matning kommunikation

On demand: Mät effekten av din kommunikation

Lär dig att planera och utvärdera kommunikationsinsatser, och koppla dem till de övergripande verksamhetsmålen.

KPI:er och praktisk mätning av kommunikationsmål

Den här kursen är för dig som vill bli bättre på att utvärdera effekten av kommunikationsprojekt och aktiviteter på ett konkret sätt. Du har också ett behov av att påvisa effekten och värdet av kommunikation internt i din verksamhet.

Du får lära dig två ramverk som hjälper dig med detta: Key Performance Indicators respektive Objectives & Key Results. Tillsammans skapar de här ramverken goda förutsättningar att mäta effekten av kommunikation på flera nivåer i verksamheten.

  • Key Performance Indicators (KPI) syftar till att sätta tydliga effektmål och mätetal för att utvärdera och förbättra kommunikationsinsatser utefter målgruppens kundresa. 
  • Objectives & Key Results (OKR’s) – mål och delmål syftar till att påvisa effekten och värdet av kommunikation internt i verksamheten med utgångspunkt i verksamhetsmålen, och att skapa tydligt fokus för kommunikationsarbetet.

Du får också lära dig att arbeta datadrivet och agilt med hjälp av smarta arbetsprocesser och verktyg som hjälper dig att planera och utvärdera arbetet. Vi går till exempel genom hur du kan automatisera rapporter med hjälp av dashboards.

Efter utbildningen har du förståelse för hur du kan utvärdera effekten av kommunikation på olika nivåer i din verksamhet, både online och offline. Du har kunskaper i vad som kan mätas, och framför allt vad som bör mätas. Du får också med dig en första version av en egen mätplan anpassad till din verksamhet - oavsett om det är ett företag, en myndighet eller ideell organisation.

”Tack, nu har jag en bra grund att stå på i utvecklingen av att mäta både kommunikationsinsatser och vårt jobb utifrån verksamhetsmålen. Det mest värdefulla var att få konkreta verktyg att arbeta vidare med.”

– Erik Persson, konsult

 

Du kommer att lära dig

  • Hur du kopplar kommunikationsinsatser till verksamhetsmålen
  • Hur du tydliggör värdet av kommunikation och motverkar stuprörsorganisationer
  • Hur du skapar mer effektiv kommunikation för dina viktigaste målgrupper
  • Praktisk kunskap, mallar och verktyg för att sätta och följa upp mål i din verksamhet
  • Inspiration och exempel från olika typer av organisationer

 

Kursledare

Lisa Walder är en mångsidig digital strateg med bakgrund inom webbanalys och produktutveckling, bland annat från Aftonbladet. Hon har flera års erfarenhet av digitala kommunikationsbyråer, bland annat som Head of Digital Analytics på Diplomat Communications. Lisa är digital strateg på Maniola Studios.

Mathias Westphal är tillväxtstrateg och grundare av konsultbolaget Maniola Studios som hjälper klienter med förändringsledarskap och affärsutveckling med fokus på innovation och marknadsföring. Mathias har lång erfarenhet av varumärkesarbete på global nivå, innovation och digital transformation. Senast kommer Mathias från Absolut där han ledde, ett innovations- och affärsutvecklingsteam som hade ansvar för att utveckla nya produkter, tjänster, och affärsmodeller, samt driva den digitala transformationen. 

 

För vem passar kursen?

Kursen passar dig som är kommunikatör eller chef inom kommunikation och vill bli bättre på att mäta effekten av det arbete du, ditt team och din verksamhet utför.

Utbildningen passar både för dig som arbetar inom offentlig verksamhet såsom privat verksamhet. 

Så fungerar distanskursen

  • Kursen genomförs online börjar kl 09.00 och avslutas 16.00.
  • Du behöver ha en bra uppkoppling med din dator. Du deltar i videomöten via Zoom med ljud och webbkamera.
  • I god tid innan kursdagen får du får tillgång till en kurswebb som innehåller kursmaterial, schema, möteslänkar och annan nödvändig information. 

Den här kursen finns också att läsa som on demandDå läser du på egen hand under fyra veckor, med hjälp av inspelade föreläsningar. Läs mer här.

 

Skräddarsy din utbildning till hela teamet

Du vet väl att vi kan hålla den här utbildningen hos er och kompetensutveckla hela teamet på en gång? Kursen anpassas då efter era unika behov och förutsättningar. Kontakta Nilla Peterson eller läs mer här.

Vad behöver du?

Du behöver ha minst ett års yrkesverksamhet inom kommunikation och grundläggande kunskap om vanliga termer och begrepp inom ämnet.

Se webbinariet om mätning

Få ett smakprov på vad du kommer att lära dig i kursen. Se webbinariet om mätning direkt på Youtube.

DISTANSKURS ON DEMAND

Kursen finns tillgänglig när och var du vill. Du bestämmer själv din egen takt. Du har obegränsad tillgång till kurssidan och materialet under fyra veckors tid när du anmält dig till kursen.

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, chef. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

EvaHanna Wittrin

EvaHanna Wittrin

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, chef. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

Relaterat innehåll

lisa walder

Vi bad Lisa Walder, kursledare för den nya kursen Mät effekten av din kommunikation, svara på några snabba frågor om att arbeta datadrivet och ge oss...

loader
Laddar