarskapet och har genomgått flera ledarutbildningar, bland annat kommunikation & ledarskap hos Dale Carnegie och senast organisationspsykologi hos Risling & Partners.

Bild på Boo Ehlin

Boo Ehlin är mentor hos Sveriges Kommunikatörer och rådgivare inom kommunikation. Han har tidigare erfarenhet som journalist och presschef i tre börsbolag.

Bild på Ulrika Hallesius

Ulrika Hallesius har en bakgrund som kommunikationsdirektör på Visit Sweden. Hon har även arbetet som chef för kundrelationer för American Express. Ulrika har en bred kommunikationserfarenhet från corporate communications, public affairs, nation branding, varumärken samt nationell och internationell marknadsföring B2B och B2C. Idag arbetar Ulrika Hallesius som kommunikationskonsult i den egna verksamheten Sveriges Kommunikationsgrupp och har fokus på att hjälpa företag och organisationer med strategisk kommunikationsutveckling..

Bild på Memo Hussein

Memo Hussein arbetar på Sveriges Kommunikatörer som affärsansvarig över Nätverk Plus och Mentorprogrammet. Han har arbetat som kommunikatör på allmännyttiga bostadsbolaget Botkyrkabyggen, på marknadsavdelningen inom IKEA-koncernen och kommer senast från en tjänst på flygbolaget Qatar Airways. Memo Hussein har flera års erfarenhet av kommunikation och mångfald. främst inom bostadsbranschen. I oktober 2017 var han moderator för SABO:s Integrationsdagar i Malmö.

Foto på Ann Jönsson-Lindström

Ann Jönsson Lindström arbetar med att coacha chefer och hjälpa dem att utveckla ett modernt ledarskap som bygger på samtal och dialog. Hon har över 20 års erfarenhet som informationsdirektör, vd och styrelseledamot i företag som Sydkraft, Telia, Digital Equipment, Posten, Torget och Jeeves. 
Bild på Susanne Reutercrona

Sofie Reutercrona är konsult på Inse Kommunikation, specialiserad på kommunikation internt. Hon har tidigare varit ansvarig för intern kommunikation på Storebrand/SPP, informationsansvarig på SPP och projektledare/kommunikationsansvarig på Handelsbanken.

Foto på Andris Zvejnieks

Andris Zvejnieks är egen konsult i Communicate4result. Han brinner för att få ledare och organisationer att medvetet använda kommunikation som verktyg för att nå viktiga mål. Andris har bland annat varit informationschef för LFV Arlanda och Systembolaget samt varit kommunikationsdirektör i SAS Sverige och Systembolaget. Andris är också lärare och kursledare på Berghs School of Communication. 

 


 Kursledare


Foto på Petronella Barvaeus Petronella Barvaeus är digital marknadsförare och strateg som arbetat för såväl välkända varumärken som snabbväxande startupbolag i många olika branscher. Hon har specialiserat sig på att hjälpa företag att bli mer snabbfotade och driva tillväxt genom att utnyttja digitala marknadsförings- och analysverktyg, för att metodiskt validera nya strategier parallellt med att de utformas. Petronella är också en flitig föreläsare och facilitator, och programansvarig på Berghs School of Communication
Bild på Helena Brunkman

Helena Brunkman är producent och strategisk kommunikatör för rörlig bild på webben. Hon hjälper företag och organisationer att producera film och livesändningar som både visuellt och innehållsmässigt lockar rätt människor att titta. Helena arbetade tidigare som nyhetsjournalist, redaktör och programledare på TV4 Sverige och som journalist.

Foto på Susanne Dahlman

Susanne Dahlman har bred erfarenhet som rådgivare, föreläsare och utbildare. Hon har länge arbetat med kommunikation kopplat till förändringsarbeten och utveckling av kommunikativt ledarskap inom privata och offentliga verksamheter. Susanne Dahlman är en kompetent ledare och rådgivare då hon länge varit konsult på Nordisk Kommunikation och haft betydande roller som informationschef inom internationella bolag. 

Foto på Peter Erikson

Peter Erikson är en av Sveriges mest erfarna kommunikatörer. Han är idag styrelseordförande för Reformklubben, en av Sveriges ledande kommunikationskonsulter. Han har tidigare varit tf kommunikationschef för Telenor och TCO, samt VD för Grayling och Rikta Kommunikation. Han har även arbetat som kommunikationsdirektör i börsföretag samt med pressjour på SJ. 

Foto på Camilla Eriksson

Camilla Eriksson arbetar med PR, kommunikationspsykologi och retorik. Som talskrivare har hon arbetat för politiker, näringsliv och media, bland annat för TV3:s program "Livet blir bättre". 2010 lämnade hon Gullers Grupp för att starta PR-byrån Retorikiska. I bagaget har Eriksson en lärarexamen, mastersstudier i pedagogik och psykologistudier från Kanada. 

