Den här kursen ger dig kraft att ta vara på potentialen i den interna kommunikationen och skapa förutsättningar för hela verksamheten att kommunicera bättre och bli mer framgångsrik. Den här kursen finns även som fysisk i Stockholm 2023.
Vad är intern kommunikation och varför är den viktig för organisationen? Många missar den stora potentialen i den interna kommunikationen genom att reducera den till ett intranät eller stora flöden av goda nyheter.
Ett mer medvetet, genomtänkt och strategiskt sätt att se på och arbeta med intern kommunikation kan bidra till att din organisation hittar vägar att ta sig an sina allra största utmaningar, oavsett om det handlar om att genomföra förändringar, bli mer konkurrenskraftig eller att leva upp till sina varumärkeslöften.
Syftet med intern kommunikation är att få verksamheten att utvecklas i den riktning som krävs för att nå målen. Och alla i verksamheten, medarbetare, chefer och ledningen – tillsammans med kommunikationsfunktionen – ansvarar för att den interna kommunikationen fungerar.
Under kursen utmanas gamla föreställningar, myter och modeller om intern kommunikation och som deltagare får du inspiration att hantera och möta de utmaningar organisationer har idag. Du får lära dig mer om ”Kommunikativa organisationer”, forskningen från Lunds universitet som fått mycket uppmärksamhet. Du får också konkreta exempel på hur andra organisationer arbetar med strategisk intern kommunikation.
- Christine Nilsson, Boliden
Susanne Dahlman, kommunikationskonsult och VD med mångårig erfarenhet av strategisk och intern kommunikation, förändringsarbeten och utveckling av kommunikativt ledarskap. Susanne utbildar och föreläser för chefer, ledningsgrupper och kommunikatörer, genomför undersökningar och analyser av kommunikation.
Mats Heide, som gästföreläser på kursen, är professor i strategisk kommunikation vid Lunds universitet. Mats är en av Sveriges mest kända profiler inom strategisk kommunikation och var projektledare för det stora forskningsprojektet ”Kommunikativa organisationer” (2014 – 2018). Mats har skrivit många böcker om strategisk och intern kommunikation och driver just nu forskningsprojektet ”Kommunikativa offentliga organisationer”.
Susanne och Mats har tillsammans skrivit boken ”Strategisk intern kommunikation – led organisationer med kommunikation”, utgiven av Liber 2019.
Kursen vänder sig i första hand till personer som har flera års erfarenhet av arbete med och ansvar eller stort intresse för intern kommunikation. Kommunikationschefer, kommunikatörer, HR-specialister, eller t ex verksamhetsutvecklare som har i uppdrag att ta vara på det strategiska värdet av intern kommunikation.
Ett stort intresse för intern kommunikation. Underlag till handlingsplan kommer att skickas ut i förväg.
Du vet väl att vi kan hålla den här utbildningen hos er och kompetensutveckla hela teamet på en gång? Kursen anpassas då efter era unika behov och förutsättningar. Vi gör även helt skräddarsydda utbildningar på uppdrag av våra kunder. Kontakta gärna EvaHanna Wittrin så berättar vi mer, eller läs mer här.
Strategi i praktiken
Förväntningar och ledningens roll
Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till Emma Ekenberg, Kurs- och nätverksansvarig. Mejl: Emma.Ekenberg@svkom.se. Tel: 0735 963 309
Emma Ekenberg
Emma Ekenberg
Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till Emma Ekenberg, Kurs- och nätverksansvarig. Mejl: Emma.Ekenberg@svkom.se. Tel: 0735 963 309