En grå vägg med uppsatta post-it-lappar i olika rosa, orange och gula färger

Distanskurs: Storytelling

Vässa dina berättelser och nå bättre resultat. 

Introduktion och beskrivning

Fängslande berättelser får oss att minnas, agera, dela och rekommendera. Men för att lyckas behöver du kunna den kraftfulla strukturen inom storytelling, hur du besätter rollerna samt hur man producerar effektivt och med hög kvalitet.

Den här heldagen ger dig insikter, verktyg och en teoretisk grund – men det är framförallt en praktisk kurs där du aktivt får jobba med idéer, synopsis och egna stories.

 

"Väldigt engagerande och sympatisk kursledare och duktig på att skapa närvaro och engagemang även i det digitala mötesformatet. Vi fick bra modeller och verktyg för att strukturera en engagerande berättelse.”

- Åsa Brozén, Socialstyrelsen

 

Du kommer att lära dig

  • Struktur och berättarteknik
  • De viktigaste rollerna inom storytelling
  • Skriva manus för storytelling
  • Produktionsprocess och intervjuteknik för framgångsrik storytelling
  • Olika format för storytelling

 

Kursledare

Helena Brunkman är en mycket uppskattad kursledare som anlitas över hela Sverige. Hon har en bakgrund som nyhetsjournalist i TV-världen vilket gör att hon är skicklig på att skapa ett effektivt berättande som snabbt berör. Hon har även en gedigen utbildning inom storytelling inom både privat och offentlig sektor samt inom upplevelseindustrin. Helena är även kursledare för Producera Mobilfilm samt Medierelationer och Intervjuteknik.

 

För vem passar kursen?

Kursen är utvecklad för kommunikatörer, marknadsförare, ledare och videoproducenter som vill producera kraftfulla berättelser för att skapa engagemang, öka gemenskapen bland medarbetare eller stärka varumärke.

 

Vad behöver du?

En dator med ordbehandlingsprogram eller papper och penna. Försök att identifiera två historier som man (medarbetare, kunder..annan) gärna berättar på din arbetsplats. De behöver inte vara varken långa eller komplicerade utan endast små och enkla.

 

Så fungerar distanskursen

  • Kursen genomförs online vid ett visst tillfälle, precis som en fysisk kurs.
  • Med moderna och interaktiva verktyg kan man ställa frågor och diskutera i grupp.
  • Tidsåtgången är angiven ovan i texten.
  • Kursledaren finns med under hela den utsatta kurstiden.
  • Du behöver ha en bra uppkoppling med din dator och du deltar via ett digitalt verktyg med ljud, bild och webkamera. Länk för att kunna delta i det digitala mötesrummet kommer att skickas till dig i god tid innan kursstart.
  • Pauser och eget arbete ingår i den angivna tiden av kurstillfället.

 

Skräddarsy din utbildning till hela teamet

Du vet väl att vi kan hålla den här utbildningen hos er och kompetensutveckla hela teamet på en gång? Kursen anpassas då efter era unika behov och förutsättningar. Vi gör även helt skräddarsydda utbildningar på uppdrag av våra kunder. Kontakta gärna Nilla Peterson så berättar vi mer, eller läs mer här.

VÄLJ STARTDATUM FÖR KURSTILLFÄLLE

Kursinnehåll

Är det storytelling? Fråga hjärnan!

  • Först en banan – kan storytelling öka ett ekonomiskt värde?
  • Vi analyserar exempel från verkligheten
  • Att beröra hjärnan

 

Struktur och rollbesättning

  • Freytags pyramid
  • Hjälten, antagonisten och hjälparen – vem är du?
  • ÖVNING: Skapa manus



 

 

Producera och format

  • Produktionsprocessen
  • Intervjuteknik för modig storytelling
  • ÖVNING: Planera produktion samt intervju

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, utbildningschef. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

EvaHanna Wittrin

EvaHanna Wittrin

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, utbildningschef. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

Relaterat innehåll

Leende kvinna skriver på en läsplatta

Hur skriver du text som faktiskt blir läst? Att skapa skrivet innehåll som står ut och som bygger relationer är något många kommunikatörer regelbundet...

Att komma ifrån inifrån-och-ut-tänket. 9 av 10 företag tror att deras kunder bryr sig så himla mycket om vad företaget är, gör och bryr sig om. Om ...

loader
Laddar