Kursen finns i en uppdaterad version här
Alla vill prata om hållbarhet - men hur gör man det på ett trovärdigt sätt? Grunden är att du som kommunikatör förstår din verksamhets hållbarhetsarbete, för att sedan kunna hitta det som gör din hållbarhetsresa relevant och engagerande för din målgrupp.
För att du ska lyckas kommunicera hållbarhet behöver du förstå grunderna i vad du ska prata om. Annars riskerar du att förenkla eller överdriva din verksamhets hållbarhetsarbete. Samtidigt är det viktigt att inte överösa din målgrupp med information. Med hjälp av emotion och storytelling förvandlar du information till engagerande hållbarhetskommunikation.
- Helena Jergander, Familjebostäder
Att arbeta aktivt med hållbarhetsfrågor är en hygienfaktor och självklarhet idag. Allt fler företag bygger också stora delar av sin kommunikation på hållbarhetsarbetet. Hållbarhetskommunikation kan stärka varumärket, inspirera till beteendeförändringar och skapa engagemang i organisationen. Men det finns också fallgropar som många räds.
Regel nummer ett. Alla kan prata om sitt hållbarhetsarbete, men beroende på hur det ser ut behöver du anpassa var, hur och när du pratar. I denna kurs får du konkreta exempel och handfasta tips på hur du når ut med din hållbarhetskommunikation, stärker ert varumärke, skapar engagemang och undviker att trampa snett.
Yrsa Lindberg är utbildad humanekolog och jobbar med hållbarhetstrategi- och kommunikation på kommunikationsbyrån Futerra. Där hjälper hon företag och organisationer att nå ut med sitt hållbarhetsarbete och engagera sina målgrupper i vår viktigaste fråga hittills.
Den här kursen vänder sig till dig som arbetar med kommunikations- eller hållbarhetsfrågor och ger dig verktygen du behöver för att kommunicera hållbarhet. Inga förkunskaper krävs.
Skicka in en intresseanmälan för att få veta mer
Skicka in en intresseanmälan för att få veta mer
Grunderna i hållbarhet och hållbarhetsarbete
Begrepp och ramverk att ha koll på
Hur du formar hållbarhetsbudskap
Hur väljer du ut vad du ska kommunicera från din verksamhets hållbarhetsarbete och gör det relevant och intressant för dina målgrupper?
Hur kan du jobba med storytelling och emotion?
Hur jobbar du med hållbarhetskommunikation i olika kanaler?
Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, utbildningschef. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se
EvaHanna Wittrin
EvaHanna Wittrin
Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, utbildningschef. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se