Ett par händer skriver på en bärbar dator

Distanskurs: Mät effekten av din kommunikation

Få både kunskap och praktisk övning i att följa upp effekten av kommunikation med hjälp av mätning och dataanalys! Kursen passar dig som har en operativ roll som kommunikatör eller marknadsförare.

Introduktion och beskrivning

Behovet av att mäta och följa upp effekten av kommunikation blir bara större och större. Många verksamheter har tillgång till stora mängder data, men få
medarbetare har rätt kunskap och verktyg för att analysera och skapa relevanta insikter som går att agera på.


I den här kursen lär du dig att utvärdera effekten av kommunikation genom att sätta upp en mätplan med relevanta nyckeltal, samt rutiner för rapportering och dataanalys. Är du redo att ta på dig ledartröjan i förändringen till ett datadrivet arbetssätt och börja mäta, analysera och agera på resultatet av er kommunikation? Då är den här kursen för dig!

Det här är en av våra mest populära utbildningar som under våren 2022 har utvecklats och omarbetats för att tillgodose en efterfrågan på djupare och mer konkreta kunskaper i dataanalys.

Du kommer att lära dig 

  • Att sätta upp en mätplan för att följa upp effekten av kommunikation
  • Att definiera nyckeltal, förstå vad de innebär och när de används
  • Att följa mottagarens resa för att identifiera konverterinspunkter
  • Att skapa rutiner för rapportering och analys
  • Att analysera data för att komma till insikt och handling
  • Ett datadrivet arbetssätt i praktiken 


Kursledare

Lisa Walder är en mångsidig digital strateg med bakgrund inom webbanalys och produktutveckling, bland annat från Aftonbladet och som Head of Digital Analytics på Diplomat Communications. Lisa är digital strateg på Maniola Studios.


Petronella Barvaeus är digital strateg med mångårig erfarenhet av att jobba med resultatorienterad kommunikation för både offentliga aktörer, nystartade techbolag och välkända varumärken i en rad olika branscher. Hon är medgrundare till Maniola Studios.


För vem passar kursen 

Kursen passar dig som jobbar i en operativ roll som marknadsförare eller
kommunikatör och vill bli bättre på att följa upp och analysera resultatet av
kommunikationsprojekt och insatser. Innehållet passar både för dig som arbetar inom offentlig och privat verksamhet.

Fokus ligger främst på digital mätning, men processen för dataanalys är applicerbar på alla typer av data.


Vad behöver du?

Inga förkunskaper krävs. Du behöver en dator med webbkamera och mikrofon.


Så fungerar distanskursen 

  • Kursen genomförs online vid ett visst tillfälle. Du deltar live via din dator med ljud och bild.
  • Du behöver ha en bra uppkoppling och webbkamera. Använd gärna hörlurar med mikrofon för bästa ljud.
  • Länk för att kunna delta i det digitala mötesrummet kommer att skickas till dig i god tid innan kursstart.
  • Kursledaren finns med och leder agendan under hela den utsatta kurstiden.
  • Pauser ingår i den angivna tiden för kurstillfället

 

Den här kursen finns också att läsa som on demandDå läser du på egen hand under fyra veckor, med hjälp av inspelade föreläsningar. 



Skräddarsy din utbildning till hela teamet

Du vet väl att vi kan hålla den här utbildningen hos er och kompetensutveckla hela teamet på en gång? Kursen anpassas då efter era unika behov och förutsättningar. Kontakta Nilla Peterson eller läs mer här.


Se webbinariet om mätning

Få ett smakprov på vad du kommer att lära dig i kursen. Se webbinariet om mätning direkt på Youtube.

VÄLJ STARTDATUM FÖR KURSTILLFÄLLE

Kontakta oss

EvaHanna Wittrin, utbildningschef kurser och nätverk. Mejl: evahanna.wittrin@svkom.se. Tel: +46 722 871 871

EvaHanna Wittrin

EvaHanna Wittrin

Kontakta oss

EvaHanna Wittrin, utbildningschef kurser och nätverk. Mejl: evahanna.wittrin@svkom.se. Tel: +46 722 871 871

Relaterat innehåll

Bild på Lisa Walder

Vad har mätning med kommunikation att göra egentligen? I vår kompetenskartläggning visades att det finns ett stort behov av ökad kunskap inom dataanalys...

loader
Laddar