En sittande kvinna i linnekläder med en uppslagen dator i sitt knä

Distanskurs: Optimera dina sociala medier–skapa rätt budskap i rätt format

Framtidssäkra din kommunikation genom att optimera och utnyttja möjligheterna med sociala medier på bästa sätt för att nå rätt målgrupper med rätt budskap.

Introduktion och beskrivning

Denna distanskurs är speciellt utformad för kommunikatörer som vill förbättra sin förmåga att använda sociala medier som en kraftfull kanal för effektiv kommunikation. Kursen fokuserar på att ge deltagarna de kunskaper och verktyg som behövs för att optimera närvaron i sociala medier och skapa engagerande och relevanta budskap i rätt format.

Under en heldag går vi igenom de mest använda sociala kanalerna, samt deras styrkor, svagheter och möjligheter kopplat till både organisk publicering och annonsering. Vi går även igenom hur du kan koppla sociala medier till just din kundresa och dina målgrupper. Teori och modeller varvas med de senaste uppdateringarna om vad som gäller på plattformarna just nu och hur du på bästa sätt jobbar med tekniken och algoritmerna – utan att behöva sätta dig in i detaljerna. Kursen är anpassad för att passa alla typer av organisationer – oavsett om du jobbar i privat eller offentlig sektor.

Du kommer att lära dig

  • Styrkor och svagheter med olika sociala medier och hur respektive kanals algoritm fungerar.
  • Hur du sätter upp mål och KPI:er för sociala medier och mäter resultatet över tid.
  • Hur du skapar engagerande och relevant innehåll, anpassar ditt innehåll till sociala medier på ett optimalt sätt samt planerar ditt innehåll i både köpta och icke-köpta kanaler.
  • Annonsering på sociala medier.
  • Hur och var du bäst når din målgrupp på sociala medier, samt styrkor och svagheter hos de mest använda sociala medier-kanalerna.
  • Integritet och etik, möjligheter och begränsningar.
  • Hur AI påverkar sociala medier och hur du kan använda det för att effektiviera och optimera ditt arbete.


För vem passar kursen?

Kursen riktar sig till kommunikatörer och marknadsförare som vill utveckla sina färdigheter inom sociala medier. Inga specifika förkunskaper krävs, men det är fördelaktigt att ha grundläggande kunskaper om sociala medieplattformar och/eller ha provat på annonsering på sociala medier.


Vad behöver du?

Du behöver ha minst ett års yrkesverksamhet inom kommunikation och grundläggande kunskap om vanliga termer och begrepp inom ämnet.


Kursledare

Christina Norling är Growth Strategist på Maniola Studios och har jobbat med sociala medier i över 10 år. Hon har tidigare jobbat med content distribution och digital dataanalys, samt hållit utbildningar i digital marknadsföring och sociala medier.

Så fungerar distanskursen

  • Kursen genomförs online vid ett visst tillfälle, precis som en fysisk kurs.
  • Kursledaren finns med under hela den utsatta kurstiden.
  • Du behöver ha en bra uppkoppling med din dator och du deltar via ett digitalt verktyg med ljud, bild och webkamera. Länk för att kunna delta i det digitala mötesrummet kommer att skickas till dig i god tid innan kursstart.
  • Pauser och eget arbete ingår i den angivna tiden av kurstillfället.

 

Skräddarsy din utbildning till hela teamet

Du vet väl att vi kan hålla den här utbildningen hos er och kompetensutveckla hela teamet på en gång? Kursen anpassas då efter era unika behov och förutsättningar. Vi gör även helt skräddarsydda utbildningar på uppdrag av våra kunder. Kontakta gärna EvaHanna Wittrin så berättar vi mer, eller läs mer här.

VÄLJ STARTDATUM FÖR KURSTILLFÄLLE

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till Emma Ekenberg, Kurs- och nätverksansvarig. Mejl: Emma.Ekenberg@svkom.se. Tel: 0735 963 309

Emma Ekenberg

Emma Ekenberg

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till Emma Ekenberg, Kurs- och nätverksansvarig. Mejl: Emma.Ekenberg@svkom.se. Tel: 0735 963 309

Relaterat innehåll

Christina Norling är tillväxtstrateg och sociala medier-expert på Maniola Studios. Här delar hon med sig av vad du bör ha koll på inom sociala medier 2023!

Bild på tre mobilskärmar med appar

Landskapet för sociala medier blir allt mer komplext. För att göra det lättare att navigera på plattformarna finns algoritmer som kurerar vilka inlägg...

loader
Laddar