En man med svart t-shirt och bruna byxor står och skriver vid en vit tavla. Flera sittande personer är runtomkring

Distanskurs: Värdeskapande intern kommunikation

Vi har justerat innehållet och gjort en mer uppdaterad version av kursen, den hittar du här

Vill du lyfta din organisations interna kommunikationsarbete till nästa nivå? För att göra det är det viktigt att du förstår verksamheten och vilka utmaningar som finns för att förverkliga dina mål. 

Introduktion och beskrivning

För att lyckas med strategiarbete, utvecklingsarbete, verksamhetsförändringar och att anpassa sig till omvärlden, behövs en genomtänkt kommunikation, på alla nivåer i verksamheten.

Här får du som kommunikatör de verktyg du behöver för att stötta verksamhetens chefer och ledare att aktivt använda sig av medveten strategisk kommunikation. Ett ledarskap som dessutom bidrar till att skapa en kommunikativ kultur - en av förutsättningarna för att vara en attraktiv arbetsgivare.

 

”Eva var inkluderande och inbjudande, otroligt professionell och trygg. Det är en ära att ha fått ha Eva som kursledare. Verktygen som presenterats i form av modeller, nätverkandet med andra kursdeltagare samt en bra övning i digitalt möte som är värdeskapande var otroligt värdefullt.”

- Maria Kalén, Hässleholm Miljö AB

 

Du kommer att lära dig

  • En metod som optimerar värdet på dina kommunikationsinsatser.
  • Att kartlägga din organisations kommunikationssystem.
  • Fördelarna med ett kommunikativt ledarskap.
  • Hur du går från producent till strateg.
  • Att bli en coachande kommunikatör

 

Kursledare

Eva Willstrand har 20 års erfarenhet av kommunikationsutveckling, såväl i ledande befattning som i specialistrollen, inom exempelvis Scandinavian Airlines, Saab Technologies och Lantmännen.

 

Gästföreläsare

  • Sofia Lodin, Internkommunikationsansvarig, Anticimex AB
  • Veronica Foberg Gustafsson, Kommunikationschef Förpacknings- och Tidningsinsamlingen
  • Malin Baeza Roos, Kommunikationschef, GÖTEBORGS STAD, Konsument- och medborgarservice

 

För vem passar kursen?

Den här kursen passar dig som har erfarenhet av kommunikationsarbete och som genom teori och praktiska övningar vill ta fram processer med mätbara resultat för din kommunikation.

 

Vad behöver du?

För att maximera undervisningens kvalitet kommer du att få ett antal förberedande frågeställningar via kursens projektplats, cirka en vecka före kursstart. Mellan kursdagarna får du uppgifter att hantera till nästkommande kursdag.

 

Så fungerar distanskursen

  • Kursen genomförs online vid ett visst tillfälle, precis som en fysisk kurs.
  • Tidsåtgången är angiven ovan i texten
  • Kursledaren finns med under hela den utsatta kurstiden.
  • Du behöver ha en bra uppkoppling med din dator och du deltar via ett digitalt verktyg med ljud, bild och webkamera. Länk för att kunna delta i det digitala mötesrummet kommer att skickas till dig i god tid innan kursstart.
  • Pauser och eget arbete ingår i den angivna tiden av kurstillfället.

 

Skräddarsy din utbildning till hela teamet

Du vet väl att vi kan hålla den här utbildningen hos er och kompetensutveckla hela teamet på en gång? Kursen anpassas då efter era unika behov och förutsättningar. Vi gör även helt skräddarsydda utbildningar på uppdrag av våra kunder. Kontakta gärna Nilla Peterson så berättar vi mer, eller läs mer här.

VÄLJ STARTDATUM FÖR KURSTILLFÄLLE

Skicka in en intresseanmälan så kontaktar vi dig. Intresseanmälan är inte bindande.

Skicka in en intresseanmälan så kontaktar vi dig. Intresseanmälan är inte bindande.





Kursinnehåll

VÄRDESKAPANDE KOMMUNIKATION

  • Vilka vinster ger effektiv internkommunikation?
  • Hur ser kopplingen mellan engagemang och resultat ut, och hur tar du dig dit?
  • Hur vet vi att vi jobbar värdeskapande? – En metod som optimerar värdet på våra insatser.
  • Kommunikativt ledarskap som strategi och värdeskapare.
  • Att leva varumärket – hur får vi engagerade medarbetare som lever varumärket i sanningens ögonblick?

SE ÖVER DITT KOMMUNIKATIONSSYSTEM

  • Kartlägg din organisations kommunikationssystem: aktörer och samverkan sinsemellan.
  • Utvärdera organisationens kanaler i förhållande till utmaningar och behov.
  • Vilka budskap fungerar bäst i vilka kanaler?

KOMMUNIKATÖRENS ROLL IDAG ELLER IMORGON

  • Vart är vi på väg, och varför? Att gå från producent till strateg.
  • Vad innebär kommunikationsstrategin i praktiken för kommunikatör, respektive ledning och organisation?
  • Bli en coachande kommunikatör.

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till Emma Ekenberg, Kurs- och nätverksansvarig. Mejl: Emma.Ekenberg@svkom.se. Tel: 0735 963 309

Emma Ekenberg

Emma Ekenberg

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till Emma Ekenberg, Kurs- och nätverksansvarig. Mejl: Emma.Ekenberg@svkom.se. Tel: 0735 963 309

loader
Laddar