Engagerande hållbarhetskommunikation

Optimera din hållbarhetskommunikation med trovärdighet och engagemang!
Fyra händer håller tillsammans lite jord med en grön stjälk i.

Som kommunikatör är det avgörande att förstå och integrera hållbarhetsarbetet i din verksamhet för att kommunicera på ett transparent och relevant sätt. Dessutom blir hållbarhetskommunikationen än mer viktig i och med nya regelverk såsom CSRD och Green Claims. Undvik ytliga påståenden och fördjupa dig i stället i hållbarhetsstrategin och dess koppling till sociala, ekonomiska och miljömässiga aspekter genom de globala målen. 

För att kommunicera hållbarhet bör organisationen ha en stark hållbarhetsstrategi att utgå ifrån. För att effektivt kommunicera hållbarhet krävs mer än att bara säga "vi är hållbara". Din organisation behöver en välgenomtänkt hållbarhetsstrategi som integrerar olika delar och utvecklas över tid. Förståelsen för hållbarhetsarbetet i din verksamhet är avgörande för att undvika platta påståenden och för att hålla hållbarhetskommunikationen relevant och engagerande.

För att undvika förenklingar eller överdrifter av ditt företags hållbarhetsarbete är det avgörande att vara väl insatt och förstå hur det integreras i affären, samt kopplas till de globala målen. Målet är att skapa engagemang genom att dela relevant innehåll och stärka varumärket genom en autentisk hållbarhetskommunikation.

Utforska grunderna i hållbarhet i vår kurs, där vi kombinerar föreläsningar och teori med praktiska övningar både individuellt och i grupp. Lär dig att skapa effektiv hållbarhetskommunikation och låt det bli en naturlig förlängning av din verksamhets aktiviteter och initiativ.

I den här kursen går vi igenom grunderna kring hållbarhet och hur du skapar den bästa kommunikationen. Vi varvar föreläsning och teori med praktiska övningar enskilt och i grupp. Du får ta del av processen för att bearbeta och skapa hållbarhetskommunikation.
 

Du kommer att lära dig

  • Att förankra kommunikationen i ert hållbarhetsarbete kopplat till affär, verksamhet, varumärke, kommunikation och organisation
  • Viktiga lagar, riktlinjer och ramverk att ha koll på för framtida hållbarhetsarbete
  • Hur du formar och paketerar relevant och inspirerande hållbarhetsbudskap och unika berättelser gentemot er målgrupp
  • Tillvägagångssätt och modell för att möta målgruppen med er hållbarhetskommunikation
  • Metod för hur ni bäst arbetar löpande med hållbarhetskommunikation – planering och arbetssätt

Kursledare

Maria Westman - Mångårig erfarenhet inom marknadsföring, kommunikation, affärsutveckling och organisationsutveckling. Maria är grundare av och strategisk rådgivare på C by West. I samarbetet med olika uppdragsgivare i flertalet branscher har Maria skaffat sig en mängd olika erfarenheter och insikter inom områdena ovan samt inom hållbarhetskommunikation som hon gärna delar med sig av i bland annat föreläsningar och utbildningar.

För vem passar kursen?

För dig som arbetar med kommunikations- eller hållbarhetsfrågor och söker verktygen du behöver för att kommunicera hållbarhet. Du kan arbeta inom näringslivet, offentlig sektor eller ideell organisation. Inga förkunskaper krävs.

 

Efter genomförd kurs får samtliga deltagare ett digitalt diplom utfärdat i samarbete med TRUE Original.

Leende vit kvinna med mörkt hår och svar blus

Vill du veta mer? Kontakta mig gärna!

Vill du veta mer om ett upplägg just för er verksamhet? Kontakta mig gärna!

EvaHanna Wittrin, Chief learning officer (CLO)

Telefon: 0722871871

E-post: evahanna.wittrin@svkom.se

En kvinna som skriver på en laptops tangentbord

Så funkar distanskursen

Efter att du har anmält dig till distanskursen hittar du den under "Mina sidor". Distanskursens namn har en länk som går till läroplattsformen Learnster där den genomförs. Du klickar dig in på Learnster strax innan kursen börjar. Under kurstillfället kommer du att kunna ställa frågar och integrera med både kursledaren och andra deltagare. 

Sveriges Kommunikatörer är ett auktoriserat utbildningsföretag!

Sveriges Kommunikatörer är medlemmar i Utbildningsföretagen och har ett kvalitetssystem som granskats och godkänts i enlighet med organisationens kriterier för kvalitetsauktorisation.