hallbar utveckling for kommunikatorer

Distanskurs: Hållbar utveckling för kommunikatörer

Alla vill prata om hållbarhet - men hur gör man det på ett trovärdigt sätt? Grunden är att du som kommunikatör förstår din verksamhets hållbarhetsarbete, för att sedan kunna hitta det som gör din hållbarhetsresa relevant och engagerande för din målgrupp. 

Introduktion och beskrivning

För att du ska lyckas kommunicera hållbarhet behöver du förstå grunderna i vad du ska prata om. Annars riskerar du att förenkla eller överdriva din verksamhets hållbarhetsarbete. Samtidigt är det viktigt att inte överösa din målgrupp med information. Med hjälp av emotion och storytelling förvandlar du information till engagerande hållbarhetskommunikation.

 

Att arbeta aktivt med hållbarhetsfrågor är en hygienfaktor och självklarhet idag. Allt fler företag bygger också stora delar av sin kommunikation på hållbarhetsarbetet. Hållbarhetskommunikation kan stärka varumärket, inspirera till beteendeförändringar och skapa engagemang i organisationen. Men det finns också fallgropar som många räds.

 

Regel nummer ett. Alla kan prata om sitt hållbarhetsarbete, men beroende på hur det ser ut behöver du anpassa var, hur och när du pratar. I denna kurs får du konkreta exempel och handfasta tips på hur du når ut med din hållbarhetskommunikation, stärker ert varumärke, skapar engagemang och undviker att trampa snett.

 

Du kommer att lära dig

  • Grunderna i hållbarhet och hållbarhetsarbete
  • Begrepp och ramverk att ha koll på
  • Hur du formar hållbarhetsbudskap 

Kursledare

Yrsa Lindberg är utbildad humanekolog och jobbar med hållbarhetstrategi- och kommunikation på kommunikationsbyrån Futerra. Där hjälper hon företag och organisationer att nå ut med sitt hållbarhetsarbete och engagera sina målgrupper i vår viktigaste fråga hittills.

 

För vem passar kursen?

Den här kursen vänder sig till dig som arbetar med kommunikations- eller hållbarhetsfrågor och ger dig verktygen du behöver för att kommunicera hållbarhet. Inga förkunskaper krävs.

 

Så fungerar distanskursen

  • Kursen genomförs online vid ett visst tillfälle, precis som en fysisk kurs.
  • Tidsåtgången är angiven ovan i texten
  • Kursledaren finns med under hela den utsatta kurstiden.
  • Du behöver ha en bra uppkoppling med din dator och du deltar via ett digitalt verktyg med ljud, bild och webkamera. Länk för att kunna delta i det digitala mötesrummet kommer att skickas till dig i god tid innan kursstart.
  • Pauser och eget arbete ingår i den angivna tiden av kurstillfället.
VÄLJ STARTDATUM FÖR KURSTILLFÄLLE

Kursinnehåll

Grunderna i hållbarhet och hållbarhetsarbete

  • Vad är hållbar utveckling?
  • Vad har Parisavtalet och Agenda 2030 med min verksamhet att göra?
  • Hur jobbar företag och organisationer med hållbarhet?

 

Begrepp och ramverk att ha koll på

  • Hållbar, grön, cirkulär, miljövänlig. Klimatneutral, nettonoll, positiv, ISO. Vad betyder det?
  • Vad får jag säga enligt marknadsföringslagen och när blir det greenwashing?

 

Hur du formar hållbarhetsbudskap 

Hur väljer du ut vad du ska kommunicera från din verksamhets hållbarhetsarbete och gör det relevant och intressant för dina målgrupper?

Hur kan du jobba med storytelling och emotion?

Hur jobbar du med hållbarhetskommunikation i olika kanaler?

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, chef. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

EvaHanna Wittrin

EvaHanna Wittrin

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, chef. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

loader
Laddar