Foto på Jesper Falkheimer

Jesper Falkheimer är rektor för Campus Helsingborg och är professor i strategisk kommunikation vid Lunds universitet. Han har många år av forskning bakom sig och är väletablerad både internationellt och nationellt. Utöver sin akademiska bakgrund har han även arbetat som konsult och haft många uppdrag genom åren inom kommunikationsbranschen. 

Foto på Katarina Gentzell

Katarina Gentzel Sandberg är kommunikationsrådgivare på Gullers Grupp sedan 2005. Hon har mer än 20 års erfarenhet av kommunikationsutveckling i kommersiella företag och i idéburna organisationer. Hon är en ofta anlitad föreläsare och undervisar i kommunikation i vitt skilda sammanhang. 

Foto på Albert Lannerstad

Albert Lannerstad är både webbstrateg och organisationskonsult. Han hjälper företag och organisationer att designa och utveckla sin närvaro på webben och i sociala medier. Albert Lannerstad är en van föreläsare, utbildare och workshopledare – inte minst uppskattad för att ta med sig helt nya perspektiv och idéer till ledningsgrupper, styrelser och kommunikationsavdelningar. 

Foto på Katarina Ladenfors

Katarina Ladenfors är advokat/partner på Advokatfirman MarLaw. Hon är specialiserad på marknadsrätt, avtalsrätt, upphovsrätt och säljfrämjande åtgärder. Katarina är verksam som processombud vid domstol och biträder vid förhandlingar med myndigheter och privata organ. Hon är också författare till boken Medierätt 2 – Marknadsrätt. 
Foto på Erik Modig

Erik Modig är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm. Med en unik position som en av Sveriges ledande kommunikationsforskare blandar han insikter om kreativitet, hjärnforskning, Big Data och ett föränderligt medielandskap och vägleder oss till framtidens kommunikationsstrategi. 2015 utsågs Erik till en av Årets Supertalanger av Veckans Affärer samt till en av 150 superkommunikatörer av Resumé.
Foto på Ulrika Nybäck

Ulrika Nybäck är expert inom storytelling och har en djupgående förståelse för hur berättelser kan användas för att stärka organisationers kommunikation – såväl externt som internt. Hon har en bakgrund inom journalistiken och är idag verksam som föreläsare och kreativ strateg på Stockholm Creative Partner.
Foto på Suzanne Rosendahl

Suzanne Rosendahl är språkvetare med lång erfarenhet av skrivande och språkutbildning i både näringsliv och myndigheter. Hon arbetar som adjunkt på Stockholm universitet och som fri skribent och är tillika en efterfrågad föreläsare inom områdena språk och kommunikation. Suzanne har också skrivit facklitteratur och läroböcker inom språk- och kommunikationsområdet och undervisat på IHM Business School och på IFL vid Handelshögskolan.

Foto på Anna Saxberg

Anna Saxberg är senior konsult, projektledare och varumärkesrådgivare på Gullers Grupp. Hon var dessförinnan byråchef, rådgivare och projektledare på varumärkesbyrån Rewir, där hon har verkat i olika roller under mer än 10 års tid. Anna har tidigare varit kursansvarig vid Mittuniversitetet, där hon undervisade i strategisk kommunikation, organisationskommunikation och vetenskaplig metod. 

Foto på Göran Segeholm

Göran Segeholm är en av Sveriges mest populära fotoläsare och arbetar bland annat som skribent, fotograf och föreläsare. Han har skrivit tre böcker om fotografi och driver podcasten "Bildradion" där han förenar sina intressen bild och radio. 

Foto på Anders Sjöstedt

Anders Sjöstedt is the Founder and Chief Publisher of Martinsson King, a 100% user-driven beauty company, focused on direct-to-consumer personalized, sustainable hair care. He combines his entrepreneurial role with global speaking engagements on the topics of business development and digital transformation for clients like Moet Hennessy, Volvo and Freixenet. 

