En kostymklädd man sedd bakifrån med portfölj och utfällt paraply ståendes i havet

Distanskurs: Bakom rubrikerna på krishantering – så klarar du en mediestorm

Att misslyckas med förberedelserna är att förbereda ett misslyckande

Introduktion och beskrivning

Hur ser spelreglerna ut i medielandskapet och hur ska du agera för att klara en mediestorm? Kursen ger en inblick i hur krishantering fungerar bakom rubrikerna och du får praktiska tips och konkreta verktyg för att kunna hantera kriser och hjälpa till att undvika vanliga fallgropar.

 

Du kommer att lära dig

  • Vem ska få information – och i vilken ordning?
  • Journalistiska drivkrafter och spelreglerna i medielandskapet
  • Riskanalys och nyhetsvärdering
  • Framgångsfaktorer och fallgropar
  • Krishantering i praktiken – så går det till
  • Budskapsformulering
  • Konsten att svara på svåra frågor

 

"Krishanteringen och Hampus får guldstjärna, det var en superbra och lärorik dag!"

- Veronica Bångfeldt, Gävle Kommun

 

Kursledare

Hampus Knutsson är en av landets ledande krisexperter och grundare av Wings PR som är specialiserat på krishantering och medieträning. Han har över 15 års erfarenhet av branschen, han har bland annat varit partner på Prime och chef över kristeamet. Tidigare har han haft uppdrag som presschef för McDonald´s i Sverige, kommunikationschef på mediekoncernen Stampen. Hampus har stor erfarenhet av bland annat mediala granskningar, rättsprocesser, flytt av verksamheter, produktfel, transaktioner, rekonstruktioner, dödsfall, konflikter samt medieträning och coaching till talespersoner inför medieframträdanden. Dessutom stöttar han med pressarbete vid vd-skiften, stora lanseringar och under förändringsprocesser för allt från börsbolag till mindre organisationer.

Sagt om Hampus:

”Hampus är en mästare på att skapa ordning i kaos. Han lyfter blicken och ser till det större perspektivet, vilket är ovärderligt när bolag befinner sig i kris. Hans mångåriga erfarenhet kombinerat med genuin nyfikenhet och intresse för samtiden och medielogik gör honom till en av de absolut bästa. Han är dessutom en väldigt duktig medietränare och engagerande föreläsare.”Filippa Bolz, communications manager Klarna 

”Hampus har en gedigen erfarenhet och förmåga att hantera komplexa kriser där orsak och verkan inte alltid är tydlig eller självklar. Hampus har visat prov på förmågan att hjälpa individer och organisationer som befinner sig mitt i en kris att hantera såväl det kortsiktiga - här och nu -, som att lägga fram en långsiktig strategi - hur tar man sig ur den akuta situationen.”
Qaisar Mahmood, författare och förändringskonsult

Minns Hampus dragning för oss på kommunikationsavdelningen. Även om det var några år sen fastnade bilden av ett fullblodsproffs på kriskommunikation.”
Erik Olsson, senior strategisk kommunikatör Migrationsverket

 

För vem passar kursen?

Kursen riktar sig till alla som arbetar med kommunikation, oavsett i privat eller offentlig sektor och oberoende av position. 

 

Vad behöver du?

Inga särskilda förkunskaper eller förberedelser krävs.

 

Så fungerar distanskursen

  • Kursen genomförs online vid ett visst tillfälle, precis som en fysisk kurs.
  • Kursledaren finns med under hela den utsatta kurstiden.
  • Du behöver ha en bra uppkoppling med din dator och du deltar via ett digitalt verktyg med ljud, bild och webkamera. Länk för att kunna delta i det digitala mötesrummet kommer att skickas till dig i god tid innan kursstart.
  • Pauser och eget arbete ingår i den angivna tiden av kurstillfället.

 

Skräddarsy din utbildning till hela teamet

Du vet väl att vi kan hålla den här utbildningen hos er och kompetensutveckla hela teamet på en gång? Kursen anpassas då efter era unika behov och förutsättningar. Vi gör även helt skräddarsydda utbildningar på uppdrag av våra kunder. Kontakta gärna EvaHanna Wittin så berättar vi mer, eller läs mer här.

VÄLJ STARTDATUM FÖR KURSTILLFÄLLE

Kursinnehåll

Journalistiska drivkrafter och spelreglerna i medielandskapet

- I vilket kommunikationslandskap agerar vi och vilka regler gäller?

Riskanalys och nyhetsvärdering

- Vad är en risk eller nyhet och hur ska du förhålla dig till interna händelser som kan få externt intresse?

Framgångsfaktorer och fallgropar

- Vad kännetecknar bra krishantering och vilka är de vanligaste misstagen?

Krishantering i praktiken – så går det till

- Handfasta råd och praktiska tips.

Budskapsformulering

- Gilla läget, hata slumpen och krångla inte till det i onödan.

Konsten att svara på svåra frågor

- Retorik i praktiken.

Caselösning i team

- Utvärdering och feedback

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till Emma Ekenberg, Kurs- och nätverksansvarig. Mejl: Emma.Ekenberg@svkom.se. Tel: 0735 963 309

Emma Ekenberg

Emma Ekenberg

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till Emma Ekenberg, Kurs- och nätverksansvarig. Mejl: Emma.Ekenberg@svkom.se. Tel: 0735 963 309

Relaterat innehåll

Bild på Hampus Knutsson

Allt som oftast är det lätt att göra rätt. Men det kan ta längre tid och visst är det ibland säkert lockande att ta genvägar, för vem vet – du kanske...

Bild på Hampus Knutsson som håller i kursen Så hanterar du en mediestorm hos Sveriges Kommunikatörer

Att misslyckas med förberedelserna är att förbereda ett misslyckande. Det anser Hampus Knutsson som är en av landets ledande krisexperter och specialist...

loader
Laddar