kundresan som verktyg 770x360

Distanskurs: Kundresan som verktyg för effektiv kommunikation

Vässa kommunikationen genom att skapa förståelse för målgruppens behov och drivkrafter. 

Introduktion och beskrivning

Idag vill de flesta organisationer kalla sig kundcentrerade eller användarfokuserade. Men för att leva upp till det löftet kan det vara nödvändigt att kränga av sig sina egna, hemmablinda glasögon och tvinga sig att se världen ur mottagarens perspektiv.

Kundresan är ett verktyg som hjälper er att rikta om fokus från organisationens kanaler och avdelningar till kundens verklighet. Genom att kartlägga mottagarens hela upplevelse får du förståelse för hur du kan skapa mer effektiv kommunikation, som landar väl hos mottagaren.

Under den här distanskursen går vi igenom hur du gör för att samla in kundinsikter, visualisera dem i en kundresekarta och sedan använda den för att identifiera förbättringsmöjligheter. Teori och modeller kommer att varvas med konkreta exempel, praktiska övningar och tips.

Visste du till exempel att det bara krävs fem kundintervjuer för att få fram 80 % av alla insikter?

”Föreläsningar, egna uppgifter och diskussioner utifrån detta var ett jättebra upplägg. Stort värde i att sätta ord på sina egna reflektioner men att höra hur andra resonerar utifrån andra perspektiv och verksamheter är jätteintressant”

- Anna Svanbeck, Umeå Universitet

Du kommer att lära dig

  • Vad kundresan är och hur den kan vara ett värdefullt verktyg i din verksamhet.
  • Hur du samlar in insikter baserade på kundens behov, beteende, förväntningar och problem.
  • Att visualisera en kundresekarta som du kan presentera för dina kollegor.
  • Hur du använder kundresan för att identifiera nya möjligheter och förbättra din kommunikation.

Kursledare

Petronella Barvaeus är digital strateg med mångårig erfarenhet av att jobba med resultatorienterad kommunikation för både myndigheter, nystartade techbolag och välkända varumärken i en rad olika branscher. Hon är en regelbundet anlitad föreläsare, kursledare och moderator inom digital kommunikation och innovation. Petronella är medgrundare till Maniola Studios.

Så fungerar distanskursen

  • Kursen genomförs online vid ett visst tillfälle, precis som en fysisk kurs.
  • Med moderna och interaktiva verktyg kan man ställa frågor och diskutera i grupp.
  • Kursledaren finns med under hela den utsatta kurstiden.
  • Du behöver ha en bra uppkoppling med din dator och du deltar via ett digitalt verktyg med ljud, bild och webkamera. Länk för att kunna delta i det digitala mötesrummet kommer att skickas till dig i god tid innan kursstart.
  • Pauser och eget arbete ingår i den angivna tiden av kurstillfället.

För vem passar kursen?

Kursen fungerar för dig som inte har möjlighet att närvara på plats och är lämplig för alla typer av organisationer. Kursen är till för dig som vill lära dig mer om vikten av att vara kundorienterad och hur du kan arbeta med kundresan som verktyg.

Vad behöver du?

Inga förkunskaper behövs. Du behöver en dator och ladda ner Zoom Video.

Kursformat

Den här kursen finns också att läsa som on demand. Då läser du i egen takt under fyra veckor, med hjälp av inspelade föreläsningar.

Se webbinariet om kundresor

Få ett smakprov på vad du kommer att lära dig i kursen. Titta på webbinariet direkt på Youtube.

VÄLJ STARTDATUM FÖR KURSTILLFÄLLE

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, chef. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

EvaHanna Wittrin

EvaHanna Wittrin

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, chef. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

Relaterat innehåll

situationas kundresor

Att du gillar fotboll är troligen inte särskilt relevant för vilken information du vill ha när ska beställa ett Corona-test. Din yrkesroll och civilstatus...

Petronella Barvaeus

Alla pratar om kundresor, men vad innebär det egentligen?

loader
Laddar