Foto på Ylva Skoogh

Ylva Skoogh 
är Senior Advisor/Partner på konsultbyrån Integrate Strategy med inriktning på värderingsdriven utveckling av organisationer, företag och varumärken. Hon har gått på Handelshögskolan i Stockholm, på IHR och har en M.A. från The School of Advanced International Studies i USA. Hon även läst kurser i Social-Ecological Systems, Business Ethics, Corporate Social Responsibility vid Stockholms Universitet.  Ylva har sedan 2005 lagt upp och lett flera seminarier om bland annat CSR och hållbarhetskommunikation för Sveriges Kommunikatörer.
Foto på Mats Strömqvist

Mats Strömqvist är tv-fotograf med mer än 20 års erfarenhet från främst TV4 och SVT. Mats arbetar främst med samhällsprogram som Uppdrag Granskning och Plus, men har även filmat flera dokumentärfilmer. Förutom tv-produktion producerar han livesändningar och nyhetsinslag för publicering på internet för företag och organisationer.
Foto på Cecilia Torelm

Cecilia Torelm Tornberg är specialiserad på marknads- och immaterialrätt, avtalsrätt samt säljfrämjande åtgärder i Sverige och Norden. Verksam som processombud vid domstol och biträder vid förhandlingar med myndigheter och privata organ. Flitigt anlitad som föreläsare av Berghs School of Communication, universitet, högskolor, organisationer och företag.
Eva Willstrand

Eva Willstrand är senior konsult på Willstrand Kommunikation & Ledarskap. Förutom konsulterfarenhet från Nordisk Kommunikation, Gullers Grupp och Academic House har hon även mångårig erfarenhet från ledande befattningar och specialistroller i stora internationella verksamheter, till exempel Scandinavian Airlines, Saab Technologies och Lantmännen. Hon är bland annat utbildad vid IHM Business School och Leeds Metropolitan University

Foto på Mathias Westphal

Mathias Westphal har lång erfarenhet av varumärkesarbete på global nivå, innovation och digital transformation. Han har även erfarenhet från att utveckla helt nya bolag, produkter och varumärken. Senast kommer Mathias från Absolut där han arbetade som Global Vice President på Growth, ett innovations- och affärsutvecklingsteam som hade ansvar för att utveckla nya produkter och tjänster, nya affärsmodeller och driva den digitala transformationen. Dessförinnan var han global marknadsdirektör för Absolut, Malibu och Kahlúa.

Foto på Mireille Wildh

Mireille Wildh är biträdande jurist på Advokatfirman MarLaw. Hon är specialiserad på marknads- och immaterialrätt, livsmedelsjuridik samt juridik i sociala medier. Mireille är verksam som processombud vid domstol och biträder vid förhandlingar med myndigheter och privata organ.
Foto på Eva Åberg
Eva Åberg är konsult inom ledarskap, innovation, organisationsutveckling i företaget Audiendo. Innan hon blev konsult 2003 arbetade hon med nyheter på SVT:s Rapport och på TV4:s Nyheterna samt magasinproduktion på Hus & Hem. Rollerna har då allt från reporter, producent och projektledare till redaktionschef.
Foto på Jesper Åström

Jesper Åström  är digital taktiker och partner på digitalbyrån For Sure och har arbetat 34 000 timmar med digital taktik. Jesper Åström utbildar även inom digital transformation och digital utveckling på bland annat Hyper Island.

 

Foto på Kari Österling
Kari Österling är civilekonom, pedagog och facilitator i konsultbolaget Mötesverkstan som hon startade 2001. Hon är verksam inom olika nätverk för facilitering och har som expert inom området deltagit i transnationella projekt och utvecklat handböcker för facilitering samt även skrivit boken Snack eller Verkstad – en verktygslåda för kreativa och lärande möten. 
Jimmy L

Jimmy Larsson är digital strateg på Narva med bakgrund i reklam och ideell sektor. Han har arbetat som kommunikationschef på Raoul Wallenberg Academy, som digital strateg på SSU och blev 2016/2017 listad som en av två svenskar som kommer att förändra vår syn på engagemang när The Holmes Report presenterade Innovator 25.

Annika S

Annika Sundström är partner och PA-chef på Narva. Hon var vice vd för JA-kampanjen inför folkomröstningen om Sveriges medlemskap i EU 1994, och har sedan dess arbetat som strategisk rådgivare inom Public Affairs. Hon har bland annat medverkat i boken "Lobbyister" och kampanjade både 2008 och 2012 för Barack Obama samt 2016 för Hillary Clinton.

Andris Z

Andris Zvejnieks är egen konsult i Communicate4result. Han brinner för att få ledare och organisationer att medvetet använda kommunikation som verktyg för att nå viktiga mål. Andris har bland annat varit informationschef för LFV Arlanda och Systembolaget samt varit kommunikationsdirektör i SAS Sverige och Systembolaget. Andris är också lärare och kursledare på Berghs School of Communication.

Ann Jönsson

Ann Jönsson Lindström arbetar med att coacha chefer och hjälpa dem att utveckla ett modernt ledarskap som bygger på samtal och dialog. Hon har över 20 års erfarenhet som informationsdirektör, vd och styrelseledamot i företag som Sydkraft, Telia, Digital Equipment, Posten, Torget och Jeeves.

loader
Laddar