kundresan som verktyg 770x360

On demand: Kundresan som verktyg för effektiv kommunikation

Vässa kommunikationen genom att skapa förståelse för målgruppens behov och drivkrafter. 

Introduktion och beskrivning

Idag vill de flesta organisationer kalla sig kundcentrerade eller användarfokuserade. Men för att leva upp till det löftet kan det vara nödvändigt att kränga av sig sina egna, hemmablinda glasögon och tvinga sig att se världen ur mottagarens perspektiv.

Kundresan är ett verktyg som hjälper er att rikta om fokus från organisationens kanaler och avdelningar till kundens verklighet. Genom att kartlägga mottagarens hela upplevelse får du förståelse för hur du kan skapa mer effektiv kommunikation, som landar väl hos mottagaren.

Under den här distanskursen går vi igenom hur du gör för att samla in kundinsikter, visualisera dem i en kundresekarta och sedan använda den för att identifiera förbättringsmöjligheter. Teori och modeller kommer att varvas med konkreta exempel, praktiska övningar och tips.

Visste du till exempel att det bara krävs fem kundintervjuer för att få fram 80 % av alla insikter?

 

Du kommer att lära dig

  • Vad kundresan är och hur den kan vara ett värdefullt verktyg i din verksamhet.
  • Hur du samlar in insikter baserade på kundens behov, beteende, förväntningar och problem.
  • Att visualisera en kundresekarta som du kan presentera för dina kollegor.
  • Hur du använder kundresan för att identifiera nya möjligheter och förbättra din kommunikation.

 

Kursledare

Petronella Barvaeus är digital strateg med mångårig erfarenhet av att jobba med resultatorienterad kommunikation för både myndigheter, nystartade techbolag och välkända varumärken i en rad olika branscher. Hon är en regelbundet anlitad föreläsare, kursledare och moderator inom digital kommunikation och innovation. Petronella är medgrundare till Maniola Studios där hon har rollen digital strateg.


Så fungerar distanskursen

  • Kursen genomförs online on demand när du vill och tidsåtgången är 6-8 timmar totalt.
  • Du kommer att få tillgång till ett antal videoföreläsningar á 15-18 minuter under kursens gång som du kan titta på när du vill. Varje videoföreläsning innehåller en uppgift som du ska lösa.
  • I kursen slutet av kursen finns ett kunskapsquiz för att se hur bra du har tagit till dig de nya kunskaperna.

 

För vem passar kursen?

Kursen fungerar för dig som inte har möjlighet att närvara på plats och är lämplig för alla typer av organisationer. Kursen är till för dig som vill lära dig mer om vikten av att vara kundorienterad och hur du kan arbeta med kundresan som verktyg.


Vad behöver du?

Inga förkunskaper behövs. 

Kursformat

Denna kurs finns också som live online där du går tillsammans med andra deltagare under en dag och har videokonferenser tillsammans med kursledaren.

 

Se webbinariet om kundresor

Få ett smakprov på vad du kommer att lära dig i kursen. Titta på webbinariet direkt på Youtube.

DISTANSKURS ON DEMAND

Kursen finns tillgänglig när och var du vill. Du bestämmer själv din egen takt. Du har obegränsad tillgång till kurssidan och materialet under fyra veckors tid när du anmält dig till kursen.

Kontakta oss

EvaHanna Wittrin, utbildningsansvarig kurser, utbildningar och nätverk. Mejl: evahanna.wittrin@svkom.se. Tel: 722 871 871

EvaHanna Wittrin

EvaHanna Wittrin

Kontakta oss

EvaHanna Wittrin, utbildningsansvarig kurser, utbildningar och nätverk. Mejl: evahanna.wittrin@svkom.se. Tel: 722 871 871

loader
Laddar