gdpr 770x360

Distanskurs: Digital kommunikationsjuridik

Kan jag fotografera eller filma under företagets event och lägga ut bilderna på nätet – eller begår jag ett brott? Med fokus på GDPR, cookies och sociala medier reder Advokaten Katarina Ladenfors ut begreppen.

Introduktion och beskrivning 

Kommunikation genom i bild och rörligt material ställer krav på processer och rutiner. Det har snart gått två år sedan GDPR – EU:s dataskyddsförordning – började gälla. GDPR innebär särskilt stora utmaningar för kommunikationsarbetet när det gäller det som tidigare kallades ”ostrukturerade personuppgifter”.

EU har under en längre tid aviserat en förordning om behandling av kakor (s.k. cookies) på webbplatser. I väntan på en ny förordningen som mer utförligt reglerar hur samtycke och information om cookies och användning av data på webbplatser ska utformas har EU-domstolen kommit med ny praxis på området.

 

”Katarina var väldigt kunnig och tydlig. Det mest värdefulla var den breda överblicken över området och möjligheten att ställa frågor till en expert.”

- Hanna Svensson

 

Kursen ger dig en fördjupning inom GDPR och kommunikation för bild, film och genom sociala medier. Under dagen går vi också igenom hur du kan arbeta med cookies och vilka informationskrav som ställs.
Vi går även igenom de fall som Datainspektionen har handlagt efter att förordningen har trätt i kraft.

 

Du kommer att lära dig

  • Vad som gäller för bild och video från företagets interna och externa event.
  • Skillnaden mellan samtyckesavtal och modellavtal. Vilket bör du till exempel använda när du fotograferar?
  • Hur du tar fram dokument som behövs för kommunikationsarbetet utifrån de krav GDPR ställer.
  • Vilka krav ställs på ett samtycke kring cookies och övrig databehandling på webbplatser enligt nuvarande praxis?
  • Hur informerar man som offentlig aktör på bästa sätt kring sin hantering av cookies och annan webbplatsdata?
  • Hur du säkrar upphovsrätten för ditt material.

 

Kursledare 

Katarina Ladenfors är advokat och partner på Advokatfirman MarLaw. Hon är specialiserad på GDPR, marknadsrätt, avtalsrätt, upphovsrätt och säljfrämjande åtgärder.

 

För vem passar kursen?

Kursen vänder sig till kommunikatörer på alla nivåer i företaget som arbetar med digital kommunikation. Du som jobbar mer konkret med webbplatsen, bild, film och sociala medier får med dig tips och användbara verktyg. Är du kommunikationsdirektör eller har motsvarande roll får du nödvändiga kunskaper om det ansvar du och företaget har enligt GDPR.

 

Så fungerar distanskursen

  • Kursen genomförs online vid ett visst tillfälle, precis som en fysisk kurs.
  • Med moderna och interaktiva verktyg kan man ställa frågor och diskutera i grupp.
  • Tidsåtgången är angiven ovan.
  • Kursledaren finns med under hela den utsatta kurstiden.
  • Du behöver ha en bra uppkoppling med din dator och du deltar via ett digitalt verktyg med ljud, bild och webkamera. Länk för att kunna delta i det digitala mötesrummet kommer att skickas till dig i god tid innan kursstart.
  • Pauser ingår i den angivna tiden av kurstillfället.


Vad behöver du?

Vi rekommenderar att du har grundläggande kunskaper i GDPR och ser värdet av att uppdatera dig och att få nya kunskaper gällande sociala medier och cookies.

VÄLJ STARTDATUM FÖR KURSTILLFÄLLE

Kursinnehåll

GDPR i närbild – så säger lagen

• Huvuddragen i GDPR – vad är nytt sedan ikraftträdandet i maj 2018?

• Rättsliga grunder för behandling av personuppgifter i bild och film.

• GDPR i förhållande till Tryck- och yttrandefrihetsgrundlagarna

Avtal och formalia – det kräver GDPR av dig

  • Att använda sig av samtycke – hur skriver du ett samtyckesavtal enligt GDPR? 
  • Informationskrav vid insamling av personuppgifter.
  •  Så upprättar du modellavtal för bild och film.

GDPR i praktiken – tips för din nya vardag

  • Vad gäller för mingelbilder och film och foto i offentliga miljöer? 
  • Sociala medier och GDPR – genomgång av Datainspektionens syn. 
  • Diskussion och frågestund.

Cookies och användning av data på webbplatser

  • Vilka krav ställs på ett samtycke kring cookies och övrig databehandling på webbplatser enligt nuvarande praxis?
  • Hur informerar man på bästa sätt kring sin hantering av cookies och annan webbplatsdata?
  • Behövs en acceptruta eller går det att låta användaren surfa vidare som samtycke?

Sociala medier

  • Anpassade målgrupper på Facebook – vad ska man tänka på enligt GDPR?
  • Samarbeten med influencers -vad säger praxis om reklammarkering?
  • Vilket ansvar har företaget vid reklamsamarbeten med profiler – behövs avtal?

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, chef. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

EvaHanna Wittrin

EvaHanna Wittrin

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, chef. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

loader
Laddar