Få både kunskap och praktisk övning i att följa upp effekten av kommunikation med hjälp av mätning och dataanalys! Kursen passar dig som har en operativ roll som kommunikatör eller marknadsförare.
Behovet av att mäta och följa upp effekten av kommunikation blir bara större och större. Många verksamheter har tillgång till stora mängder data, men få
medarbetare har rätt kunskap och verktyg för att analysera och skapa relevanta insikter som går att agera på.
Här lär du dig att utvärdera effekten av kommunikation genom att sätta upp en mätplan med relevanta nyckeltal, samt rutiner för rapportering och dataanalys. Är du redo att ta på dig ledartröjan i förändringen till ett datadrivet arbetssätt och börja mäta, analysera och agera på resultatet av er kommunikation? Då är den här kursen för dig!
Efter kursen har du förståelse för hur du kan utvärdera effekten av kommunikation på olika nivåer i din verksamhet, både online och offline. Du har kunskaper i vad som kan mätas, och framför allt vad som bör mätas. Du får också med dig en första version av en egen mätplan anpassad till din verksamhet - oavsett om det är ett företag, en myndighet eller ideell organisation.
Det här är en av våra mest populära utbildningar som under våren 2022 har utvecklats och omarbetats för att tillgodose en efterfrågan på djupare och mer konkreta kunskaper i dataanalys.
– Cecilia Nilsson, Senior Communications Manager på Telia Company
– Erik Persson, konsult
Lisa Walder är en mångsidig digital strateg med bakgrund inom webbanalys och produktutveckling, bland annat från Aftonbladet och som Head of Digital Analytics på Diplomat Communications. Lisa är digital strateg på Maniola Studios.
Petronella Barvaeus är digital strateg med mångårig erfarenhet av att jobba med resultatorienterad kommunikation för både offentliga aktörer, nystartade techbolag och välkända varumärken i en rad olika branscher. Hon är medgrundare till Maniola Studios.
Kursen passar dig som jobbar i en operativ roll som marknadsförare eller
kommunikatör och vill bli bättre på att följa upp och analysera resultatet av
kommunikationsprojekt och insatser. Innehållet passar både för dig som arbetar inom offentlig och privat verksamhet.
Fokus ligger främst på digital mätning, men processen för dataanalys är applicerbar på alla typer av data.
Den här kursen finns också att läsa som distanskurs.
Du vet väl att vi kan hålla den här utbildningen hos er och kompetensutveckla hela teamet på en gång? Kursen anpassas då efter era unika behov och förutsättningar. Kontakta EvaHanna Wittrin eller läs mer här.
Inga förkunskaper krävs. Du behöver en dator med webbkamera och mikrofon.
Få ett smakprov på vad du kommer att lära dig i kursen. Se webbinariet om mätning direkt på Youtube.
Kursen finns tillgänglig när och var du vill. Du bestämmer själv din egen takt. Du har obegränsad tillgång till kurssidan och materialet under fyra veckors tid när du anmält dig till kursen.
Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till Emma Ekenberg, Kurs- och nätverksansvarig. Mejl: Emma.Ekenberg@svkom.se. Tel: 0735 963 309
Emma Ekenberg
Emma Ekenberg
Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till Emma Ekenberg, Kurs- och nätverksansvarig. Mejl: Emma.Ekenberg@svkom.se. Tel: 0735 963 309